• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • MP88
    Y o L o skrev 2016-06-05 08:05:17 följande:

Hej o välkommen :)

Jag hade med min sambo förra gången, även denna gång ska han med. Tänker att det skulle vara jobbigt att få dåligt besked och att vara ensam där.

Läskigt med cellförändringar. Jag gjorde faktiskt provet nu för ca 2 veckor sen. Hade inte gjort det på över 3 år. Känns väldigt viktigt, men jag funderade just på vad som händer om det upptäcks förändringar under graviditet.

Det blir frågetecken när du gör emojis via mobilen, det funkar inte!

Jag tror att dom vill att man ska ha något med sig på KUB. Dom var nog med att fråga mig om min sambo följer med när jag ska på KUB.

Läskigt med cellförändringar. Men jag hade litat på läkarna ang. att vänta med operation. Njut nu av din graviditet och lycka till!
  • Y o L o

Ditt svar var nog till Maggis77 gissar jag :)

MP88 skrev 2016-06-05 10:04:28 följande:

Jag tror att dom vill att man ska ha något med sig på KUB. Dom var nog med att fråga mig om min sambo följer med när jag ska på KUB.

Läskigt med cellförändringar. Men jag hade litat på läkarna ang. att vänta med operation. Njut nu av din graviditet och lycka till!

• MP88
    Y o L o skrev 2016-06-05 10:50:33 följande:

Ditt svar var nog till Maggis77 gissar jag :)

Haha, oj! Ja, det var det. Inte lätt att hålla koll :)
  • Seaflower

Sitter på jobbet nu den här soliga söndagen och är såå uttråkad!

Är det någon av er som har tips på bra gravidbloggar/sidor eller om ni tom har en egen blogg där ni kommer outa graviditeten senare?

• Anonym föräldraledig
    Seaflower skrev 2016-06-05 13:15:04 följande:

Är det någon av er som har tips på bra gravidbloggar/sidor eller om ni tom har en egen blogg där ni kommer outa graviditeten senare?

Dåligt med förslag på bloggar, men gillar du att lyssna på på poddar så finns det en som heter vattnet går som jag tycker är bra, även om den inriktar sig en hel del på förlossningar.
  • sebbejonte
    Y o L o skrev 2016-06-04 19:15:32 följande:

Vad fick ni i blodvärde vid inskrivning? Och sa er bm något om det?

Jag fick 117 och det är den undre gränsen har jag googlat fram. Hon sa att jag inte behövde börja med järntabletter redan men jag är så fruktansvärt trött så jag började med järntabletter i förrgår ändå. Hoppas det ska göra mig lite piggare.

Jag hade 140 i järnvärde. Har för mig jag började med järntabletter efter v 30 någon gång med båda mina andra barn
  • Kittten

Hej! Välkommen :)

Läskigt med förändringar men skönt att de håller så bra koll, då är du i goda händer. Jag hade med min sambo på Kub, tror det är bra att gå med någon. Kanske någon annan kan följa med om han verkligen inte har möjlighet?

Upplever också att magen blivit större denna gång, mest tarmar i den veckan jag är i dock(vecka 13). Hoppas illamåendet lägger sig för dig snart och tröttheten! För mig blev det bättre för någon vecka sen, så skönt.

Det finns en grupp BF december på fb om du vill gå med, den är hemlig så ingen ser att du är med. Skicka meddelande till mig mig isf :)

Maggis77 skrev 2016-06-05 07:50:48 följande:

Hej alla! Jag är nu i vecka 13 och ansluter här :)

Jag är 38 år med två döttrar, 10 och 11 år. Så detta blir en liten eftersläntrare ;)

Ska göra KUB-test på torsdag. Har ni som gjort det haft er sambo/man med där? Min sambo har sånt arbete att det är svårt att komma ifrån men vill ju så klart ha med honom.

Graviditeten upptäcktes när jag skulle operera bort cellförändringar på gyn i april. Fick inte göra op så förändringarna är kvar. Gjort ett återbesök sedan april och ska göra ett till i september. Lite orolig för det men förväntningarna kring graviditeten överstiger oron????

Mått ruggigt illa de senaste sex veckorna. Inte orkat träna, sovit mitt på dagen efter jobb och ätit alla möjliga tänkbara och otänkbara saker som jag aldrig äter annars. De tidigare grav har inte alls varit såhär kämpiga.

Magen är jättestor om jag jämför med tidigare grav men så blir det väl ofta för omföderskor?

Ska bli kul att läsa och skriva lite här emellanåt ????

• Kittten

För mig var niferex mycket bättre, min mage kaosa totalt på duroferon. Kan vara värt att testa så man slipper minnas så många tabletter. Tips är att ta innan läggning så sover man bort eventuella biverkningar(typ illamående).

Knyttan skrev 2016-06-05 08:24:00 följande:

Jag fick 125 och det är bra, men bm ringde senare och sa att jag hade låga depåer så jag skulle börja med järn ändå. Så även om man har bra järnvärde för stunden kan man ha låga reserver och ändå behövajärn! Jag misstänkte nästan detta för när jag gav blod i vintras hade jag bara 116 och då var sköterskan bekymrad över att det var lågt så jag visste ju att det varit dåligt innan. Jag fick duroferon på blodcentralen men blev hemskt förstoppad av dem och vissa säger att de ska vara mildare än niferex men iom att jag blivit förstoppad nu bara av själva graviditeten så vågar jag inte exprimentera riktigt. Tar nu hemofer + folsyra och så tar jag en duroferon från en överbliven karta ca var 5:e dag. Det funkar ganska bra men har svårt att komma ihåg att ta så många hemofer tabletter som man egentligen ska ta!

• Helena 383

Hej alla!

Längesedan jag skrev men var på KUB i tisdags och det såg bra ut. Dock har jag ju börjat äta blodtrycksmedicin eftersom det upptäcktes ett väldigt högt blodtryck vid inskrivningen så att jag då blev inlagd. Men jag mår bättre och bättre. Vågar slappna av lite mer nu och längtar enormt efter denna lilla sladdis. Är nog mogen att gå med i en FB- grupp nu. Vilket namn skulle man söka på?

• Mamsterbabe
    Seaflower skrev 2016-06-05 13:15:04 följande:

Jag kommer outa graviditeten på torsdag när vi har gjort kub. Har skrivit om livet & mina andra två graviditeter där, samt en vaginal förlossning och ett planerat snitt. Varsågod att kika!

Www.marythemamster.blogg.se

Kram!
Svar på tråden BF December 2016