• Mrs R

BF november 2016

Hej. Jag plussade i morse (andra barnet) och bara måste få prata av mig all min glädje som bubblar i mig. Hittade ingen befintlig tråd för oss med bf i november så jag provar att starta en och hoppas att fler hänger på. Vi kan följas åt, jämföra symptom och stötta varandra.

• Svar på tråden BF november 2016
  • BabyBlues85

Allt såg bra ut, helt perfekt. Hoppas resten av tiden går vägen nu :) Så skönt att se ett pickande hjärta! V.9

• Vallmoblomma
    vanjastina skrev 2016-04-21 14:01:25 följande:

Jag tror det är Örebro man måste vända sig till isåfall, googla privat ultraljud örebro. I karlstad på gyn har jag dock inte haft problem att få tid för vul när jag haft lite småblödningar t ex.

Okej, jag bor i Karlstad så ska jag vända mig till gyn på Centralsjukhuset? För hade nämligen bruna flytningar förra veckan. Jag behöver alltså inte prata med bm?
  • vanjastina
    Vallmoblomma skrev 2016-04-21 17:09:59 följande:
    Okej, jag bor i Karlstad så ska jag vända mig till gyn på Centralsjukhuset? För hade nämligen bruna flytningar förra veckan. Jag behöver alltså inte prata med bm?
    Ja precis ring gynmottagningen där på sjukhuset, du behöver inte gå genom din bm :) Jag har som sagt alltid fått komma in när jag haft småblödningar, har då även nämnt att jag haft lite ont i magen och då har jag fått komma in senast dagen efter för vul! De kvinnliga läkarna där har varit väldigt bra tycker jag (fast sist råkade jag få en manlig som var väldigt nedvärderande). Men det brukar vara bra där överlag är min uppfattning!
  • Sajocawa
    Anonym (Sara) skrev 2016-04-21 08:21:58 följande:

Tycker ni det låter rimligt att livmodern kryper ovanför BLYGDBENET först v. 12? Kanske är det fel på mig men känns fysiskt omöjligt att livmodern nånsin trots ogravid ligger så långt ner, haha. När läkarna undersökt mig och tryckt ovanpå magen på livmodern känner de ju också långt ovanför blygdbenet. På vissa sidor står det ju att livmodern kryper upp ur BÄCKENET i v. 12, men dessa sidor är ganska få. Men personligen känns det rimligare. Eller pratar de om nederkanten på livmodern? På bilder ser det ju också ut som livmodern ligger ovanför blygdbenet redan innan graviditet. Vad tror ni? Vad är era erfarenheter?

Tror inte det handlar om höjdmässigt riktigt utan mer att det börjar puta ut ovanför blygdbenet, så att det går att känna livmodern liksom.. Men vet inte riktigt vad som menas, bara spekulerar. Jag är i 10+1 och kan inte känna livmodern men vet att bebis ligger typ nere vid blygdbenet då det är där jag har hittat hjärtat..
  • Vallmoblomma
    vanjastina skrev 2016-04-21 17:31:32 följande:

Ja precis ring gynmottagningen där på sjukhuset, du behöver inte gå genom din bm :) Jag har som sagt alltid fått komma in när jag haft småblödningar, har då även nämnt att jag haft lite ont i magen och då har jag fått komma in senast dagen efter för vul! De kvinnliga läkarna där har varit väldigt bra tycker jag (fast sist råkade jag få en manlig som var väldigt nedvärderande). Men det brukar vara bra där överlag är min uppfattning!

Okej! Men får ta och ringa dit imorgon! Ja, jag har varit där många gånger pch blivit bemött väldigt bra hoppas man får hjälp nu också! Är ju i vecka 8+2 men är nervös att det hänt något då jag ej har så mycket symtom just nu :-/
  • Anonym (Sara)
    Sajocawa skrev 2016-04-21 17:58:08 följande:

Tror inte det handlar om höjdmässigt riktigt utan mer att det börjar puta ut ovanför blygdbenet, så att det går att känna livmodern liksom.. Men vet inte riktigt vad som menas, bara spekulerar. Jag är i 10+1 och kan inte känna livmodern men vet att bebis ligger typ nere vid blygdbenet då det är där jag har hittat hjärtat..

Okej, tack för svar! Men då menar du ändå att bebisen/livmodern ligger ovanför blygdbenet. Alltså inte gömmer sig bakom så att säga, så tycker jag det låter på beskrivningarna i de olika apparna.

Vad menar du med att det är där du har hittat hjärtat? ????
  • irrbloss_83
    Anonym (Sara) skrev 2016-04-21 19:06:03 följande:
    Okej, tack för svar! Men då menar du ändå att bebisen/livmodern ligger ovanför blygdbenet. Alltså inte gömmer sig bakom så att säga, så tycker jag det låter på beskrivningarna i de olika apparna.
    Jag tror också det är som personen före mig skrev, att det egentligen inte är så att den växer "upp" så mycket som att den växer i alla tre dimensionerna, dvs även på djupet osv. Det gör att den blir större och lättare att känna. 

Jag kan göra ultraljud längst ner på magen, men kan inte känna livmodern än. Men bevisligen är den ju där eftersom jag ser bebisen när jag tittar.
  • Sajocawa
    Anonym (Sara) skrev 2016-04-21 19:06:03 följande:

Alltså när man lyssnar på hjärtat med doppler :)

Tycker irrbloss_83 beskrev det bättre här ovan, att det handlar om flera dimensioner, att bebis ligger ju ändå bakom blygdbenet men livmodern växer inte bara upp utan upp och UT över blygdbenet. Alltså innan så är den för långt in för att kunna känna..
  • Kroa

Hej! 
    Jag hoppar gärna in här; jag har BF 10 november och går in i vecka 12 imorgon :) 
    Det blir mitt andra barn, men familjens tredje :)
    Mår fortfarande väldigt bra (peppar peppar), magen börjar komma fram mer och mer, och än så länge är jag mest bara trött och hungrig! 

Hur mår ni andra? 

• Anonym (Sara)
    Sajocawa skrev 2016-04-21 20:31:37 följande:

Alltså när man lyssnar på hjärtat med doppler :)

Tycker irrbloss_83 beskrev det bättre här ovan, att det handlar om flera dimensioner, att bebis ligger ju ändå bakom blygdbenet men livmodern växer inte bara upp utan upp och UT över blygdbenet. Alltså innan så är den för långt in för att kunna känna..

Åh nu förstod jag äntligen! Självklart är det så, eller det låter rimligt och stämmer med min egna upplevelse också :)
Svar på tråden BF november 2016