• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • sillencillasill

Jag har fått se bebisen!!! Det var bara en och hjärtat tickade så fint. 47 mm lång ???????? Snabbt ul innan blodprov för Kub nästa vecka

• Tvåbarnsmamman79
    sillencillasill skrev 2016-06-02 11:11:19 följande:

Jag har fått se bebisen!!! Det var bara en och hjärtat tickade så fint. 47 mm lång ???????? Snabbt ul innan blodprov för Kub nästa vecka

Å vad kul! Är du i v 11 el ngt?
  • BIX

Det är ju aldrig roligt att bli magsjuk el annat pga något man ätit, men det man ska akta sig för pga graviditeten är väl rått kött (inkl rökt, kurat osv). Är köttet stekt el kokt dör ju eventuella listeriabakterier som är det som kan skada fostret. Eller tänker jag fel nu?

Sen kan jag känna mig lite mer noggrann och kräsen för att jag är mer medveten om vad jag äter, men det är ju en annan sak.

Opastöriserad ost ska man givetvis också akta sig för :)

• BIX

Wihoo! Grattis :)
  • olw24311
    Tvåbarnsmamman79 skrev 2016-06-02 09:28:23 följande:

Ang mat hur är det med färdiga sallader typ i delikatessen på Ica om jag köper en pastasallad med kyckling och curry (kall) är det ngn fara med tex den kalla kycklingen?

Och färdiga sallader från pizzerior?

Kolla bara att de är gjorda samma dag och att det är svalt där de står. Jag har köpt sallad från självplocket och jag köper en macka med kyckling och curry varje gång jag jobbar. Lukta innan du äter. De flesta affärer är jättenoga med hygien. Välj gärna affärer där du vet att många handlar för då blir inte mat liggande lika länge. Tror inte att det är större risk att du blir sjuk av det än av att gå på restaurang.
  • Redoförnytt
    Tvåbarnsmamman79 skrev 2016-06-02 10:49:35 följande:

Men den de har bakom delikatessen de färdiga pastasalladerna då? Personalen är ju förhoppningsvis noga med hygienen och handskar osv.

Sanningen är väl att ingenting är 100%safe. Så man får gå på sunt förnuft och använda gravidnäsan lite extra. :)

Man kan bli sjuk av allt, även grönsaker kan man ju bli jättesjuk av ( tex e hec). Eller vinterkräka i frysta hallon ....

Risken att smittas av något farligt är dock liten!!

Så gå på magkänslan! Och undvik sånt som ligger framme i osäkra temperaturer där bakterier kan växa å frodas. (Tex salladsbuffe eller kalla såser som står framme)

Kallt i kylen, ingen rått kött och bara hårdostar är väl de stora grejerna.

Sen är det sunt förnuft som gäller. Som alltid.

Lätt att man nojar sönder. :)
  • Knyttan

Jag har ätit från salladsbar flera ggr och dessutom råkat äta rökt lax utan att tänka mig för... Samt att jag åt grönmögelost bara dagarna innan jag fick plus... jag försöker ta det med ro. Börjar man noja kan man tillslut inte äta nåt liksom.

• Fian88

Åh vad härligt<3. Gjorde ul i förrgår men längtar redan till rul haha;)
  • Redoförnytt

Vad tror ni om massage och spabehanlingar som gravid?

Vad vågar man sig på?

Jag har fått presentkort som måste användas och vet inte vad som är ok?

Har ni nån koll? :)

• Y o L o

Massösen ville inte massera innan v 12. Hon sa att man vet egentligen inte om det påverkar på något sätt men att ingen massör vill chansa. Men det kan säkert vara olika beroende på vem man frågar.

Redoförnytt skrev 2016-06-02 14:15:13 följande:

Vad tror ni om massage och spabehanlingar som gravid?

Vad vågar man sig på?

Jag har fått presentkort som måste användas och vet inte vad som är ok?

Har ni nån koll? :)

Svar på tråden BF December 2016