• Miaairam

BF December 2016

Hej, har följt tråden men inte skrivit innan. Är 9+1 idag, BF 6 dec. Kan bekräfta att det kan vara helt olika med symptomen. Med min son som nu är tre år mådde jag inte illa alls, mådde tom generellt bättre än som "ogravid". Nu är det tvärt om - mår så illa men har inte spytt iaf (ännu).

• Miaairam
    Makintoch skrev 2016-05-05 23:35:01 följande:

Är det fler som sover dåligt om nätterna? Jag vaknar kring 04-05 och måste kissa. Därefter vaknar jag säkert en gång i timmen. Tillslut orkar jag inte mer så då går jag upp och då känner jag mig inte alls utvilad. Jag är osäker på ifall det beror på graviditeten eller att det är ljusare ute på morgonen. Brukar inte sömnsvårigheter komma senare in i graviditeten? Jag är bara i vecka 7 (6+4)

Samma här! Upp och kissa vid kl 4-5, dålig sömn därefter och så vaknar treåringen mellan 6-6:30, så sen är det kört. Var samma förra graviditeten i början. Blev bättre sen ett tag för att sedan bli helt omöjligt att sova den sista veckorna före BF.
  • Miaairam
    Redoförnytt skrev 2016-05-07 20:37:25 följande:

Hello tjejer!

När berättar ni för omgivningen?

Jag känner mig kluven denna gång efter MA i höstas. Är lixom inte lika "glad och gravid" denna gång... Om ni fattar?

Vore kul å höra hur ni gör? :)

Berättade för bästa tjejkompisarna samma dag som jag plussade! Hade tjejträff då så jag passade på, och om det går fel kommer de ju ändå att få veta direkt. Chefen och närmsta kollegorna fick veta i måndags, mest för att vi ska iväg på en jobbresa och enklast att de vet eftersom man ju inte äter allt möjligt längre. Syrran och mina föräldrar gissade i går och jag kunde inte ljuga så nu vet de också. 9+4 idag. Vill inte berätta för fler förrän efter KUB, samtidigt som det känns skönt att några vet. Blir lättare då att prata om det om nåt blir fel, tänker jag...
  • Miaairam
    Y o L o skrev 2016-05-07 22:56:00 följande:

Har tänkt på en sak. I media brukar de stå att folk inte pratar om MF pga att man skäms eller liknande. Jag tror att anledningen till att många inte pratar om MF är för att man inte vill att folk ska veta att man försöker få barn, för att slippa få frågor sen om hur det går osv. Så kunde jag känna de månaderna mellan MA och nu, att det var skönt att kollegorna inte visste så de inte tänker på att jag nu är så trött och småäter hela tiden.

Det var lite tankar från mig en sen lördagskväll. God natt! :)

Ja, kan förstå att det är skönt att slippa frågor. För min del känns som att alla ändå går och undrar om det inte är dags för tvåan snart när man har en treåring och är i min ålder (född -78)... Har fått utforskande blickar på min runda mage några gånger de senaste året.

Första graviditeten väntade jag mycket längre med att berätta - tills det inte längre var möjligt att dölja alls. Familjen efter v 12 och de flesta andra efter rul (gjorde inget KUB den gången).
  • Miaairam
    Tvåbarnsmamman79 skrev 2016-05-08 10:02:01 följande:

Har fått tid för kub 2 juni är då i v 13 (12+3 el ngt) känns lite sent...

Låter som lagom tid för KUB. Enligt 1177 görs det mellan v 11-14. Jag ska ha KUB den 30 maj, är 12+6 då. Men lång väntan är det för att få titta in! Förra grav fick jag vul tidigt, men nya rutiner nu på min mvc. Försöker stå ut med väntan iaf, utan att boka extra vul. Men klart man är orolig att det ska visa sig ha avstannat när man väl får titta in!
  • Miaairam
    Hastis skrev 2016-05-08 14:59:26 följande:

Allt såg så himla bra ut!!:D jag är så glad och lycklig nu!

Skönt att höra!
  • Miaairam
    Micha91 skrev 2016-05-09 18:24:30 följande:

Hej, är det någon här inne som vet att ni väntar tvillingar? Eller har tvillingar sen innan kanske? =) har redan varit på tre ultraljud nu (pga att jag har en "missbildning" på min livmoder.) På första ultraljudet såg man att det var tvillingar! Dock så var det för tidigt för att se några hjärtslag. Senaste ultraljudet var i fredags i vecka 7+1 och då kunde man se två små bönor med tickande hjärtan. Känns lite läskigt men samtidigt väldigt häftigt. =)

Åh, vad spännande med tvillingar! Har du barn sedan tidigare? Blir det svårigheter med missbildningen som du beskriver och en tvillinggraviditet (tar ju större plats så att säga)? Lycka till! Har själv inte gjort ul ännu, väntar på kub 30 maj, men har inga tvillingar alls i släkten så är nog uteslutet för min del...
  • Miaairam
    Tess1990 skrev 2016-05-09 21:52:00 följande:

Förresten någon dom vet om man måste fasta innan inskrivningsblodprovet? Det man tar i armen

Kommer inte ihåg hur de var förra gången

Ska testa för könssjukdomar, röda hund, blodgrupp, järn, b12 och sköldkörteln och det vanliga dom gör

Tror bara jag fastade inför glukosbelastningen i förra graviditeten, alltså test för diabetes, och det var längre fram. Inte för inskrivningen iaf. Dock ombedd att ta med morgonkiss i ett litet rör som jag fick på hälsosamtalet. Kan kanske vara olika rutiner på olika mvc?
  • Miaairam
    Flygekorre skrev 2016-05-10 10:58:11 följande:

Åh vad nervös jag är! Har så ont i magen, känns som mensvärk men det hugger ingenting, har normalt sett som knivar i magen vid mensvärk, det här är mer som att det molar fast jättestarkt... Förra graviditeten kunde jag känna att det "drog/pirrade" men det har jag inte känt nu, men nu är det så pass mycket att det känns jobbigt att stå upp längre stunder och skulle helst bara vilja lägga mig i fosterställning, usch... 

Hur stark "mensvärk" har ni haft? Tänker om växtvärk gör ONT eller om det är mer bara lite "känningar"??? 

Usch, har du så ont tycker jag du ska åka in och kolla. Kan ju vara växtvärk, men i värsta fall kan det ju vara så att graviditeten sitter på fel ställe, alltså utomkveds, och då är det viktigt att komma under vård! Lycka till och hoppas det blir bättre snart.
Svar på tråden BF December 2016