• VeronikaMary

Ivf Sahlgrenska 2016

Hej!Jag är en tjej på 35 år gammal och min sambo är 36 år gammal,Efter att v ha försökt

att bli gravida utan att lyckas så gick jag till en läkare för att utreda på och få reda på om det

var något fel,någonstans inom mig kände jag på mig att det var något och då visades det

sig att jag har pco och vi har nu kommit så långt med utredningen att vi inom lite över tre

månader ska börja med ivf på Sahlgrenska,vi har har en tuff resa framför oss.Nu vill

jag gärna ha kontakt med andra som är i samma situation som oss,Skriv gärna!!

• Svar på tråden Ivf Sahlgrenska 2016
  • ivf februari
    Jenny E skrev 2016-09-15 15:07:24 följande:

Hej,

Jag har inte läst hela tråden. Men jag har en fråga som ni förhoppningsvis kan hjälpa mig med. Vi ringde Sahlgrenska i slutet av augusti och då sa de att väntelistan är 7-8 månader och med kortvarsel 5-6mån. Vi mailade då vårdgarantikansliet och nu ringde IVF kliniken upp och nu sa de att normalaväntetiden är 4-5 månader och på kortvarsel listan så kan man få tid inom 3 månader. För mig låter dessa svar väldigt olika och vet inte vilket jag ska tro på.

Så mina frågor är, hur länge väntade ni innan ni fick ert första besök? Stod ni på kortvarsel listan? Var er utredning redan klar?

Tacksam för svar!

Våran utredning var inte klar men väntade 7 månader på sahlgrenska. Många ställer sig på kortlistan. När man kontaktar vårdgaranti så kan man hamna var som i Sverige vad jag förstått
  • Tintin31

Vi har väntat i ca 5 månader, de sa 6-7 månader när remissen gick iväg. Men så igår ringde de och kort varsel-listan kickade in och idag har vi träffar läkare och barnmorska, gått igenom behandling och satt datum för ägguttag. Man räknar ut och prellar vecka..
    Så när novembercykeln drar igång startar jag med sprutorna och i v. 47 gör vi ägguttag. Kan inte fatta att det händer nu! Man har ju längtat och väntar efter det samtalet!

• ankii

Vi har väntat 3 månader idag. Tänkte ringa till dem imorgon och höra hur vi ligger till i kön. Vi står uppsatta på kort-varsel-listan också. När jag ringde i juni sa de även till mig 8mån i vanliga kön och 5 månader i kort-varsel-kön.

Tänkte ringa vårdgarantikansliet imorgon med för att se om det finns en annan lösning.

• ammela

Någon som vet hur det funkar med "ledighet" för en lärare under ivf? Bor dessutom drygt en timme från sjukhuset där behandligen kommer ske, så kommer ju missa en hel del jobbtid.

• pergotimestina

Hej allihop!

Är det ok om jag hoppar in här?

Vi är ett par på 30 år båda två, vi har försökt bli gravida i snart 3 år.

Har varit tillsammans i 11 år och bara blivit gravida 1 gång på naturlig väg, dock va vi 18-19 år och va långt emot mogna för ett barn så gjorde en abort ( som man ångrat otroligt mycket genom de senaste åren)

Vi har gjort utredning som visar 50 50 fel på båda två. Jag har pcos och killen svaga och få spermier. Så det blir IVF för oss.

Vi sökte privat för ca 1.5 månader sedan men som misslyckats pga för låga hormon doser!

Men nu fick vi äntligen våran remiss och kan börja vårat landstings finansierat försök!!! Känner mig hoppfull men så otroligt nervös också på samma gång????????

• rebeqqa
    ankii skrev 2016-09-19 14:46:15 följande:

Vi har väntat 3 månader idag. Tänkte ringa till dem imorgon och höra hur vi ligger till i kön. Vi står uppsatta på kort-varsel-listan också. När jag ringde i juni sa de även till mig 8mån i vanliga kön och 5 månader i kort-varsel-kön.

Tänkte ringa vårdgarantikansliet imorgon med för att se om det finns en annan lösning.

För oss ser det ut som för er. Väntat i 3mån nu. Vad sa de till er? Jag pratade också med dem och frågade om när de trodde vi skulle få vår kallelse. De sa någon gång i januari borde vi få en första tid. När jag nämnde vårdgarantin sa hon att vi absolut kunde nyttja det men då skulle vi troligtvis hamna i Linköping och ställas i deras kö. Jag kontaktade då Linköping som sa att de har ca 5mån väntetid. Så.. jag vet inte vad vi ska göra. Vi har lika långt till båda sjukhusen..
    Tror vi blir kvar hos Sahlgrenska. Tycker dock att det är ett knäppt system - det finns ett beslut som säger att vi ska få vård inom 3mån - men det är inget som upprätthålls och inget händer när det inte upprätthålls.

Nyfiken på hur det gick för er?
  • stajlish
    Jenny E skrev 2016-09-15 15:07:24 följande:

Hej,

Jag har inte läst hela tråden. Men jag har en fråga som ni förhoppningsvis kan hjälpa mig med. Vi ringde Sahlgrenska i slutet av augusti och då sa de att väntelistan är 7-8 månader och med kortvarsel 5-6mån. Vi mailade då vårdgarantikansliet och nu ringde IVF kliniken upp och nu sa de att normalaväntetiden är 4-5 månader och på kortvarsel listan så kan man få tid inom 3 månader. För mig låter dessa svar väldigt olika och vet inte vilket jag ska tro på.

Så mina frågor är, hur länge väntade ni innan ni fick ert första besök? Stod ni på kortvarsel listan? Var er utredning redan klar?

Tacksam för svar!

Hej!

Vår remiss skickades till Sahlgrenska i mars 2015 och vi fick tid för första mötet där i september 2015, dock hade vi fått tidigare om de inte varit för sommarstängning. Vi stod inte i kortvarsel-listan och vår utredning var klar innan vi kom till SU. 
  • ammela
    rebeqqa skrev 2016-09-23 11:12:34 följande:

För oss ser det ut som för er. Väntat i 3mån nu. Vad sa de till er? Jag pratade också med dem och frågade om när de trodde vi skulle få vår kallelse. De sa någon gång i januari borde vi få en första tid. När jag nämnde vårdgarantin sa hon att vi absolut kunde nyttja det men då skulle vi troligtvis hamna i Linköping och ställas i deras kö. Jag kontaktade då Linköping som sa att de har ca 5mån väntetid. Så.. jag vet inte vad vi ska göra. Vi har lika långt till båda sjukhusen..

Tror vi blir kvar hos Sahlgrenska. Tycker dock att det är ett knäppt system - det finns ett beslut som säger att vi ska få vård inom 3mån - men det är inget som upprätthålls och inget händer när det inte upprätthålls.

Är ni i kö för IVF eller utredning? Kortvarselkö?

Vi fick också remissen för 3 månader sen för IVF.
  • rebeqqa
    ammela skrev 2016-09-23 21:15:04 följande:

Är ni i kö för IVF eller utredning? Kortvarselkö?

Vi fick också remissen för 3 månader sen för IVF.

Vår utredning är klar och vi väntar på IVF. Vi står också i kort varsel kön :) skönt med en till här inne !
  • ankii
    rebeqqa skrev 2016-09-23 11:12:34 följande:

Ringde till SU idag. De sa kötid 6-7månader (frågar alltid om kötid för att se om det har ändrats) frågade om vårdgarantin och fick till svar att de i så fall väljer landsting åt oss och att vi får ställa oss längst bak i den kön. Jag sa då "då gäller ju inte vårdgarantin?" Och fick till svar att jag skulle ha åberopat mig det tidigare. Detta samtal var dock till reproduktionsmedicin på SU på torsdag ringer jag till vårdgarantikansliet för att höra vad de säger. De har bara öppet på torsdagar tydligen.

Lutar mer och mer åt ett privat försök i väntan på SU
Svar på tråden Ivf Sahlgrenska 2016