• VeronikaMary

Ivf Sahlgrenska 2016

Hej!Jag är en tjej på 35 år gammal och min sambo är 36 år gammal,Efter att v ha försökt

att bli gravida utan att lyckas så gick jag till en läkare för att utreda på och få reda på om det

var något fel,någonstans inom mig kände jag på mig att det var något och då visades det

sig att jag har pco och vi har nu kommit så långt med utredningen att vi inom lite över tre

månader ska börja med ivf på Sahlgrenska,vi har har en tuff resa framför oss.Nu vill

jag gärna ha kontakt med andra som är i samma situation som oss,Skriv gärna!!

• Svar på tråden Ivf Sahlgrenska 2016
  • rebeqqa
    ankii skrev 2016-09-26 10:20:06 följande:

Ringde till SU idag. De sa kötid 6-7månader (frågar alltid om kötid för att se om det har ändrats) frågade om vårdgarantin och fick till svar att de i så fall väljer landsting åt oss och att vi får ställa oss längst bak i den kön. Jag sa då "då gäller ju inte vårdgarantin?" Och fick till svar att jag skulle ha åberopat mig det tidigare. Detta samtal var dock till reproduktionsmedicin på SU på torsdag ringer jag till vårdgarantikansliet för att höra vad de säger. De har bara öppet på torsdagar tydligen.

Lutar mer och mer åt ett privat försök i väntan på SU

Jag skulle inte ha för mycket hopp om vårdkanslit. De gav mig absolut inga svar och hänvisa bara till mottagningen remissen kom till. Alltså.. reproduktionsmedicin. Så jävla ful stil så det finns inte..
  • Jenny E

Tusen tack för era svar! Vi har bestämt oss för att söka privat istället och har varit på vårt första möte och gått igenom allt med sprutor osv. Vi kommer att börja i min nästa cykel i slutet av oktober Glad

• Storstadsprincessan
    Jenny E skrev 2016-09-28 10:39:24 följande:

Tusen tack för era svar! Vi har bestämt oss för att söka privat istället och har varit på vårt första möte och gått igenom allt med sprutor osv. Vi kommer att börja i min nästa cykel i slutet av oktober 

Vi funderar också på att söka privat istället. Fick du ok att börja direkt vid din nästa mens efter första besöket? Eller var det väntetid där med?
  • Jenny E
    Storstadsprincessan skrev 2016-09-28 20:18:28 följande:
    Vi funderar också på att söka privat istället. Fick du ok att börja direkt vid din nästa mens efter första besöket? Eller var det väntetid där med?
    Ja typ. Jag skulle ha mens veckan efter vårt besök eller egentligen ett par dagar. Så det var nog lite tajt på, plus att jag fortfarande har ett par kilo att gå ner, så läkaren förslog i slutet av november (alltså 2 cyklar bort) men det ville inte jag så då sa dom ok att börja vid min nästa mens i slutet av oktober. Men vi gjorde en deal att jag måste gå ner 3 kilo tills dess som en morot för mig. 

Men är du inom BMI gränserna för IVF så tror jag att du kommer att få tid direkt. Vi gick igenom allt med alla sprutor och när vi ska höra av oss osv när vi var där. Så det ända vi behöver göra är att ringa när jag får min mens så kommer de säga vilken dag jag ska börja ta sprutorna. Det var dock en sak som kan skjuta upp det och det är om de har för många som är igång samtidigt, de måste hinna med äggplocken på alla. Så det är det ända som kan göra att vi inte får sätta igång i nästa cykel. 

Vi har valt att gå till Nordic IVF då jag hade min gynekolog hos Göteborgskvinnoklink och därför har vi även gjort utredningen där. Måste säga att det känns jättebra, jag kan än så länga starkt rekommendera både Gbg kvinnoklinik och Nordic IVF. Jag är som sagt överviktigt och har gått ner en del men har ännu inte nått BMI 35 som man måste ha för att få en remiss till Sahlgrenska. Jag var/är naturligtvis väldigt medveten om att min vikt kommer att påverka en graviditet och var lite rädd för hur jag skulle bli bemött av läkarna. Det har naturligtvis pratat med mig om vikten och riskerna vid en graviditet men inte på något fördömmande sätt och de har inte ältat det. Vilket för mig känns jättebra!

Lycka till oavsett vad ni väljer!
  • ankii
    rebeqqa skrev 2016-09-27 23:47:42 följande:

Jag skulle inte ha för mycket hopp om vårdkanslit. De gav mig absolut inga svar och hänvisa bara till mottagningen remissen kom till. Alltså.. reproduktionsmedicin. Så jävla ful stil så det finns inte..

Nej det var väldigt onödigt att vara hoppfull inför det samtalet :/ de sa som de gjorde till dig att jag skulle ringa till mottagningen dit remiss var skickad och då får man som sagt ställa sig längst bak i kön hos det landsting de skickar en till (Malmö/Linköping/Sthlm).

Kan ju hoppas på att kort varsel listan kickar in snart ;(
  • Storstadsprincessan
    Jenny E skrev 2016-09-29 09:45:41 följande:

Ja typ. Jag skulle ha mens veckan efter vårt besök eller egentligen ett par dagar. Så det var nog lite tajt på, plus att jag fortfarande har ett par kilo att gå ner, så läkaren förslog i slutet av november (alltså 2 cyklar bort) men det ville inte jag så då sa dom ok att börja vid min nästa mens i slutet av oktober. Men vi gjorde en deal att jag måste gå ner 3 kilo tills dess som en morot för mig. 

Tack för svaret! Ringde och bokade tid idag ???? Lycka till själv!
  • Ikka

Inte riktigt orkat läsa eller skriva här sedan i juni typ....(ej läst ikapp här helt ännu)

Men vi är på banan iaf och haft en härlig sommarledighet osv. 

Började med Suprecur i slutet av augusti och sedan Gonal-F efter att kroppen svarat bra och Ovitrelle här nu i förrgår. Äggplock i morse. Var riktigt tufft i dag, riktigt jobbigt och smärtsamt sist (februari 2013) och värre denna gång. Lustgasen till trots. Jag tål inte morfin och dess kusiner så det sätter ju en annan nivå på det hela. Plus att det var lite svårt att komma åt i dag tydligen. Men nu är det iaf gjort och jag ligger utslagen i soffan och ska snart orka göra mig helt klar för sängen och avsluta dagen med två alvedon....

Insättning på lördag. Fick 11 äggblåsor plockade och alla innehöll ägg. Makens insats såg bra ut med. Så finns goda förutsättningar för många små kompisar till frysen alltså. Sist plockades 13 äggblåsor men inte alla hade fullt mogna ägg, blev lite lätt överstimulerad osv. men fick 4 embryon till frysen utöver det som sattes in. 3 av de frysta klarade sig och användes, 1 klarade inte upptining - så förbrukade iaf allihop. Känns lite surt om det nu skulle bli många denna gång - får ju ändå bara använda totalt 4 st av dem utan att gå vidare privat, om det nu mot all förmodan skulle ta mer tid och försök det här.

• Ikka

...särskilt med tanke på hur tuffa äggplock jag haft....men försöker tänka att den här återföringen blir den sista....sen är IVF-karusellen över för oss för gott....;) 

• ammela

Funderar lite på det där med ledighet från jobbet för sjukhusbesök. Hur har ni andra gjort? Semester eller?

Jag jobbar som lärare och får ta obetald ledighet. Hur många dagar kan det röra sig om under en månad? Bor ca 1 timme från Göteborg så är svårt att bara vara borta en stund.

Står i kö, remissen mottagen av sahlgrenska i 20 juni så lär dröja lite till men står i kortvarsel kön också och ska prata med chefen nästa vecka, lika bra. Har ni andra berättar på jobbet eller hur har ni gjort?

• rebeqqa
    ammela skrev 2016-10-06 20:30:13 följande:

Funderar lite på det där med ledighet från jobbet för sjukhusbesök. Hur har ni andra gjort? Semester eller?

Jag jobbar som lärare och får ta obetald ledighet. Hur många dagar kan det röra sig om under en månad? Bor ca 1 timme från Göteborg så är svårt att bara vara borta en stund.

Står i kö, remissen mottagen av sahlgrenska i 20 juni så lär dröja lite till men står i kortvarsel kön också och ska prata med chefen nästa vecka, lika bra. Har ni andra berättar på jobbet eller hur har ni gjort?

Vi är bara två dagar efter er i kön! Spännande att följas åt. Vi är också uppsatta i kortvarsel listan. Vi är 2h ifrån och jag har börjat tänka på det där. Jag jobbar långa men få dygn på en månad- så jag hoppas att de flesta tiderna hamnar på redan lediga dagar - alternativt att jag kan byta pass med någon kollega. I värsta fall får jag ansöka om ledighet - men vill helst slippa då det går åt så mycket för varje ledigt dygn(2.5 sem dagar) . Jag känner inte att jag är redo att prata med min chef - vi har tyvärr ingen bra relation och jag har inget förtroende för henne.
Svar på tråden Ivf Sahlgrenska 2016