• Miaairam

BF December 2016

Fian88 skrev 2016-06-09 06:36:41 följande:
    Jo att alla bröst inte ser likadana ut vet ju jag också, är ändå kvinna själv och vuxen haha;). Förstod inte hur bygeln kunde hamna PÅ bröstet bara!
    Nä, jag tänker också att en välsittande bh ju inte trycker mot bröstet. Men med för liten bygel är det ju annorlunda förstås, och brösten växer ju snabbt för många under graviditeten. Jag märker nu att vissa av mina vanligs bh klämmer, medan andra omsluter skönt, trots samma storlek och att jag haft dem alla före graviditeten. Sen kan man tydligen ha bröstvävnad utanför själva tutten också, så kanske det som kan ge problem? En vän fick t ex höra på mammografin att hon hade bröstvävnad i armhålan. Förra graviditeten vågade jag som sagt inte riskera när jag hört detta, men nu tror jag att jag fortsätter med bygel så länge det är bekvämt.
  • Miaairam
    Shhaw skrev 2016-06-09 09:49:09 följande:

Ännu en till ultraljud som såg jätte bra ut liten livlig busig bebis låg där inne som bara guppade, sparkade, lekte med händerna och sp. Herregud vilken kärlek jag har redan nu till lillen. Men en sak jag undrar över när jag gjorde Vul för exakt en vecka sedan den 1/6 så sade min gynläkare att bebis var 28mm lång från huvud till rumpa och det motsvarar vecka 9+4 men igår 8/6 när jag var hos barnmorskan så gjorde hon Ul alltså på magen där hon fick fram 3cm vilket motsvarar i vecka 10+0.

Tror ni det är tydligare med vul än ul? Eller vad är rätt? Eftersom jag vill göra KUB innan jag går på semester 14/6 så tyckte min barnmorska att det var för tidigt för då är jag bara i vecka 10+5 men nör jag räknar ifrån min gynläkares mått och så, får jag fram att jag då är i vecka 11+4 är det bra vecka för KUB?

Jag hade nog väntat en vecka få för att vara på säkra sidan. Kub görs ju endast i v 11+0 till 13+6. Snopet att komma dit och så kan de inte göra det för att det är för litet.
  • Miaairam

Vecka 15 :) Hade lite rund mage innan också, men nu har den liksom tryckts uppåt och framåt sv bebismagen nedanför...
  • Miaairam
    Friedan skrev 2016-06-16 17:55:00 följande:
    Jag har också fött två stora barn men mindes inte att det var så tidigt, men det kanske det var. Min yngsta var däremot "normalstor" och efter lite diskussion med min bm kom vi fram till att jag slipper göra glukosbelastning den här gången
    På min mvc gör de glukosbelastning på alla i v 28-29. Man kan ju tacka nej förstås, men jag tar hellre ett äckligt glas för att vara på säkra sidan. Tyckte det var äckligt sist, men inte riktigt så illa som jag föreställt mig efter allt man hört. Har en vän som förlorade sitt fullgångna barn pga oupptäckt graviditetsdiabetes, så för mig skulle det kännas helt fel att inte kolla upp när jag blir erbjuden...
  • Miaairam
    Fiamia skrev 2016-06-16 22:08:30 följande:

Hur har magarna vuxit då?Jag såg mig själv i spegeln idag och insåg att jag ser, ja höggravid ut!
    Nån mer?

Känner mig gigantisk! Stoooor mage fast att livmodern fortfarande ju är relativt liten... Köpte lite nya kläder idag. Affärerna har inga roliga mammakläder, men hittade flera fina klänningar på Indiska med rymlig passform, som kommer passa länge. Hade mycket klänningar och tunikor därifrån i förra graviditeten med. Lägger upp bild imorgon! :)
  • Miaairam
    BIX skrev 2016-06-27 18:06:43 följande:

Jag känner ingenting än :/ Några gånger tror jag mig ha känt fladder men veti tusan om det var det eller inte. Inga buffar. Har moderkakan i framvägg så hoppas det är på grund av det.

Det kommer! Hade mk i framvägg med ettan. Kände iofs ett "plopp" i v 16, men därefter ingenting alls, inte ens fladder, förrän v20+ nånting. Nu med tvåan har jag känt fladder sedan i maj och har mk i bakvägg. Väldigt olika alltså, men när du minst anar det kommer du att få en tydlig buff!
  • Miaairam
    Knyttan skrev 2016-06-28 06:01:40 följande:

Jag har också haft lite svårt att ta in att det ska bli en bebis av det här som flera av er andra! Haha, knasigt, käns som om det borde bli ner självklart andra gången, men för mig är det tvärt om. Kanske för att jag inte haft så mycket tid att fokusera på graviditeten denna gången...

Nu de senaste dagarna har jag börjat känna lite tydligare rörelser iaf, mest som tryck åt olika håll långt nere i magen. Hoppas det ska bli lite mer konkret för mig efter rul som är nästa vecka!

Har ändå köpt några små saker till bebisen, för att det ska bli lite mer verkligt: en leksak, en body och sedan en liten lurvig jacka på polarns rea. Är en riktig rea-räv och har svårt att motstå röda lappar, haha!

Tycker också det känns mer overkligt denna gång. Med första lästa jag gravidtidningar, kö de mig allmänt gravid, tittade på vagn osv. Nu har vi det mesta som vi behöver och jag tycker inte att jag har tid med alla tidningar och appar... Men idag påbörjar vi nya barnrummet, så kanske känns det verkligare efter det!
  • Miaairam
    Y o L o skrev 2016-06-28 22:34:23 följande:

Om ni promenerar en längre stund (tex idag 75min) får ni ont i ryggen o höfter då? Jag blev helt slut i både rygg o höfter samt även ganska trött i fötterna o benen.

Frågar pga att jag börjar tro att jag kommer få foglossning igen och undrar då om typ Alla blir trötta i rygg o höfter eller om det är kopplat till den förbannade foglossningen.

Jag har inga besvär med foglossning, men tröttare i nedre delen av ryggen och höfterna när jag gått långt eller mycket trappor. Ont ibland, men mest att det ilar och känns obehagligt än att det verkligen smärtar. Även fortare trött i fötter och vader. Jag försöker röra mig som vanligt, men pausa när kroppen säger ifrån.
  • Miaairam
    Mariro skrev 2016-06-30 13:59:11 följande:
    Aha, jag fick för mig att man måste bestämma i förväg hur man ville ta ledigt, och det är ju typ omöjligt. Då vet jag det! Skönt att semestern fortf "gäller", då sparar man ju föräldradagar där.  

Det bästa kanske vore att gå direkt till FK och bara ställa alla sina frågor och få hjälp där.
    Det beror nog också på hur flexibel din arbetsgivare är. De behöver ju kunna planera för ev ersättare...
  • Miaairam
    Friedan skrev 2016-06-30 16:25:38 följande:

Bra tips att försöka vara båda hemma i början! Dubbeldagar fanns inte när mina andra barn föddes (och jag har inte förstått riktigt vad det är) men vi har sparat och prioriterat att båda kan vara hemma samtidigt i början och det är guld värt!

Dubbelsegrar är att båda kan vara hemma samma dag med fp för samma barn. Dock dras två dagar för en dag, så att säga. Vi använde dem inte utan båda var hemma ändå vissa dagar, en med fp och en utan. Beror ju på vad ekonomin tillåter, men ville inte förbruka dubbelt...
Svar på tråden BF December 2016