• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Fiamia
    Friedan skrev 2016-06-16 18:10:16 följande:
    Ja, verkligen äckligt! Jag har som sagt gjort det under två graviditeter och det har varit utmärkta värden. Tror snarare att barnen varit så stora för att de legat och gottat sig två veckor för länge. Yngsta kom på bf-dagen och var ju betydligt mindre. Jag kommer att få göra ett tillväxt-ul på slutet för att hålla lite koll.
    Ja samma här! Så det är nog ingen fara att skippa det nu.
    Vet faktiskt inte varför två av mina har varit lite större, en gick jag över med men den andra bara nån dag. 
    Frågade efter om de kunde hålla koll på bebisens storlek så gott det går (med senaste) men det fick jag inget gehör för. Hon menade att jag har fött flera barn förut varav en lite större. Hjälp vad nervös man var. Men det gick hur bra som helst! Glad
    Men alltid skönt med tillväxt-ul så man får lite hum.
  • Cossi
    Seaflower skrev 2016-06-16 14:17:31 följande:

Vart har ni som har en doppler (?) köpt en och vad kostar den?

Jag köpte på billiga-tester, en sonoline ultraljudsmonitor för 799 kr. Kanske onödigt dyr men ville vara säker på att ha en bra om jag nu skulle ha en. Fungerar utmärkt, skärm som visar puls på bebisen.
  • Cossi
    sillencillasill skrev 2016-06-16 06:15:15 följande:

Jag har börjat få problem med ländryggen och ischias, det strålar ut i höger ben. Vad kan jag göra för att förebygga mer? Lindra det onda?

Stackare! Ring och beställ tid till en sjukgymnast, de är duktiga på ryggar och kan säkert ge dig bra tips. Generellt är det väl bra att ha en stark rygg och träna rörlighet så man inte blir stel, men allt det där kan ju bli svårare när man är gravid. Har ingen ischias men när ländryggen värker kan det vara skönt med en varm vetekudde eller låta mannen massera.
  • Redoförnytt
    Seaflower skrev 2016-06-16 17:21:20 följande:

Jag laddade faktiskt ner den där appen nu för 50 kr..

Jag tror att jag hörde någonting, men är osäker!

Jag lyssnade på mitt egna hjärta, sedan där jag tror att bebisen är och sedan mitt vid naveln där jag vet att den inte är för att jämföra!

Längst ner på magen så lät det som ett tåg typ, korta snabba ljud, så jag hoppas att det var bebis!

Åh! Vilken app??

Från vilken vecka funkar appen? :)
  • Miaairam
    Friedan skrev 2016-06-16 17:55:00 följande:
    Jag har också fött två stora barn men mindes inte att det var så tidigt, men det kanske det var. Min yngsta var däremot "normalstor" och efter lite diskussion med min bm kom vi fram till att jag slipper göra glukosbelastning den här gången
    På min mvc gör de glukosbelastning på alla i v 28-29. Man kan ju tacka nej förstås, men jag tar hellre ett äckligt glas för att vara på säkra sidan. Tyckte det var äckligt sist, men inte riktigt så illa som jag föreställt mig efter allt man hört. Har en vän som förlorade sitt fullgångna barn pga oupptäckt graviditetsdiabetes, så för mig skulle det kännas helt fel att inte kolla upp när jag blir erbjuden...
  • Seaflower
    Redoförnytt skrev 2016-06-16 19:10:26 följande:

Åh! Vilken app??

Från vilken vecka funkar appen? :)

Den heter My babys beat, jag bifogar en bild, för de såg ganska likadana ut.

Alltså det står att den funkar bäst v 30-40 men när jag googlade om det så hade folk hittat hjärtljuden riktigt tidigt. De vill nog bara ha ryggen fri eftersom den kostar pengar :-P

• Redoförnytt
    Seaflower skrev 2016-06-16 19:55:15 följande:

Den heter My babys beat, jag bifogar en bild, för de såg ganska likadana ut.

Alltså det står att den funkar bäst v 30-40 men när jag googlade om det så hade folk hittat hjärtljuden riktigt tidigt. De vill nog bara ha ryggen fri eftersom den kostar pengar :-P

Åh va spännande!

Hur tidigt testade du då? (Med bra resultat)
  • Yme90
    sillencillasill skrev 2016-06-16 06:15:15 följande:

Jag har börjat få problem med ländryggen och ischias, det strålar ut i höger ben. Vad kan jag göra för att förebygga mer? Lindra det onda?

Hade precis samma mitt började i v10, trodde också att jag fått ryggproblem och ischias. Bokade en tid hos sjukgymnast och hon gjorde lite olika test och de va foglossning redan :/ va hos läkare sen i v11 nu jag är snart i v15 är sjukskriven 100% och kommer troligtvis va de hela graviditeten. Jobbar med fysiskt jobb som Beridare (ryttare). De enda som hjälper för mig är att ta de lungt tänka sig för och inte lyfta tyngt, ta kortare steg att stressa påverkar. Nu jan jag ju inte säga att de är foglossning för dig men jag beskrev min åkomma precis som du trodde inte ens dr va möjligt med så tidig foglossning :(
  • Seaflower
    Redoförnytt skrev 2016-06-16 20:37:43 följande:

Åh va spännande!

Hur tidigt testade du då? (Med bra resultat)

Nu är jag ju i tidig v 13, och jag vet ju som sagt inte om det var hjärtat jag hörde, men det lät som ett litet tåg och så lät det ju ingen annanstans som jag lyssnade

Jag ska lyssna lite mer framöver så kan jag återkomma med en recension
  • HJ0812

Är det någon som köpt vagn än? Jag köpte igår för det var 20 % just igår och då kunde jag inte låta bli. Den får stå kvar i butiken tom nov.

Alvin 081121 Asta 130730
Svar på tråden BF December 2016