• Miaairam

BF December 2016

Tvåbarnsmamman79 skrev 2016-06-30 20:24:45 följande:
    Nuförtiden får man de pengarna från AFA försäkringsbolaget. Iaf fick jag det 14-15 när jag var hemma med 2:an
    Det beror på vilket kollektivavtal man går på. I vissa avtal ersätter AFA och i andra arbetsgivaren. Längden för hur många månader man får fp-tillägg varierar också mellan olika avtal.
  • Miaairam

Jag hoppas kunna jobba till mitten av november (BF 3 december). Sedan tänker jag mig föräldraledigt + semester fram till aug, med så få dagar fp som möjligt, har inte räknat klart på vad som är rimligt ännu... Och sedan får pappan vara hemma aug till aug förhoppningsvis om dagarna räcker. Med förra barnet var jag hemma längst, så nu är det läge att skifta.

• Miaairam
    Pimpinellan skrev 2016-07-01 16:13:32 följande:

Vågar mig nog in här nu efter att ha sett en levande bebis på UL i onsdags!! Glad Först nu kan jag säga att jag är gravid. Men min historik av 10 års försök, oändliga IVF.er och ED och flera missfall har det inte varit givet att komma ända hit. Inte följt tråden, men får väl läsa ikapp litegrann vart efter.

B.f 2/12 och det blir säkerligen tidigare, men platsar väl ändå hoppas jag. Flört 

Grattis och välkommen! Vilken lång resa du gjort! Så skönt att du äntligen har kommit såhär långt. Jag har BF 3 dec, så vi är ungefär lika långt gångna (fast jag har sluppit den långa kampen för att komma hit). Jag har fått gravidmage senaste veckan, efter att ha varit svullen/sett småtjock ut ett tag. Så härligt att känna att man är gravid på riktigt! :)
  • Miaairam
    Y o L o skrev 2016-07-03 00:07:12 följande:

Smörjer ni in magen med någon olja eller liknande? Jag började med det tidigt förra graviditeten o fick inga bristningar. Men bristningar beror väl enbart på hormonerna va? Har smörjt magen med kokosolja några gånger nu mest för att det är skönt. Även fast jag läst att olja inte hjälper mot bristningar så tänker jag "men tänk om det gör det ändå?"..

Haha jag låter nog knäpp nu..

Nej, smörjer inte. Gjorde inte med förra heller och fick inga bristningar, trots ganska rejäl mage. Fick dock bristningar på låren...
  • Miaairam
    JonnaEmilia75 skrev 2016-07-08 12:13:02 följande:

Jag: Abbe, vill du helst ha en lillebror eller lillasyster?

Abbe (3år): Hmmm... Ett troll!

Tyvärr för Abbe blir det inget troll, det blir en liten bror! :D

Vi var på rul igår och allt såg fint ut. Pojknamn är svårt! Vi har ett enda som vi vill att han ska heta, men ingen plan B om han kommer ut och inte alls är en Ture.

Min treåring vill bara ha en storebror... Blir lite svårt att fixa! :D
  • Miaairam

Hade Rul idag och allt såg bra ut. Stor lättnad! 100% säkert att detta är en pojke, sa BM och det kunde tom jag se Kul med RN lillebror, två gossar som förhoppningsvis får stor glädje av varann, men det känns lite vemodigt att inte få användning för klänningarna som min mamma sparat från min spädbarnstid... Får spara till barnbarnen! :)

• Miaairam
    Emmask skrev 2016-07-16 12:08:23 följande:
    Det är gräs man är allergisk mot just nu. Jag är också 5 gånger mer allergisk nu än annars. Blir tokig!
    Usch, stackars er! Jag är också gräsallergiker men har mindre besvär som gravid än annars. Var samma sak med förra barnet. Finns några allergimediciner man kan ta fast man är gravid. Kolla på Apoteket!
  • Miaairam
    bells123 skrev 2016-07-20 17:36:30 följande:

Hej på er, 
    imorrn är de äntligen dags för RUL för mig. Spännande! Känner rörelser och sparkar på den lilla sedan 1 vecka tillbaka ungefär. Är i vecka 19 nu. Är de något man ska tänka på inför RUL? Ska man vara kissenödig eller ha tömd blåsa tillexempel? :)

De trycker ju ganska hårt, så inte värt att vara alltför kissnödig... Min BM sa att tidigare i graviditeten är det bra att vara lite kissnödig för det blir lättare att se då, men att det inte spelar lika stor roll när man är nästan halvvägs som på rul.
  • Miaairam
    Miaairam skrev 2016-07-20 23:29:07 följande:
    De trycker ju ganska hårt, så inte värt att vara alltför kissnödig... Min BM sa att tidigare i graviditeten är det bra att vara lite kissnödig för det blir lättare att se då, men att det inte spelar lika stor roll när man är nästan halvvägs som på rul.
    Och lycka till imorn! :)
  • Miaairam

Jag har inte ont av värmen på dagarna - har semester och ägnat tre dagar åt att bygga trädäck i trädgården. Funkar dock inte att sitta på huk, så jag har växlat mellan att sitta på knä och på en liten pall. Har haft tokmycket energi - kanske detta som kallas att boa? Men på nätterna avskyr jag värmen. Fötterna kliar och känns svullna och hårbottnen kliar för det blir så varmt. Kan inte sova. Går upp och spolar kallvatten på benen ibland och då känns det lite bättre en liten, liten stund...

Svar på tråden BF December 2016