• Mrs R

BF november 2016

Hej. Jag plussade i morse (andra barnet) och bara måste få prata av mig all min glädje som bubblar i mig. Hittade ingen befintlig tråd för oss med bf i november så jag provar att starta en och hoppas att fler hänger på. Vi kan följas åt, jämföra symptom och stötta varandra.

• Svar på tråden BF november 2016
  • 879214

Jag tycker du ska försöka att inte oroa dig. Tänk på det att det är inte bra att göra massa ultraljud. Men om du ändå är orolig så boka in ett ul till ändå. Lycka till:)

Anonym (Sara) skrev 2016-04-20 15:32:49 följande:

Hej!

Jag har kikat in regelbundet i denna grupp men aldrig skrivit. Är gravid v. 11 (10+3). Andra graviditet då första slutade i MA i oktober -15. Förra gången slutade mina symtom helt plötsligt en dag väldigt tidigt, v. 5 nån gång. Fick inte VUL förrän v. 7+9 men det konstaterades att fostret dött då redan v. 5 som jag kände av. Denna gången fick vi VUL v. 7+4 för att stilla oro och allt såg bra ut och allt har känts väldigt annorlunda. Symtomen har varit ömma bröst, illamående, trötthet framförallt. Det som nu oroar mig är att symtomen har försvunnit så där plötsligt igen. Mina bröst har varit superömma men nu är de bara pyttelite ömma. Illamåendet är också borta. Hur är era erfarenheter? Vet att illamåendet brukar ge sig kring dessa veckor men de ömma brösten då? Borde jag be om UL igen? Hade inga blödningar förra missfallet, inte hittills nu heller men det lugnar inte riktigt.

• EBLF
    BabyBlues85 skrev 2016-04-20 12:57:24 följande:

Ska på ul lr vul i morgon! Galet nervös! Ringde gynakuten och sa att jag småblöder då och då men inge ont lr så. Var inga problem att få en tid. Hoppas på det bästa nu! V.9 är jag i...

Är också i v 9. Hade tre pyttesmå blödningar igår, och en liten idag. När jag vaknade i morse var mina gravidsymtom nästan helt borta :( Bröt ihop fullständigt, men hade tur och ska på privat vul redan imorgon. Så fruktansvärt nervös inför detta! Vi får hålla tummarna för varandra.
  • irrbloss_83
    Anonym (Sara) skrev 2016-04-20 15:32:49 följande:
    Hej!
    Jag har kikat in regelbundet i denna grupp men aldrig skrivit. Är gravid v. 11 (10+3). Andra graviditet då första slutade i MA i oktober -15. Förra gången slutade mina symtom helt plötsligt en dag väldigt tidigt, v. 5 nån gång. Fick inte VUL förrän v. 7+9 men det konstaterades att fostret dött då redan v. 5 som jag kände av. Denna gången fick vi VUL v. 7+4 för att stilla oro och allt såg bra ut och allt har känts väldigt annorlunda. Symtomen har varit ömma bröst, illamående, trötthet framförallt. Det som nu oroar mig är att symtomen har försvunnit så där plötsligt igen. Mina bröst har varit superömma men nu är de bara pyttelite ömma. Illamåendet är också borta. Hur är era erfarenheter? Vet att illamåendet brukar ge sig kring dessa veckor men de ömma brösten då? Borde jag be om UL igen? Hade inga blödningar förra missfallet, inte hittills nu heller men det lugnar inte riktigt.
    Jag är också i 10+3 och i både lördags och söndags var jag helt utan symtom, ingen bröstömhet, ingen trötthet, ingenting. Men sen på måndagen kom symtomen tillbaks och nu är det ungefär som vanligt. 

Vet att det inte lugnar riktigt, men för mig ser allt i alla fall bra ut (har tillgång till UL på jobbet så jag tjuvkikade i måndags och då var det full gymnastik). Håller tummarna för dig!
  • Anonym (Sara)

Tack för lugnande ord! Det värmer <3 Man kan ju bara hoppas på det bästa men man känner sig ju så hjälplös...

• Fru01

Hej alla! Går in i v. 9 imorgon och jag mår så otroligt illa. Från morgon till kväll. Spyr flera gånger om dagen. Testat receptfria tabletter och åksjukearmband men inget hjälper. Hjälp - tar tacksamt emot tips på vad som kan lindra. Håller på att bli tokig :(

• idetenklabordetvackra
    Fru01 skrev 2016-04-20 21:19:20 följande:

Hej alla! Går in i v. 9 imorgon och jag mår så otroligt illa. Från morgon till kväll. Spyr flera gånger om dagen. Testat receptfria tabletter och åksjukearmband men inget hjälper. Hjälp - tar tacksamt emot tips på vad som kan lindra. Håller på att bli tokig :(

Åh fy din stackare.. jag har aldrig behövt spy men har levt med kräket stående i halsen i 6 veckor..nu börjar de lätta. Bara ett svagt illamående som är med hela tiden.. för mig hjälpte ingefära nära de var som värst, var paralyserad av illamåendet lch kunde inte lämna sängen.. sov hela dagarna för att slippa tänka på de :/ gjirde slantar & kokade färsk ingefära och drack med mjölk.. finns även ingefäradricka och tabletter har jag sett andra skriva om. Värt ett besök..annars kanske några veckors sjukskrivning kunde hjälpa dig , prata me bm !! Lr receptbelagda tabletter !! Hoppas du mår bättre snart
  • vanjastina
    Fru01 skrev 2016-04-20 21:19:20 följande:

Be att få Lergigan utskrivet, många tycker det hjälper. För mig har det inte funkat tyvärr, kräks många ggr om dagen och ligger nu på -4 kg i vecka 10, Var hos läkare igår och blev sjukskriven och hon sa att tyvärr är det enda jag kan göra nu att stå ut. Jag är både uttorkad och har näringsbrist så hon rekommenderade mig att åka till akuten och få dropp närhelst jag vill för att "tanka upp mig" igen men effekten är ju tyvärr övergående.. Läkaren sa också att man ska försöka få i sig ngt med socker, typ smutta på en coca cola, så man får lite energi. Vill bara säga att man inte behöver oroa sig för bebisen i magen iallafall, det har både bm och läkare sagt till mig nu.
  • Anonym (Sara)

Tycker ni det låter rimligt att livmodern kryper ovanför BLYGDBENET först v. 12? Kanske är det fel på mig men känns fysiskt omöjligt att livmodern nånsin trots ogravid ligger så långt ner, haha. När läkarna undersökt mig och tryckt ovanpå magen på livmodern känner de ju också långt ovanför blygdbenet. På vissa sidor står det ju att livmodern kryper upp ur BÄCKENET i v. 12, men dessa sidor är ganska få. Men personligen känns det rimligare. Eller pratar de om nederkanten på livmodern? På bilder ser det ju också ut som livmodern ligger ovanför blygdbenet redan innan graviditet. Vad tror ni? Vad är era erfarenheter?

• Vallmoblomma
    vanjastina skrev 2016-04-19 22:48:23 följande:

Vissa landsting erbjuder kub-test runt v 12 (kombinerat ultraljud/blodprov), en typ av fosterdiagnostik för att se om barnet har några kromosomavvikelser. Vart bor du? Jag bor i Värmland och här får all göra det, oavsett ålder (i de flesta landsting måste man vara över 35 för att få det testet, men man kan ju alltid åka till en klinik och göra det privat).

Man kan såklart även boka in privat ul på en privatklinik, häromkring kostar det runt 1000 kr för sådan undersökning.

Hejsan! Jag bor också i Värmland, vart kan man vända sig om man vill göra ul privat?
  • vanjastina
    Vallmoblomma skrev 2016-04-21 13:12:20 följande:
    Hejsan! Jag bor också i Värmland, vart kan man vända sig om man vill göra ul privat?
    Jag tror det är Örebro man måste vända sig till isåfall, googla privat ultraljud örebro. I karlstad på gyn har jag dock inte haft problem att få tid för vul när jag haft lite småblödningar t ex.
Svar på tråden BF november 2016