• Miaairam

BF December 2016

Vasilisat skrev 2016-09-29 10:30:03 följande:

OOOOOOO! Gratulerar alla mammor <3 

Jag vill vara med i klubben :) 
    Är i v30 ( 29+3) och beräknad den 11/12 :) 
    Så oerhört glad över min bebis :) 
    Även om livet vände sig så fruktansvärt illa men nu är det bra igen :) 

Måste bara berätta...

Gick isär med barnets far för några månader sedan,han förvandlades till en ´gris´  när jag blev gravid. Först var han glad över graviditeten sedan försökte övertala mig till abort... och jag som kämpade så mycket för att bli gravid .
    Han valde inte komma hem,men stanna med kompisar och dricka gång efter gång,och då ..dök upp att han är gift med två barn och lever dubbel liv .Jag var bara älskarinna som blev på smällen.Allt vi hade var ett lögn ... Sista gången jag träffade honom han var så full och ångerfull att han försökte putta ner mig i trappan...Jag hade tur och både jag och bebis mår bra idag :) 

Blev avstängd från jobbet pga graviditeten ( Kriminalvården) . ...
    Ett rent helvete med Fkassan. ..

Tackar min mamma och syster som gav mig största stödet när det kändes skit ..
    Men idag :) efter långa resan jag kan pusta ut och bara vara höggravid utan att bekymra mig över ekonomi eller brist på stödet :) Snart kommer min älskade och väntade barnet <3 
    Jag vet att jag klarar av att bli en bra mamma,som ensamstående :) 

p.s. innerst inne är jag tacksam till barnets far att han låter mig va ifred och är inte intresserad av oss alls. Tacksam att jag blev gravid efter så många år  <3 

Oj, vilken tuff resa! Hoppas bekymren håller sig borta nu så du får njuta sv sista tiden som gravid och allt kommande bebismys!
  • Miaairam

Vecka 32 idag och magen känns plötsligt mycket mindre. Har dessutom fått kommentarer som "det var ju en söt liten mage för att vara så långt gången" och "du är ju inte större än sist vi sågs" (vilket var den 10 juli!) de senaste dagarna. Jag som bara fått höra hur stoooor jag är sedan vecka 20 typ, och fått många frågor om det är två och om det är dags snart. Har lättare att nöja mig etc också... Orolig eftersom moderkakan slutade fungera dom den ska på slutet med förra. Känner rörelser som vanligt iaf. Någon mer som upplevt att magen plötsligt krympt rejält?

• Miaairam
    Y o L o skrev 2016-10-01 20:40:09 följande:

Nej tvärtom växer magen stadigt, men sjunkit neråt tycker jag. Kan det vara det som är skillnaden, att den sjunkit?

Kanske det, men känner mig mindre...
  • Miaairam
    Y o L o skrev 2016-10-01 21:36:42 följande:

När ska du till bm nästa gång då? Hade jag varit du skulle jag vilja kolla upp det.

Ringde kk och fick komma på kontroll. Gjorde CTG i 45 min som var normalt. Läkaren som skulle göra ul fick rycka in på ett snitt istället, så jag ska tillbaka igen imorgon för mer kontroller. BM mätte sf men rörde till det ordentligt. Först sa hon 38 cm, och att jag borde ligga på 33-38 så det var ju bra. Jag reagerade på att det lät väldigt mycket och att det skulle innebära +10 cm på två veckor. Då mätte hon igen och fick det till 29 cm, och då skulle normala plötsligt vara 29-32. Så den mätningen gav ju ingenting avseende om magen verkligen blivit mindre. Får se vad de säger imorgon...
  • Miaairam
    Miaairam skrev 2016-10-02 01:14:00 följande:
    Ringde kk och fick komma på kontroll. Gjorde CTG i 45 min som var normalt. Läkaren som skulle göra ul fick rycka in på ett snitt istället, så jag ska tillbaka igen imorgon för mer kontroller. BM mätte sf men rörde till det ordentligt. Först sa hon 38 cm, och att jag borde ligga på 33-38 så det var ju bra. Jag reagerade på att det lät väldigt mycket och att det skulle innebära +10 cm på två veckor. Då mätte hon igen och fick det till 29 cm, och då skulle normala plötsligt vara 29-32. Så den mätningen gav ju ingenting avseende om magen verkligen blivit mindre. Får se vad de säger imorgon...
    Nu har jag träffat läkare som gjorde ul och mätte fostervatten, flöde mm. Allt såg bra ut, så troligaste förklaringen till att magen är mindre är att bebis lagt sig med huvudet nedåt och sjunkit ner i bäckenet. Skönt att ha kollat - bättre en gång för mycket!
  • Miaairam
    Tess1990 skrev 2016-10-03 12:48:25 följande:

Kom precis hem från UL

Moderkakan har flyttats upp så jag får föda vaginalt, men hen är i säte och beräknades vara +26% :/

Sonen hade huvudet nere i ungefär samma vecka och låg +10% i v.37

Känns lite nervöst! Visst barnet kan vända sig, är ju ett tag kvar men samtidigt kanske de blir svårare om hen är så stor :/

Ja, de kan fortfarande vända sig. Har hört att det är vanligare att de vänder senare för omföderskor, men vet ej om det stämmer. Jag var på extra kontroll i helgen och fast att min plutt nu ligger med huvudet neråt sa BM att han kanske vänder sig flera gånger till innan det är dags, eftersom det fortfarande är relativt gott om plats (är i v32). Om bebisen inte vänder själv blir du kanske erbjuden vändningsförsök?
  • Miaairam
    Vasilisat skrev 2016-10-27 15:12:22 följande:

Hjälp! Det kliar så fruktansvärt. ..

Lämnade blod prov i tisdags , och bm sa att vi kan inte göra nåt innan man får svaret från labben.

om från början det kliade på kvällar/nätter, då nu kliar det överallt dygnet runt. ..

Kan jag göra nåt åt det medans bm inväntar prov svaret?

Jag har haft problem med klåda och nässelutslag när jag inte var gravid och då lindrade kylbalsam och after sun... Kanske kan hjälpa i väntan på labbsvaren?
  • Miaairam
    Mariro skrev 2016-11-03 09:44:20 följande:
    Jag har egentligen bara lämnat urinprov då jag själv har bett om att få göra det. Både för ev odling och kolla protein i urin. Annars gjorde jag bara det vid första besöket. Har även slutat kolla järnvärde, utan kolalr bara socker.
    Jag lämnar urinprov vid varje BM-besök och har så gjort sedan v15.
  • Miaairam
    Sh0rtie89 skrev 2016-11-03 08:43:28 följande:

Hur ska ni göra med influensa vaccin? Blev erbjuden det igår av bm och sa att jag skulle fundera. Har läst lite och sett att biverkningarna inte är så farliga men man vet ju aldrig. Tycker det är så svårt det där.

Tänkte inte ta pga att jag nästan aldrig haft influensa och har BF 3 dec, alltså bara typ tre veckor efter att vaccinet börjar ges för säsongen. Men sedan sa en kompis som jobbar på barn-Iva, att som vaccinerad nybliven mamma är ju risken mindre att jag blir sjuk och smittar bebisen, vilket ju låter vettigt. Så nu tänker jag ta vaccinet, under förutsättning att min nuvarande maratonförkylning hinner gå över. För jag vill inte belasta mitt immunförsvar med ett vaccin när jag inte är kry. Har varit genomförkyld sedan 3 okt och läkaren säger att eftersom immunförsvaret är nedsatt pga graviditeten tar det längre tid att bli frisk och därför som detta envisa virus hänger sig kvar...
  • Miaairam
    Cossi skrev 2016-11-03 11:03:42 följande:
    Jag tog det igår, lite öm i armen och huvudvärk annars ok. Hade influensa ca 5 år sedan och det var en nära döden upplevelse... Så att minimera risken att hamna där i slutet av graviditeten så valde jag att vaccinera. Dessutom för bebisens skull som också får ett visst skydd och att inte bli sjuk själv när den är liten.
    Cherry83 skrev 2016-11-03 00:12:24 följande:

Hej hej!

Har följt denna tråd men inte skrivit något ännu!

Jag är beräknad 14/12 och har också världens foglossning och har även testat allt men inget hjälper!

Men lite avlastning finns jag har fått kryckor och glidlakan i sängen och en sittdyna av min sjukgymnast och måste erkänna att det är bättre än att va utan! Det hjälper ju till lite i alla fall!

Sen har både bm och sjukgymnast sagt att dem är villiga att hjälpa till så att jag kan få en tidigare igångsättning om jag vill det!

Men än så länge så väntar jag så länge jag kan!

Välkommen! Första barnet?
    Redan tagit? Här börjar de ge det först den 9 november...
  • Miaairam

28 dagar kvar. Varit förkyld i 34 dagar och inget verkar hjälpa - sovit, vilat, varit hemma från jobbet, druckit massor av te och C-vitamin... Hoppas verkligen det går över innan det är dags, men börjar kännas osannolikt. Enligt läkaren ett segt virus - "bara att kämpa på!"...

• Miaairam

Nu har jag börjat föräldraledigheten och ser fram mot lite lugn och ro innan Lillebror kommer om förhoppningsvis 22 dagar. Orkar dock inte göra något av det jag planerat göra. Inte på grund av graviditeten, för graviditetsmässigt mår jag ok. Men förkylningen! Har ont i halsen, hosta, snor och onda bihålor sedan den 3 oktober. Läkaren säger att det bara är att kämpa på. Jag orkar inte!!!

• Miaairam
    Nicoolina skrev 2016-11-12 23:03:13 följande:

Kanske är så, hmm.. Jag hade redan hunnit dra av bindan och slängt den i papperskorgen, var dit nu för att plocka upp den, men ja.. Den ligger i samma papperskorg som jag slänger påsarna i efter att ha rensat kattlådan, så att säga.. Lär ju inte vara någon idé att ta med trosorna in om de vill att jag kommer in på en till kontroll..? Har iaf bytt trosor och satt på mig en tjockare, tänker att då kanske det absorberas bättre och blir tydligare liksom..

Tack snälla för ditt svar!
    Jag tänkte ringa alldeles strax, är bara inte beredd på att vattnet eventuellt gått och jag kanske måste föda inom ett par dygn, haha! Så jag springer omkring här och plockar iordning lite, och tänker att om jag är igång så kanske man märker bättre om bindan blir blöt eller ej :)

Men jag ska som sagt ringa om en liten stund!

Pyret i magen, BF 2016-12-06 (första barnet)
    Har hört att flytningar inte går in i bindan, så som vatten gör. Låter mest sannolikt att det är vatten, men bäst att få det kollat ordentligt. Lycka till!
  • Miaairam
    De5pojkarna skrev 2016-11-13 13:50:39 följande:

Jag hoppar ur här.. Våran lille Loke har somnat in nu i v34.

Så förfärligt! Det finns inga ord... Kram
  • Miaairam
    De5pojkarna skrev 2016-11-15 11:49:34 följande:

Nu är våran änglapojk född. :(

Så sorgligt... Har vänner som gått igenom det ni nu går igenom. Får ont i hjärtat när jag tänker på det. Ta emot all hjälp ni kan få för att processa, sörja och bearbeta! Vet de något om vad som hänt honom? Beklagar verkligen sorgen. Stor kram.
  • Miaairam
    Babybluiee skrev 2016-11-24 12:52:06 följande:
    Jo det vet jag men ändå? Det var mest för vi satt och pratade om det :) min gubbe är mer sjukling än jag nämligen :p
    Det skadar ju inte. Tror det kostar 130:- för icke-riskgrupp att ta vaccinet. Jag har just tagit sprutan (3 minuter sedan!) och ville att mun sambo skulle ta också, för säkerhets skull. Men han vågar inte! :D
  • Miaairam

BF +4 idag och inskriven på prenatal i väntan på igångsättning. Blir bebis innan veckans slut om allt går bra. Skönt att äntligen vara på gång, även om det förstås är mycket nerver nu...

• Miaairam
    Miaairam skrev 2016-12-07 10:11:12 följande:

BF +4 idag och inskriven på prenatal i väntan på igångsättning. Blir bebis innan veckans slut om allt går bra. Skönt att äntligen vara på gång, även om det förstås är mycket nerver nu...

Nähäpp, hemskickad igen. Trots löfte att bli igångsatt idag och plan om att ej behöva gå över BF, blev jag hemskickad igen trots BF+4. Plötsligt hade de i me plats till mig längre, efter fyra timmar. Så trött på att det är olika besked hela tiden. Ger snart upp!
  • Miaairam
    Y o L o skrev 2016-12-07 14:37:48 följande:

Nä fy fan va elakt, förstår att du blir trött. Ska du bara vänta nu?

Nja, ska komma in igen imorgon kl 9 för att se om det möjligen har en tid då... Så himla trött på att de bollar runt en såhär. Hela poängen med min förlossningsplan var att minska den psykiska stressen, men det funkar ju så där...
Svar på tråden BF December 2016