• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Shhaw

Läkaren jag pratade med sade att första dosen räcker upp till ett år så den borde räcka för de 2 veckorna jag är där borta sen får jag ta andra dosen när jag är tillbaka eller efter jag fött osv..

Knyttan skrev 2016-06-01 17:06:17 följande:

Du kommer ju ändå inte att kunna få ett fullgott skydd för Hepatit A nu eftersom ni åker om två veckor? Vaccinet ska tas i flera doser om jag inte minns fel med någon månads mellanrum. Lätt att vara efterklok men det är ju inte bra att vänta tills bara några veckor innan resa för att kolla vaccin om man ska resa så långt... Jag hade nog hoppat vaccinationen nu och sedan varit extremt försiktig med mat, vatten och hygien.

• Shhaw

Tack så mycket Knyttan, ska nog in och läsa på lite nu också ::)

Knyttan skrev 2016-06-01 17:21:02 följande:

Och här på annat ställe från 1177:

"Graviditet och förlossning

Det finns ingen risk för att fostret skadas om modern får hepatit A under graviditeten. Om modern är smittsam just under själva förlossningen finns det en liten risk att det nyfödda barnet smittas. Det är inte farligt för barnet och kräver ingen behandling. Däremot kan barnet föra smittan vidare."

Så det verkar ju inte som om du fick så bra info från vaccinationsmottagningen?

• Tess1990
    Shhaw skrev 2016-06-01 21:21:08 följande:

Jag ska verkligen göra allt för att minska riskerna , äter ju inte musslor och ostron i vanligafall heller så det är väldigt bra. Hoppas hoppas bara allt ska gå bra, det är ju det att hon sa att ingen vaccination är PROVAD på gravida inte kvinnor överhuvudtaget utan dem är testad på män. Och jag skulle inte trot att någon som är gravid skulle riskera sin graviditet för att någon annan ska testa något

www.janusinfo.se/Beslutsstod/Lakemedel-och-fosterpaverkan/

Inga vaccin är medvetet provade på gravida, men alla upptäcker ju inte graviditet på bim och kan då ha tagit vaccin innan dom vetat om det, så lite info finns, även om det inte är mycket eller noga undersökt

Verkar lite 50/50 om vaccinering eller få sjukdomen är "värst", inget av det verkar livsfarligt men går ju aldrig att veta
  • Miaairam
    Nicoolina skrev 2016-06-01 19:08:00 följande:

Bor du i Sthlm så kan du skicka ett PM till mig härinne med ditt namn så lägger jag till dig i min FB-grupp :)

Pyret i magen, BF 2016-12-06 (första barnet)
    Tack, men bor i Skåne. Finns det fler FB-grupper?
  • Tvåbarnsmamman79

Ang mat hur är det med färdiga sallader typ i delikatessen på Ica om jag köper en pastasallad med kyckling och curry (kall) är det ngn fara med tex den kalla kycklingen?
    Och färdiga sallader från pizzerior?

• Y o L o

Jag skulle undvika kött från sånt, känns ofräscht. Fast jag är väl fel person som är vegetarian. Men kött som legat framme sådär har jag för mig att man ska vara försiktig med som gravid.

Tvåbarnsmamman79 skrev 2016-06-02 09:28:23 följande:

Ang mat hur är det med färdiga sallader typ i delikatessen på Ica om jag köper en pastasallad med kyckling och curry (kall) är det ngn fara med tex den kalla kycklingen?

• Tvåbarnsmamman79
    Y o L o skrev 2016-06-02 09:57:45 följande:

Jag skulle undvika kött från sånt, känns ofräscht. Fast jag är väl fel person som är vegetarian. Men kött som legat framme sådär har jag för mig att man ska vara försiktig med som gravid.

Ja jag älskar ju kött men jag har tänkt på det att räkor, kyckling, skinka mm kanske ligger där i disken och är ofräscha och att man inte vet om de gått ur datum osv.
  • Tess1990
    Tvåbarnsmamman79 skrev 2016-06-02 09:28:23 följande:

Våran ica närmast är så liten att dom brukar sälja slut på allt sånt varje-varannan dag så det är alltid fräscht och nygjort

Så jag har ätit deras räkmackor ett par gånger som gravid, rött kött brukar jag normalt inte äta och kyckling blir jag bara äcklad av just nu :/

Men självplock sallad vet jag inte om jag skulle våga mig på, personalen litar jag på men andra människor kan ju äckla sig och sprida grejer.. glömma stänga luckor, vet inte exakta tempen där hela tiden (även om dom enligt lag måste kollas och hållas)

Beror på, kanske skulle våga på förmiddagen när det precis fyllts på med nytt eller om man frågar personal om datum på allt
  • Redoförnytt

Det va ju bara ett tag sen som en hel drös blev sjuka av en sån där salladsbar. Typ ica. Smittkällan var troligtvis räkorna. Jag skulle inte köpa sån sallad nu. Hellre färdigpackade eller köpa en påse sallad å något gott att slänga på. Typ mozzarella å soltorkad tomat eller något. Blir säkert billigare också då sån där bar-sallad ofta blir dyrt ;)

• Tvåbarnsmamman79

Men den de har bakom delikatessen de färdiga pastasalladerna då? Personalen är ju förhoppningsvis noga med hygienen och handskar osv.

Svar på tråden BF December 2016