• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Y o L o

Härligt, stort grattis. Nu kan du andas ut efter oron!

Tvåbarnsmamman79 skrev 2016-06-01 13:37:47 följande:

Har varit här precis kl 13 hade jag tid och jag är så glad för bebben levde sprattlade och hjärtat slog allt såg tydligen fint. :) Undrar bara varför jag får såna blödningar.

Fick 1:2844 på trisomi 21

Och 1:6267 på trisomi 13 & 18

Förra gången hade jag ju 1:187 så det var mkt lägre risk denna gång trots 2 år äldre ( 37)

• Shhaw

Jag har varit på ultraljud idag och såg min lille sprattla och vända på sig herregud vilken känsla, dör typ av lycka!!!

Sen gick jag ner till vaccinationsavdelningen för stt bara fråga om jag behöver någon vaccination inför min resan till Bali nu 14/6 och där har dem skrämmt mig en del, behöver ta hepatit A vaccination men den är inte testad på gravida och sen tar jag inte den så är det ännu farligare om jag blir smittad! Vad ska jag göraaaa?? Jag kan inte avboka min resa pga all kostnad och de tär ju vår 2 års dag som gifta!! Vill verkligen resa men samtidigt vara säker på att inget händer bebis

• Fian88
    Shhaw skrev 2016-06-01 13:56:32 följande:

Jag har varit på ultraljud idag och såg min lille sprattla och vända på sig herregud vilken känsla, dör typ av lycka!!!

Sen gick jag ner till vaccinationsavdelningen för stt bara fråga om jag behöver någon vaccination inför min resan till Bali nu 14/6 och där har dem skrämmt mig en del, behöver ta hepatit A vaccination men den är inte testad på gravida och sen tar jag inte den så är det ännu farligare om jag blir smittad! Vad ska jag göraaaa?? Jag kan inte avboka min resa pga all kostnad och de tär ju vår 2 års dag som gifta!! Vill verkligen resa men samtidigt vara säker på att inget händer bebis

Hade aldrig chansat! Har ni inte avbokningsskydd (eller vad det heter;)) på resan? Hoppas det löser sig<3
  • Fian88
    Har varit här precis kl 13 hade jag tid och jag är så glad för bebben levde sprattlade och hjärtat slog allt såg tydligen fint. :) Undrar bara varför jag får såna blödningar.

Förra gången hade jag ju 1:187 så det var mkt lägre risk denna gång trots 2 år äldre ( 37)
    Åh så skönt! Ja det är ju helt underbart när det faktiskt dyker upp en bebis på skärmen<3
  • Tvåbarnsmamman79
    Y o L o skrev 2016-06-01 13:56:11 följande:

Härligt, stort grattis. Nu kan du andas ut efter oron!

Tack!
    Tror ni att man behöver sjukskriva sig när man får mycket blödningar?
  • BIX
    Tess1990 skrev 2016-06-01 12:50:27 följande:
    Jag hade moderkakan i framvägg förra gången, det gjorde att han sparkade väldigt mycket neråt så det kändes som att han skulle sparka hål på buken längst ner eller så sparkade han på min blåsa *aj*

Fast mest tyckte han om att sparka på mitt högra nedersta revben sen när han hade vänt sig ^^

Häftigt det där
    Jaha haha! Jag tänkte att jag skulle känna mindre helt och hållet, men så lätt kommer jag inte undan :)
  • Tess1990
    Shhaw skrev 2016-06-01 13:56:32 följande:

Oj jobbig sits :/

Vad jag läste nyss så är vattnet den största smittokällan

Om du undviker att äta musslor, ostron och kall sallader, dricker bara dryck på flaska och bara äter mat som hettats upp

Rengör händerna noga och undviker att få i dig lokalt vatten eller smutsiga saker/hantera livsmedel så minskar du risken iaf

Vet inte vad jag själv skulle gjort, läskigt att ta vaccin som man inte vet är säkert för fostret, även om jag generellt är för vaccinering :/
  • BIX

Härligt!
  • Tess1990
    BIX skrev 2016-06-01 14:10:11 följande:

Jaha haha! Jag tänkte att jag skulle känna mindre helt och hållet, men så lätt kommer jag inte undan :)

Ne så var det iaf inte för mig förra gången

Tror de beror mycket på hur aktiv själva bebisen är, vissa är ju väldigt vilda och andra lite lugnare och försiktigare

Sen min livmoder ligger rätt centrerat, men tex. Min systers livmoder lutar bakåt, så även om hon hade moderkakan bakåt så kände hon mindre och lite senare än vad jag gjorde
  • BIX
    Tess1990 skrev 2016-06-01 14:10:29 följande:
    Oj jobbig sits :/

Vad jag läste nyss så är vattnet den största smittokällan

Om du undviker att äta musslor, ostron och kall sallader, dricker bara dryck på flaska och bara äter mat som hettats upp

Rengör händerna noga och undviker att få i dig lokalt vatten eller smutsiga saker/hantera livsmedel så minskar du risken iaf

Vet inte vad jag själv skulle gjort, läskigt att ta vaccin som man inte vet är säkert för fostret, även om jag generellt är för vaccinering :/
    Men är Hepatit A farligt för gravida/fostret? Jag reste till Sri Lanka när jag var gravid 2015 och då hoppade jag nog över den vaccinationen helt. Råden ovan är bra.

Jag skulle nog kolla upp det ordentligt innan jag avbokade resa iaf. Skulle nog kännas olustigt att ta vaccinet. Hur länge har vaccinet funnits? Det finns ju i princip inga vetenskapliga studier med gravida/foster över huvud taget eftersom det är oetiskt, men vissa är väl så beprövade att de anses ok ändå.
Svar på tråden BF December 2016