• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • sebbejonte
    BIX skrev 2016-05-31 18:47:28 följande:

Och om man vänder på det och räknar ut procenten blir det ju ruskigt lågt. Bra övning för att få lite perspektiv på siffrorna!

Precis :D det kanske låter dåligt men procent mässigt blir det inte det
  • Friedan

Lika mycket som jag längtar efter att få se bebisen och höra att allt är bra längtar jag efter att berätta. För att få släppa ut magen! Idag har jag suttit i ett långt möte och kände hur det spände, fick hasa ner jeansen till "under magen". Och hela tiden när jag rör mig bland kollegor går jag och drar in magen

• Tvåbarnsmamman79
    sebbejonte skrev 2016-05-31 18:43:00 följande:
    Jag hade nog inte räknat med dåligt, jag är "bara" 33 år. Men blev erbjuden gratis och tackade därför ja.

Det var så mysigt. Bebis låg och sov med ansiktet mot min rygg. Vi försökte väcka den, då vände den sig en liten stund o sparkade och viftade med armarna sen vände den sig tillbaka och somnade igen haha.

Fick inte så bra bilder men allt såg bra ut o det är huvudsaken. Fick tid för rul den 13/7
    Jag var bara 2 år äldre alltså 35 och fick 1:187 så man behöver inte vara över 40 för att få hög risk.
  • sebbejonte
    Tvåbarnsmamman79 skrev 2016-05-31 19:10:09 följande:

Jag var bara 2 år äldre alltså 35 och fick 1:187 så man behöver inte vara över 40 för att få hög risk.

Är du rökare?
  • sebbejonte
    Tvåbarnsmamman79 skrev 2016-05-31 19:10:09 följande:

Eller har ni kromosom avvikelser i släkten? För det försämrar ju svaret
  • Tvåbarnsmamman79
    sebbejonte skrev 2016-05-31 19:59:42 följande:
    Är du rökare?
    Jag röker inte dricker nästan aldrig och vi har inte kromosomavvikelser i släkten.
    Däremot är jag kraftigt överviktig och de frågar ju vad man väger vet inte om det spelar in stort.
    Hade störst risk på trisomi 13 & 18 och läkaren sa att har fostret det så överlever inte barnet så det känns ju jätteläskigt hade gärna tagit ett nipt test om jag fått.
  • sebbejonte
    Tvåbarnsmamman79 skrev 2016-05-31 20:07:52 följande:

Jag röker inte dricker nästan aldrig och vi har inte kromosomavvikelser i släkten.

Däremot är jag kraftigt överviktig och de frågar ju vad man väger vet inte om det spelar in stort.

Hade störst risk på trisomi 13 & 18 och läkaren sa att har fostret det så överlever inte barnet så det känns ju jätteläskigt hade gärna tagit ett nipt test om jag fått.

Jag har inte hört att övervikt skulle spela roll. Konstigt att en del får dåligt fast unga år och en del bra trots äldre ålder.

Jag har ju två friska barn sen innan så är ganska lugn, tror inte jag bär på ett barn med kromosomavvikelser men hade vi fått ett dåligt svar hade vi valt att göra fostervattenprov
  • Y o L o

Håller med, längtar efter att va öppen med det. Jag orkar inte ens dölja magen jättemycket längre, tänker att de får undra eller tro att jag blivit lite tjock.

Friedan skrev 2016-05-31 19:03:50 följande:

Lika mycket som jag längtar efter att få se bebisen och höra att allt är bra längtar jag efter att berätta. För att få släppa ut magen! Idag har jag suttit i ett långt möte och kände hur det spände, fick hasa ner jeansen till "under magen". Och hela tiden när jag rör mig bland kollegor går jag och drar in magen

• sillencillasill
    Y o L o skrev 2016-05-31 20:27:27 följande:

Håller med, längtar efter att va öppen med det. Jag orkar inte ens dölja magen jättemycket längre, tänker att de får undra eller tro att jag blivit lite tjock.

Jag känner också att det är svårt med kläder och magen. Ju varmare det blir desto mindre kläder får man gömma sig i.... Var hos BM idag och hade gått upp 3 kg på 12 veckor. Men men, så är det bara. Är i 12+0 idag och ska berätta för chefen efter KUB 10/6
  • Miaairam
    Tvåbarnsmamman79 skrev 2016-05-31 16:02:32 följande:
    Är det ngn som vet vart gränsen går (vilka siffror man ska ha för att få nipt.)
    Tror inte alla ställen erbjuder nipt. Min BM pratade iaf bara om fvp och mkp som alternativ om mina siffror varit dåliga. Hade själv tänkt ta upp nipt för hört att man kan betala och få det även där det inte erbjuds (ruskigt dyrt dock) men nu slapp jag tack och lov det när siffran på kub var såpass bra.
Svar på tråden BF December 2016