• Miaairam

BF December 2016

Y o L o skrev 2016-06-04 18:29:18 följande:

Nifirex (eller vad de heter) ska man inte bli hård i magen av sa de på Apoteket. Har bara ätit 2 dagar så inte märkt något än iaf.

Oj, det var märkligt. Det var Niferex jag tog sist och enligt Fass är både förstoppning och illamående vanliga biverkningar... Konstigt att Apoteket inte har koll på det!
    www.fass.se/m/produkt/19990827000063/uidpublic
  • Miaairam
    Maggis77 skrev 2016-06-05 05:50:48 följande:

Hej alla! Jag är nu i vecka 13 och ansluter här :)
    Jag är 38 år med två döttrar, 10 och 11 år. Så detta blir en liten eftersläntrare ;)
    Ska göra KUB-test på torsdag. Har ni som gjort det haft er sambo/man med där? Min sambo har sånt arbete att det är svårt att komma ifrån men vill ju så klart ha med honom.
    Graviditeten upptäcktes när jag skulle operera bort cellförändringar på gyn i april. Fick inte göra op så förändringarna är kvar. Gjort ett återbesök sedan april och ska göra ett till i september. Lite orolig för det men förväntningarna kring graviditeten överstiger oron????
    Mått ruggigt illa de senaste sex veckorna. Inte orkat träna, sovit mitt på dagen efter jobb och ätit alla möjliga tänkbara och otänkbara saker som jag aldrig äter annars. De tidigare grav har inte alls varit såhär kämpiga.
    Magen är jättestor om jag jämför med tidigare grav men så blir det väl ofta för omföderskor?
    Ska bli kul att läsa och skriva lite här emellanåt ????

Hej! Vad jobbigt med cellförändringar och att inte ha hunnit fixa op före graviditeten. Å andra sidan kan man ju få problem med för tidiga förlossningar efter sådan op, så kanske lika bra att ta graviditeten först. Bra de har koll på dig så de ser om det blir värre och antar att du får op ganska snart efteråt. Har själv cellförändringar, men hittills inte av den grad att op behövs.

Min man kunde inte heller vara med på kub. Jag reser mycket i jobbet och enda dagen som jag inte var bortrest av de dagar som var aktuella för kub, så var han typiskt nog på jobbresa. Han får ge sig till tåls fram till rul. Jag tog med min mamma istället, för ville inte vara ensam om det skulle vara tråkiga besked. Men allt gick bra. Lycka till!
  • Miaairam
    Helena 383 skrev 2016-06-05 14:52:31 följande:

Hej alla!

Längesedan jag skrev men var på KUB i tisdags och det såg bra ut. Dock har jag ju börjat äta blodtrycksmedicin eftersom det upptäcktes ett väldigt högt blodtryck vid inskrivningen så att jag då blev inlagd. Men jag mår bättre och bättre. Vågar slappna av lite mer nu och längtar enormt efter denna lilla sladdis. Är nog mogen att gå med i en FB- grupp nu. Vilket namn skulle man söka på?

Michaela Gonzalez kan lägga till dig i den helt hemliga FB-gruppen "Decemberbebisar 2016" om du skickar vänförfrågan till henne. Finns också en grupp som heter "Krabat 2016" som är sluten men sökbar. Du kan alltså leta upp den gruppen och be om att släppas in, så släpper admin in dig. Jag har postat en del i båda grupperna, men hemligheten verkar inte vara avslöjad, så de är nog båda helt hemliga för utomstående även om den ena är sökbar.
  • Miaairam
    Tvåbarnsmamman79 skrev 2016-06-05 18:39:50 följande:

Jag har letat säkert 10 ggr men hittar ingen michaela Gonzales med fläta från Sverige. Hittar bara folk från andra länder :/

Jag hittade inte heller Michaela först. Fick klicka "visa fler resultat" längst ner efter alla som dök upp i sökningen. Då kom jag till en ny lista där man kunde välja "personer" överst och då hittade jag äntligen Michaela med mörkt hår i fläta på bilden och gift med en André... Hoppas du hittar henne!
  • Miaairam
    Michaela94 skrev 2016-06-05 19:19:00 följande:

Är jag så svår att hitta hehe, vet inte varför jag är det, har kollat mina inställningar och är inte hemlig eller något :/
    Men kanske att stavningen ska vara viktig oxå så tänk på att skriva Gonzalez med Z på båda ställena :)

Även om man stavar rätt dyker du inte upp på första listan. Beror kanske på att vi inte har några gemensamma vänner, så blir det sponsrade sidor, företag och vänner/vänners vänner med liknande namn som syns. Men är väl bra att vara lite småhemliga, så slipper du kanske en massa spam.
  • Miaairam
    Friedan skrev 2016-06-05 20:42:56 följande:

En säkert korkad fråga men hur fungerar det här med grupper på Facebook, om jag går med i gruppen innebär det att alla i den gruppen kan se allt jag lagt upp? Eller syns bara min profilbild?

Det beror på vad du har för inställningar i ditt konto. Har du tex postat inlägg med "jordglob" på (offentliga) och offentliga bilder kan man se dessa. Har du valt att visa t ex arbetsplats, relationsstatus mm offentligt syns det också. Har du däremot allt begränsat till vänner så syns bara profilbilder och omslagsfoton (även gamla). Kolla under inställningar på ditt FB-konto!
  • Miaairam
    Tvåbarnsmamman79 skrev 2016-06-07 06:31:10 följande:

Hur gör ni efter kub om ni får hyfsat låga resultat alltså 1:2344 på trisomi 21 och 1:6200 ca på 13,18 skulle ni vara trygga i det el gå vidare och göra nipt testet ändå? Det är ju så dyrt.
    Är lite nojjig bara pga att jag hade förhöjd risk förra gången och då fick göra moderkaksprov.

Jag fick 1:777 på t21 och bättre på de andra. Jättefina siffror sa BM, men känns ju inte så när alla andra verkar få "1:fleratusen". Försöker tänka att det trots allt inte ses som förhöjd risk om man har bättre än 1:200... Skulle dock inte riskera MF med fvp eller mkp när min siffra ändå är såpass bra. Inte heller betala massor för ett NIPT, som ju ej heller är hundra procent säkert...
  • Miaairam
    BIX skrev 2016-06-07 21:10:52 följande:
    Egentligen väldigt bra tänkt av dem. Det är klart att det är lätt att börja jämföra sig med andra fast man har jättefina siffror, som för Miaairam. Och då blir det ju lätt fel fokus och oro i onödan. Hoppas du kan glädjas åt dina bra siffror Miaairam!
    Nej, så länge allt ser bra ut på ul är jag inte orolig för den siffra jag fick, gav ju inte förhöjd risk egentligen. Men hade nog egentligen hellre haft det som LyCKa55 så man slipper jämföra. Finns ju ändå inga garantier - barnet kan ju ha andra förändringar eller drabbas sa något vid förlossningen eller vad som helst.
  • Miaairam

Hur gör ni med bh? I förra graviditeten slutade jag med bygel tidigt, typ runt v 14 skulle jag tro. Körde med bygellösa, mjuka bh. Hade inga som helst problem med amningen sedan. Nu är bysten tyngre och lite slappare - skulle gärna ha bygel ett bra tag till. Om man verkligen har rätt storlek, så att bygeln ligger runt bröstet och inte trycker på "mjukdelarna" är det kanske ok? Vill gärna ha bra stöd, men samtidigt inte riskera krångel med amningen i onödan. Hur tänker ni andra?

• Miaairam
    Mariro skrev 2016-06-08 03:50:53 följande:
    Förstagångsgravid så ställer dum fråga - på vilket sätt menar du att bygellösa vs icke bygellösa bhar påverkar amningen sen?
    Läste en massa förra gången om att bygeln kan trycka mot mjölkgångarna och ge bekymmer längre fram - vet ej om det är nonsens, men vågade inte ta risken då. Men nu är jag inte alls lockad av att byta till bygellösa...
Svar på tråden BF December 2016