• VeronikaMary

Ivf Sahlgrenska 2016

Hej!Jag är en tjej på 35 år gammal och min sambo är 36 år gammal,Efter att v ha försökt

att bli gravida utan att lyckas så gick jag till en läkare för att utreda på och få reda på om det

var något fel,någonstans inom mig kände jag på mig att det var något och då visades det

sig att jag har pco och vi har nu kommit så långt med utredningen att vi inom lite över tre

månader ska börja med ivf på Sahlgrenska,vi har har en tuff resa framför oss.Nu vill

jag gärna ha kontakt med andra som är i samma situation som oss,Skriv gärna!!

• Svar på tråden Ivf Sahlgrenska 2016
  • ivf februari

Hello. Plussade för en vecka sedan och är ni inne på mitt 3e försök. Tredje gången gillt hoppas jag på

• rebeqqa
    ammela skrev 2016-11-24 21:04:48 följande:

Vi fick kallelse idag!

Tid den 14 dec, stått i kö sedan 20 juni.

Men åh är det sant? Underbart ju! Vi borde få en kallelse vilket dag som helst då vår kom in bara några få dagar efter er.. typ 2 dagar. Åh.. nervöst men vad bra att ni fick en tid innan jul!
  • ammela
    rebeqqa skrev 2016-11-24 23:15:56 följande:

Men åh är det sant? Underbart ju! Vi borde få en kallelse vilket dag som helst då vår kom in bara några få dagar efter er.. typ 2 dagar. Åh.. nervöst men vad bra att ni fick en tid innan jul!

Ja det känns helt fantastiskt men samtidigt så läskigt. Nånstan har jag ändå känt att när IVFn är igång kommer vi bli gravida. Tänk om mina ägg är kassa? (Inga direkta koller är gjorda på det utan det har antagits att allt är bra då jag har regelbunden mens...) Eller om det bsra inte fungerar. Nu kommer rädslan igång på riktigt på något sätt, verkligt och läskigt.

Hoppas ni får er remiss snart!!
  • monstera
    ammela skrev 2016-11-24 21:04:48 följande:

Vi fick kallelse idag!

Tid den 14 dec, stått i kö sedan 20 juni.

Härligt att höra att den äntligen kommit. Har hela tiden känts som att den där kallelsen är en evighet bort men nu känns det som att det måste vara nära för oss också.
  • monstera
    FrökenAugusta skrev 2016-11-18 18:12:33 följande:

Hej! Min remiss kom in 28:e juni. Har aldrig skrivit på familjeliv innan men intressant att få kontakt med andra som står i samma kö tycker jag.

Hej! Då har vi exakt samma datum. Har precis som du aldrig skrivit här förut men intressant att följa andra i samma situation.
  • FrökenAugusta
    monstera skrev 2016-11-25 20:04:33 följande:
    Hej! Då har vi exakt samma datum. Har precis som du aldrig skrivit här förut men intressant att följa andra i samma situation.
    Ja verkligen! Bristen på information om kötid osv gör ju att detta är väldigt intressant att följa. Min sambo är inte lika besatt av den här väntan och att älta olika eventuella scenarion som jag är, så det är himla bra om jag kan få utlopp för det här istället haha De 2 vänner jag berättat för om vår situation är båda helt nyblivna mammor nu så det blir liksom lite ensamt med alla tankar och funderingar...
  • monstera

Lyckades inte citera ditt inlägg FrökenAugusta. Jag har inte berättat för någon än om vår situation. De har inte hittat något "fel" på någon av oss så jag har levt på nåt slags hopp om att vi kanske skulle lyckas på naturlig väg i väntan på kallelse, men börjar inse att det förmodligen inte kommer hända. Har de hittat någon orsak hos er? Bor ni i Göteborg? Håller med om att man känner sig rätt ensam i situationen, särskilt när i princip alla ens vänner har barn eller är gravida.

• FrökenAugusta
    monstera skrev 2016-11-26 21:31:11 följande:

Lyckades inte citera ditt inlägg FrökenAugusta. Jag har inte berättat för någon än om vår situation. De har inte hittat något "fel" på någon av oss så jag har levt på nåt slags hopp om att vi kanske skulle lyckas på naturlig väg i väntan på kallelse, men börjar inse att det förmodligen inte kommer hända. Har de hittat någon orsak hos er? Bor ni i Göteborg? Håller med om att man känner sig rätt ensam i situationen, särskilt när i princip alla ens vänner har barn eller är gravida.

Såklart man hoppas när man inte hittar nån anledning, det förstår jag. Jag gissar att jag inte riktigt är i samma sits som de flesta andra här. Jag fick remiss till ivf ganska direkt eftersom jag har endometrios. Läkaren sa att vi skulle prova 6 månader på egen hand, mer än så bör jag inte gå obehandlad (d.vs. att ha mens). Nu gör ju dock kötiden att det blir mer än 6 månader ändå... Jag vet inte heller hur de prioriterar ordningen i kön, ska bli intressant att följa här. Vi fokuserar på att få till en "spontan" graviditet såklart men känner att jag mentalt måste ställa in mig på ivf. Hur lång tid tog er utredning? Även vi ska ju göra någon form av utredning, men det blir inte förän vi är framme i kön har de sagt.

Ja vi bor i Göteborg. Gör ni också det? Att inte berätta för nån låter tufft. Har redan börjat fundera på om jag skulle kunna klara att dölja en pågående behandling på jobbet, det är tveksamt med tanke på frånvaro, och där hade jag gärna sluppit berätta.
  • monstera
    FrökenAugusta skrev 2016-11-27 00:14:41 följande:

Såklart man hoppas när man inte hittar nån anledning, det förstår jag. Jag gissar att jag inte riktigt är i samma sits som de flesta andra här. Jag fick remiss till ivf ganska direkt eftersom jag har endometrios. Läkaren sa att vi skulle prova 6 månader på egen hand, mer än så bör jag inte gå obehandlad (d.vs. att ha mens). Nu gör ju dock kötiden att det blir mer än 6 månader ändå... Jag vet inte heller hur de prioriterar ordningen i kön, ska bli intressant att följa här. Vi fokuserar på att få till en "spontan" graviditet såklart men känner att jag mentalt måste ställa in mig på ivf. Hur lång tid tog er utredning? Även vi ska ju göra någon form av utredning, men det blir inte förän vi är framme i kön har de sagt.

Ja vi bor i Göteborg. Gör ni också det? Att inte berätta för nån låter tufft. Har redan börjat fundera på om jag skulle kunna klara att dölja en pågående behandling på jobbet, det är tveksamt med tanke på frånvaro, och där hade jag gärna sluppit berätta.

Ok, jag förstår. Utredningen gick rätt snabbt från första besöket. Gjorde spolning och tog blodprov samma dag, fick svar på blodprovet några veckor senare. Spermaprovet fick min sambo svar på redan samma dag. Ville dom inte göra er utredning tidigare?

Vi bor strax utanför Göteborg. Hade också gärna sluppit berätta på jobbet, ska försöka lösa det mef flex och semesterdagar, men funkar det inte får man kanske berätta ändå.
  • FrökenAugusta

Igår ringde Sahlgrenska och erbjöd en tid kommande dag, de hade fått ett återbud. Så idag var vi där och lämnade prover och fick genomgång. Vi påbörjar behandlingen med det långa protokollet under januari. Alla var väldigt trevliga!

Svar på tråden Ivf Sahlgrenska 2016