• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Miaairam

Nu börjar jag känna mig redo för att hänga på i någon FB-grupp. Känns som att leta efter nål i höstack att hitta tillbaka i tråden efter det skrivits om grupp att gå med i, så den som vet hur man kan gå med får gärna påminna mig! (Kommer givetvis fortsätta vara här också)

• Nicoolina

Bor du i Sthlm så kan du skicka ett PM till mig härinne med ditt namn så lägger jag till dig i min FB-grupp :)

Miaairam skrev 2016-06-01 20:37:55 följande:

Nu börjar jag känna mig redo för att hänga på i någon FB-grupp. Känns som att leta efter nål i höstack att hitta tillbaka i tråden efter det skrivits om grupp att gå med i, så den som vet hur man kan gå med får gärna påminna mig! (Kommer givetvis fortsätta vara här också)

Pyret i magen, BF 2016-12-06 (första barnet)
  • Shhaw

Det är det vi inte har :::( jag vill verkligen resa har längtat till den hör resan så enormt mycket men sen tänker jag hepatit A finns ju i mitt hemland också och dit har jag åkt minst 1 gång per år och ätit som de äter där kanske ännu smutsigare mat hehe, då menar jag att folk där äter inte mkt från garukök och är väldigt rädda och tycker att det är äckligt men jag tycker om sån mat. Hitills har jag inte några besvär alls med det. Därför tänker jag ändå att det borde kanske inte va så farligt eller vad tycker du?

Fian88 skrev 2016-06-01 14:02:08 följande:

Hade aldrig chansat! Har ni inte avbokningsskydd (eller vad det heter;)) på resan? Hoppas det löser sig<3

• Kittten

Jag vill jättegärna gå med! Bor i Stockholm :)

Nicoolina skrev 2016-06-01 21:08:00 följande:

Bor du i Sthlm så kan du skicka ett PM till mig härinne med ditt namn så lägger jag till dig i min FB-grupp :)

• Shhaw

Jag ska verkligen göra allt för att minska riskerna , äter ju inte musslor och ostron i vanligafall heller så det är väldigt bra. Hoppas hoppas bara allt ska gå bra, det är ju det att hon sa att ingen vaccination är PROVAD på gravida inte kvinnor överhuvudtaget utan dem är testad på män. Och jag skulle inte trot att någon som är gravid skulle riskera sin graviditet för att någon annan ska testa något

Tess1990 skrev 2016-06-01 14:10:29 följande:

Oj jobbig sits :/

Vad jag läste nyss så är vattnet den största smittokällan

Om du undviker att äta musslor, ostron och kall sallader, dricker bara dryck på flaska och bara äter mat som hettats upp

Rengör händerna noga och undviker att få i dig lokalt vatten eller smutsiga saker/hantera livsmedel så minskar du risken iaf

Vet inte vad jag själv skulle gjort, läskigt att ta vaccin som man inte vet är säkert för fostret, även om jag generellt är för vaccinering :/

• Kittten

Hej!

Har inte varit så aktiv här inne sen jag först skrev. Har varit mycket annat och tagit tid att smälta chocken av (det oväntade men så så välkomna) plusset!

Idag var vi på KUB och det var så häftigt att få se bebis så tidigt den här graviditeten. Kunde ha legat och tittat hur länge som helst tror jag. Hon som tittade var så himla mysig och förklarande också.

Vi fick 1/20000 vilket tydligen är det lägsta man kan få!

Jag läser i tråden även om jag inte skriver så mycket. Väntar lite på en fb-grupp att träda i i också ????

Hoppas ni har det bra!

• Shhaw

Det var det min läkare sade också att alla vaccinationer är prövade på män och inte kvinnor överhuvudtaget sen kan jag inte tänka mig att någon gravid kvinna skulle riskera sitt grav och bebis just för någon annan ska prova någon läkemedel, så lite lurigt är det men jag ör så himla rädd samtidigt som jag verkligen vill resa och njuta efter all stress och nedgångar som hänt i mitt liv de senaste

BIX skrev 2016-06-01 14:24:00 följande:

Men är Hepatit A farligt för gravida/fostret? Jag reste till Sri Lanka när jag var gravid 2015 och då hoppade jag nog över den vaccinationen helt. Råden ovan är bra.

Jag skulle nog kolla upp det ordentligt innan jag avbokade resa iaf. Skulle nog kännas olustigt att ta vaccinet. Hur länge har vaccinet funnits? Det finns ju i princip inga vetenskapliga studier med gravida/foster över huvud taget eftersom det är oetiskt, men vissa är väl så beprövade att de anses ok ändå.

• Shhaw

det ska jag göra verkligen, tack för orden <3

Fian88 skrev 2016-06-01 14:39:17 följande:

Och med tanke på din historia så hade jag verkligen tänkt en gång extra<3

• Shhaw

Tack för informationen Emilia, jag får nog tänka igenom lite hur jag ska göra ska fråga runt lite lm någon fått det som gravid och det gått bra osv får hoppas på att hitta bra information ::)

Emelia79 skrev 2016-06-01 14:29:28 följande:

Jag hade tagit vaccinet och åkt, men det är ju jag. Nu känner jag mig lite hemsk när jag säger så då flera andra är av motsatt åsikt. Men senast jag var gravid blev jag biten av en hund på en resa. Fick ta vaccin mot rabies och det är inte alls provat på gravida. Men alternativet var att jag skulle dö om det visade sig att hunden var smittad. Allt gick bra med barnet för övrigt. Nu är ju det en annan situation men jag älskar att resa och hade varit svår att stoppa från resande även om jag var gravid, dock har jag de flesta vacciner sen tidigare. Men du ska göra det som känns bäst för dig.

Svar på tråden BF December 2016