• Miaairam

BF December 2016

Att få kramp i vaderna hör ju till och jag får ofta kramp i benen på natten även när jag inte är gravid. Inatt fick jag dock värsta krampen jag någonsin upplevt. Jag vrålade rakt ut och fick panik. Försökte ta mig upp och stå, men det gjorde så förbannat ont att jag inte kom upp, kunde liksom bara ligga och fäkta. Det slutade med att jag trillade ur sängen med ett brak ner på golvet! Krampen släppte när mannen tillslut lyckats hjälpa mig upp på fötter, men jag har haft som kraftig träningsvärk hela dagen i krampbenet. Vågar knappt somna nu av rädsla att få liknande kramp igen. :/

• Miaairam
    De5pojkarna skrev 2016-08-24 23:07:03 följande:

Brist på B-vitamin om ni har kramp..

Just den orsaken har jag inte hört det förut, däremot många andra teorier: trötta vader pga viktökning, magnesiumbrist, druckit för lite vatten, hormonerna, kalciumbrist, att det beror på blodkärlen och ökad blodmängd osv. Kan säkert finnas flera orsaker, eftersom det ju är så vanligt från mitten av graviditeten och framåt. Eftersom jag äter varierat och dessutom vitamintillskott tror jag nog ändå att min kramp beror på trötthet i musklerna snarare än någon brist. Skönt att det iaf är ofarligt, även om det gör så sjukt ont.
  • Miaairam
    Mariro skrev 2016-08-26 20:44:52 följande:

Jag har funderat på det här med provtagningar och besök hos BM. Jag är nu i v.25 och har varit hos BM två ggr (UL görs på annat håll för MVC gör det inte där jag går). Första var inskrivningen i maj då man lämnade prover och kollade järnnivåer osv, sen ett KUB i juni, ett RUL i juli, och ett BM besök i början av augusti då vi bara pratade. Inga prover togs alls. Jo, hon kollade blodtrycket. Men vi lyssnade inte på hjärtljud, kollade inga värden ingenting. Är inte det konstigt? Nästa besök är 12 sept och då ska jag för tusan kräva allt ifrån hjärtljudslyssning till mätning av mage till järnvärdeskoll! Eller har jag fel, är det verkligen så få saker och så sällan som kollas? Jag bor i Sthlm om det spelar någon roll.

På min mvc går man på första kontrollen med blod- och urinprov i v 14-16. Nästa kontroll gör man i v 24-25 och då mäts även magen och man lyssnar på hjärtljud. I vecka 28-29 är det koll igen med glukosbelastning (diabetestest) och därefter är det kontroll varannan vecka med blodprov, urinprov, magmätning och hjärtljud. Rul och eventuella kub och Tul görs på annan klinik. Kontrollerna blir alltså täta först i tredje trimestern. Jag var på v 24-25-kontrollen igår (25+5) och har nästa tid den 16 september, med glukosbelastning. Känns som lite väl lång tid mellan dina besök, särskilt om de inte gör riktig koll utan bara pratar. Varför inte kolla ordentligt när man ändå är där, liksom?
  • Miaairam
    Mariro skrev 2016-08-26 22:10:04 följande:
    Såpass alltså. Ja, jag antar att det beror på variation mellan landstingen och inte att de har glömt bort mig. Hoppas jag. Precis, om man ändå är där så kan de väl göra mätningar också. För jag menar, pratet, det är inte direkt så att jag kände mig upplyst efter det, jag minns knappt vad vi pratade om liksom. Får ringa på måndag och kolla kanske...
    Vet ej om det beror på Landstinget eller vad. Min bvc är en privat klinik inom vårdvalet, CURA i Malmö. Redan vid hälsosamtalet i v 6-10 får man "schema" över besöken. Jag är jättenöjd med dem. Dock får jag träffa en annan BM ibland, när min har semester etc, men det får man ju räkna med när man går där regelbundet så länge. Alla jag träffat där denna graviditet och förra känns mycket duktiga.
  • Miaairam
    mocha8676 skrev 2016-09-04 07:50:39 följande:
    Emmaljungan som jag har, super Viking passar väldigt bra till mig och min man som är långa (jah 1,81 lång, han 1,95 lång). Den enda helt svensktillverkade vagnen (min man vill stödja det) och sen är den otroligt snygg enligt oss. Just super Viking hade allt vi sökte.
    Trodde att även Kronan är svensktillverkad, men inte helt säker. Jag var iaf fullkomligt nöjd med vår Kronan Duo S till sonen, så den får hänga med en omgång till. Robust och smidig på samma gång. Rekommenderas varmt!
  • Miaairam

När jag väntade första barnet var jag helt inställd på att föda vaginalt, så förväntansfull och pepp inför vad min kropp skulle prestera. Tyvärr fick jag inte uppleva en enda värk - sonen föddes med urakut ks med narkos innan förlossningen ens hade startat pga minskade rörelser och påverkade hjärtljud. Jag var såååå besviken och kände mig sviken av kroppen, och det tog tid att bearbeta. Nu har jag insett att det faktiskt var min kropp som räddade honom - hade jag inte insisterat på att bli undersökt när jag kände på mig att något var fel så hade han inte klarat sig. Men en konsekvens blev att jag inte vågat peppa och se fram mot denna förlossning, knappt tänkt på den alls, då jag så gärna vill prova vaginalt, men var rädd att det skulle vara kört. Nu har jag varit på förlossningsplanering hos spec-mvc och vi är överens om att jag kommer bli igångsatt när jag är fullgången (om han ligger rätt och inget händer innan förstås) och om jag inte svarar på det blir det ks under mer ordnade former. Känns skönt att veta att det finns en plan, att de tar min oro på allvar och att det med stor sannolikhet blir en helt annan upplevelse än förra gången.

• Miaairam

Nån mer som dras med ett hemskt humör? Jag känner mig så arg ibland att jag fullkomligt kokar över. Inte kul för sambon som får massa skit utan att förtjäna det...

• Miaairam

Någon som börjat må illa igen? Jag känner mig illamående ibland, typ att maten inte får plats och så har jag har blivit känsligare för att åka igen, typ jättestark åksjuka. Jag reser mycket i jobbet och idag hände det - plötsligt kom det helt utan förvarning när jag satt på tåget. Tack också lov hann jag rycka till mig en påse och nu har jag varit på toaletten en stund, men fy fan! Har en halvtimme kvar på tåget och ingen här lär ha missat att jag just spytt. Så pinsamt!

• Miaairam
    BIX skrev 2016-09-16 17:35:08 följande:
    Håller med. Sambon verkar iaf kommit på bättre tankar för han var väldans gullig när jag kom hem trött och lite låg i humöret. När jag skulle gå och lägga mig var det svalt och skönt som en dröm med öppet fönster i sovrummet. Fick en riktigt god natts sömn :)
    Skönt att han tagit sitt förnuft till fånga. Här sover sambon med vintertäcke, jag utan täcke och fönstret står på vid gavel... Mot slutet av förra graviditeten, i smällkalla februari, sov han med mössa och två täcken, medan jag bara hade påslakan och ett linne, även då med öppet fönster!
  • Miaairam
    Y o L o skrev 2016-09-24 15:43:32 följande:

Mår så konstigt. Är helt yr hela tiden sedan i morse. Visst var det väl någon mer här som mådde så?

Vet inte vad det beror på, har inte haft något problem med blodtryck eller sånt. Jättejobbigt iaf, yr och lätt illamående. Några tips på vad jag borde göra? Borde jag ringa 1177 och fråga om de har någon teori? Eller som vanligt: allt är normalt som gravid! :)

Mår också konstigt. Inte yr hela tiden som du, men det gungar till då och då. Mår konstant illa och känner mig uppblåst. Vaknade illamående inatt, försökte sitta upp och sova för att minska trycket på magsäcken, men tillslut kräkte jag och sen blev det lite bättre. Yrselanfallen kan enligt min BM bero på att bebis trycker på något blodkärl eller nåt. Minns att jag mådde illa och kräkte ibland vid denna tiden även i förra graviditeten. Men är du orolig för yrseln så kontakta BM. Blodtryck etc kan ju förändras!
Svar på tråden BF December 2016