• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Emelia79
    Shhaw skrev 2016-06-01 13:56:32 följande:

Jag har varit på ultraljud idag och såg min lille sprattla och vända på sig herregud vilken känsla, dör typ av lycka!!!

Sen gick jag ner till vaccinationsavdelningen för stt bara fråga om jag behöver någon vaccination inför min resan till Bali nu 14/6 och där har dem skrämmt mig en del, behöver ta hepatit A vaccination men den är inte testad på gravida och sen tar jag inte den så är det ännu farligare om jag blir smittad! Vad ska jag göraaaa?? Jag kan inte avboka min resa pga all kostnad och de tär ju vår 2 års dag som gifta!! Vill verkligen resa men samtidigt vara säker på att inget händer bebis

Jag hade tagit vaccinet och åkt, men det är ju jag. Nu känner jag mig lite hemsk när jag säger så då flera andra är av motsatt åsikt. Men senast jag var gravid blev jag biten av en hund på en resa. Fick ta vaccin mot rabies och det är inte alls provat på gravida. Men alternativet var att jag skulle dö om det visade sig att hunden var smittad. Allt gick bra med barnet för övrigt. Nu är ju det en annan situation men jag älskar att resa och hade varit svår att stoppa från resande även om jag var gravid, dock har jag de flesta vacciner sen tidigare. Men du ska göra det som känns bäst för dig.
  • Fian88
    Emelia79 skrev 2016-06-01 14:29:28 följande:
    Jag hade tagit vaccinet och åkt, men det är ju jag. Nu känner jag mig lite hemsk när jag säger så då flera andra är av motsatt åsikt. Men senast jag var gravid blev jag biten av en hund på en resa. Fick ta vaccin mot rabies och det är inte alls provat på gravida. Men alternativet var att jag skulle dö om det visade sig att hunden var smittad. Allt gick bra med barnet för övrigt. Nu är ju det en annan situation men jag älskar att resa och hade varit svår att stoppa från resande även om jag var gravid, dock har jag de flesta vacciner sen tidigare. Men du ska göra det som känns bäst för dig.
    Fast du kan ju inte jämföra en livshotande situation med en nöjesresa. Jag i alla fall hade aldrig chansat och planerar man barn så borde man ju kolla upp vilka vaccin man kan ta som gravid innan man bokar resan. Men det är jag det:)
  • Fian88

Jag har varit på ultraljud idag och såg min lille sprattla och vända på sig herregud vilken känsla, dör typ av lycka!!!

Sen gick jag ner till vaccinationsavdelningen för stt bara fråga om jag behöver någon vaccination inför min resan till Bali nu 14/6 och där har dem skrämmt mig en del, behöver ta hepatit A vaccination men den är inte testad på gravida och sen tar jag inte den så är det ännu farligare om jag blir smittad! Vad ska jag göraaaa?? Jag kan inte avboka min resa pga all kostnad och de tär ju vår 2 års dag som gifta!! Vill verkligen resa men samtidigt vara säker på att inget händer bebis

Och med tanke på din historia så hade jag verkligen tänkt en gång extra<3
  • Y o L o

Det skulle jag nog göra, iaf höra med bm vad det kan bero på. Du kanske behöver vila helt enkelt :)

Tvåbarnsmamman79 skrev 2016-06-01 14:04:18 följande:

Tack!

Tror ni att man behöver sjukskriva sig när man får mycket blödningar?

• Tvåbarnsmamman79
    Y o L o skrev 2016-06-01 15:00:28 följande:

Det skulle jag nog göra, iaf höra med bm vad det kan bero på. Du kanske behöver vila helt enkelt :)

Jag pratade med min bm och hon sa nej ang sjukskrivning men att jag skulle höra av mig igen om jag börjar blöda igen.
    Jag tänker mest på att man kanske behöver vila om man har problem med blödningar. En kollega som hade problem med blödningar tidigt i graviditeten var sjukskriven i några månader. Det kanske beror på hur ofta man fått blödningarna. :/
  • Y o L o

Ja jag har ingen erfarenhet så har inget bra svar. Men det känns som att man borde vila. Du har inte ont eller nått?

Tvåbarnsmamman79 skrev 2016-06-01 15:29:30 följande:

Jag pratade med min bm och hon sa nej ang sjukskrivning men att jag skulle höra av mig igen om jag börjar blöda igen.

Jag tänker mest på att man kanske behöver vila om man har problem med blödningar. En kollega som hade problem med blödningar tidigt i graviditeten var sjukskriven i några månader. Det kanske beror på hur ofta man fått blödningarna. :/

• Emelia79
    Fian88 skrev 2016-06-01 14:37:22 följande:

Fast du kan ju inte jämföra en livshotande situation med en nöjesresa. Jag i alla fall hade aldrig chansat och planerar man barn så borde man ju kolla upp vilka vaccin man kan ta som gravid innan man bokar resan. Men det är jag det:)

Nej jag kan inte jämföra det precis som jag skrev. Men jag hade åkt på resan, det hade varit min bedömning men jag är ju inte personen i fråga. Man får ju såklart tänka på sin egen situation. Hade aldrig väntar så här länge på att vaccinera mig om jag skulle resa så snart heller. Allt är en bedömning utefter den egna situationen som man nog bara kan göra själv.
  • Knyttan

Du kommer ju ändå inte att kunna få ett fullgott skydd för Hepatit A nu eftersom ni åker om två veckor? Vaccinet ska tas i flera doser om jag inte minns fel med någon månads mellanrum. Lätt att vara efterklok men det är ju inte bra att vänta tills bara några veckor innan resa för att kolla vaccin om man ska resa så långt... Jag hade nog hoppat vaccinationen nu och sedan varit extremt försiktig med mat, vatten och hygien.
  • Knyttan

Och här på annat ställe från 1177:

"Graviditet och förlossning

Det finns ingen risk för att fostret skadas om modern får hepatit A under graviditeten. Om modern är smittsam just under själva förlossningen finns det en liten risk att det nyfödda barnet smittas. Det är inte farligt för barnet och kräver ingen behandling. Däremot kan barnet föra smittan vidare."

Så det verkar ju inte som om du fick så bra info från vaccinationsmottagningen?

Svar på tråden BF December 2016