• jewel

Höstbebisar efter IVF 2016

En tråd för oss som blivit gravida efter IVF i början av 2016 och har BF under hösten. Välkomna! :)

• Svar på tråden Höstbebisar efter IVF 2016
  • Libra1
    CB1982 skrev 2016-09-02 03:12:03 följande:

Kom nyss på att jag aldrig skrev om mitt besök på akuten.

Jag misstänkte ju att det var en blodpropp och på akuten var läkarna ganska säkra på det också när de såg, kände och mätte mina ben.

Dock visade ultraljudet inget så nu har de ingen förklaring till varför mitt ena ben är svullet och gör ont samt är hårt.

Men skönt att det inte var en propp då det hade ställt till det då jag inte pga moderkakan och blödningarna tidigare ska äta blodförtunnande medicin.

Vad skönt att det inte verkade vara blodpropp. Bra att du fick kollat upp det. :)
  • lallallalla
    CB1982 skrev 2016-09-02 03:12:03 följande:

Kom nyss på att jag aldrig skrev om mitt besök på akuten.

Jag misstänkte ju att det var en blodpropp och på akuten var läkarna ganska säkra på det också när de såg, kände och mätte mina ben.

Dock visade ultraljudet inget så nu har de ingen förklaring till varför mitt ena ben är svullet och gör ont samt är hårt.

Men skönt att det inte var en propp då det hade ställt till det då jag inte pga moderkakan och blödningarna tidigare ska äta blodförtunnande medicin.

Skönt att det inte var en propp! Hoppas svullnad och värk lägger sig snabbt nu.
  • irrbloss_83
    Amie77 skrev 2016-09-01 21:38:58 följande:
    Har börjat ta Omeprazol mot sura uppstötningar/halsbränna nu och tycker redan efter två tabletter att de gett ganska bra effekt. Fortfarande känns det som att maten åker hiss upp och ner i halsen kvällstid (ofräscht jag vet, haha), men jag tar inte ens en tredjedel så mycket Novalucol som tidigare. Yay!

Undrar dock vilka planer ni som tar Omeprazol har? Man ska ju ta dem i högst två veckor (om inte läkare säger annat), men det tror jag inte beror på att det farligt att fortsätta utan att det kan vara svårt att sluta med Omeprazol utan att få rejäla, kanske större, problem igen efter två veckor.

Har läkarna sagt något av avtrappning eller så? Känner personligen att jag nog har behov av Omeprazol graviditeten ut...
    Jag tror den stora anledningen till att man ska ta dom i max två veckor är för att man inte i vanliga fall ska gå med buksymtom oundersökta, så de rekommenderar att man äter i max två veckor och sen går till doktorn. Det är inte riktigt aktuellt vid graviditet dock, eftersom man vet vad det beror på.

Omeprazol har ju inte direkt några biverkningar heller, det pratas om att man kan få mer besvär när man slutar, men det tror jag egentligen inte det finns belägg för (eller i alla fall så fanns det inte det när jag läste kirurgkursen...). Däremot om man äter det år ut och år in så har man ökad risk för benskörhet. 
  • Amie77

Tack för all feedback om Omeprazol!! Jag tror jag kör på på den grav. ut för sedan igår kväll har jag inte behövt ta Nocalucol alls! Att jag inte testat detta tidigare. Gick ju med Novalucol hela förra grav. också och jag tycker att det är äckligare och äckligare för varje tablett. :)

• Libra1

Jag blir lite galen på det där med bebiskuddens vara eller icke vara. Hi hi! Vi har köpt en platt Ikeakudde till sängen. Ska man ha en till vagnen också? Tydligen var den där pandakudden inte bra. Hur tänker ni?

Trevlig helg alla goa magar!!! :)

• Frmid
    Libra1 skrev 2016-09-02 19:00:51 följande:

Jag blir lite galen på det där med bebiskuddens vara eller icke vara. Hi hi! Vi har köpt en platt Ikeakudde till sängen. Ska man ha en till vagnen också? Tydligen var den där pandakudden inte bra. Hur tänker ni?

Varför är inte pandakudden bra?

Trevlig helg! :)
  • Amie77

Jag har en liten kudde till vagnen, men om det behövs vet jag inte. :)

• jewel
    Libra1 skrev 2016-09-02 19:00:51 följande:

Vi har två små kuddar från minimundus, vi ska ha en i vagnen o en i babynestet. Jag vet inte vad som är bäst egentligen, men det känns bra med en i vagnen tycker jag.

www.minimundus.se/artikel.php&mall=lista.php&id=1409

Trevlig helg till dig med! :)
  • Libra1
    Frmid skrev 2016-09-02 19:08:12 följande:
    Varför är inte pandakudden bra?

Trevlig helg! :)
    Tydligen kan de inte röra på huvudet i den och det kan vara farligt om de kräks. Jag vet inte. :-/
  • Libra1
    jewel skrev 2016-09-02 19:59:31 följande:
    Vi har två små kuddar från minimundus, vi ska ha en i vagnen o en i babynestet. Jag vet inte vad som är bäst egentligen, men det känns bra med en i vagnen tycker jag.

www.minimundus.se/artikel.php&mall=lista.php&id=1409

Trevlig helg till dig med! :)
    Tack för tipset!!! Ska höra med BM också vad hon tycker. :)
Svar på tråden Höstbebisar efter IVF 2016