• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • bells123
    BIX skrev 2016-06-15 12:25:54 följande:

Åh. Det är säkert ingen fara, kanske retade slemhinnor eller något sådant, men jag förstår varför du suckar... :/ Hoppas det slutar snart! <3

Tack <3 de har typ slutat nu och lägligt kom min hjärtljuds monitor på posten idag. Hittade hjärtslagen nästan direkt. Lill plutten! Se nu till att stanna kvar där inne i några månader till.
  • Fiamia

Hej på er alla!
    Fler än jag som är sjuukt trött fastän vi gått in i 2a trimestern? Det visade sig att jag har jättelågt blodvärde så nu har jag börjat äta järntabletter. Lustigt hur jag inte kopplat ihop det tidigare, så här är det ju för mig varje graviditet, Glad att jag behöver järn tidigt.

Jag råkade vara inne på glukosbelastningstest hos bm häromdagen och då passade vi på att ta blodprover. Det var då hon upptäckte blodvärdet.

Men tänker på er andra, som inte kommer in vid den här tiden. Har ni fått ta prover? Annars kan det ju vara värt att kolla upp, om ni känner er extra trötta.

• Y o L o

Kul en dag efter mig :)

Nej aldrig haft problem med blodtrycket, låter jobbigt. Vad kan man göra för att få upp det, är det medicin enbart eller?

Sh0rtie89 skrev 2016-06-15 12:28:55 följande:

Jag har följt tråden ett tag men kände att jag också ville hoppa in nu, har bf 28/12.

Är det någon mer som drabbats av lågt blodtryck? Senaste dagarna har jag haft väldigt lågt, idag var det 89/54, har läst på olika sidor att det är väldigt vanligt, men vad obehagligt det är när man känner att man ska svimma så fort man ställer sig upp.

• Mariro

Är det någon som känner att de tappar mer hår? Känns som att det kommer hur mycket som helst när man borstar håret, mer än vanligt? Hört att det är vanligt under amning, men inte under graviditeten?

• Cossi
    Fiamia skrev 2016-06-14 21:32:31 följande:

Cossi:jag har också börjat få sammandragningar, har bf 5 december så vi är ganska lika gånget. Med andra barnet började sammandragningarna också tidigt och då var jag jätteorolig , men med de andra efter det (väntar mitt femte nu ) har jag slappnat av mer och vet att jag funkar så. Många sammandragningar blir det. Men hör med bm som sagt, kan ju aldrig vara fel att ta urinprov eller andra undersökningar om hon tycker det behövs.

Kollade idag, ingen uvi så det är nog bara tidig hårdträning

Känner igen sötsuget, det har kommit först nu, när jag mådde illa blev det mest frukt. Aktuellt är det choklad som gäller...och glass! Jag äter lite varje dag, svårt att ersätta med annat, då låter jag hellre bli att äta. I tidigare graviditeter har jag gått upp mellan 20-22 kg, med den första åt jag vad jag hade lust till och med den andra höll jag igen, resultatet blev det samma. Så då får det allt bli lite onyttigheter (i rimliga mängder) och försöker i övrigt att äta nyttigt till måltider, frukt mm.
  • Cossi

Bells123: Så skönt, jag har också en doppler hemma och den stillar mycket oro! Tycker det är väldigt lätt att hitta hjärtljuden och lyssnar 1-2 ggr i veckan.

Shortie89: Jag har liksom du mycket besvär med lågt tryck, sittande ok men när jag står ffa stilla blir jag yr och pulsen skenar. Svårt på jobbet men alla vet om det och jag ser till att ha en stol i beredskap. Se till att dricka mycket, ha stödstrumpor och håll i gång, det är väl det man kan göra. Bra om blodvärdet inte går ner för mycket.

• Knyttan
    BIX skrev 2016-06-14 07:36:05 följande:

Ja verkligen svår situation. Det tråkiga är ju att man måste vara ganska hård på ett sätt, annars går man rätt i kvinnofällan med sämre karriärsutveckling, lön osv. För övrigt håller jag på att man inte ska vara för lojal mot företag för företag är aldrig lojal mot dig (fast det kanske är annat i en skola, jag jobbar inom privata företag). Det finns tydliga lagar och regler och så länge du håller dig inom dem så ska du inte behöva tveka.

Det skulle kunna vara så att du inte vet om att du är gravid som YoLo säger, eller att du bara inte vill säga förrän efter rul/sommaren/när det känns säkert - slutdiskuterat. Tänk också att det skulle kunna vara så att du inte var gravid men sade upp dig från vicket i December för att du fått ett annat toppenbra erbjudande. Då hade ingen sagt så mycket...

Tack för era svar... Jag väntar besked imorgon eller senast fredag men har nog bestämt mig för att tacka ja, om jag blir erbjuden. Det är gymnasiet det gäller, så inga terminsbetyg som blir hängande åtminstone, annars hade jag kanske tänkt annorlunda. Ska på en till intervju för fast tjänst nästa vecka också och visst skulle det kännas mer "ok" att tacka ja till den tjänsten pga att det är mer långsiktigt... Men å andra sidan så är det kanske max 4 veckor i slutet på terminen av vikariatet, sen kommer ordinarie lärare tillbaka. Och som nån sa, andra grejer skulle ju kunna hända, att man blir sjuk eller får en annan tjnst eller vad som helst... På en fast tjänst så skulle de ju vars tvungna att hitta en vikarie för ett helt år eller mer när de precis haft rekrytering...

Jag håller med om att man måste vara tuff, kanske ännu mer inom offentlig verksamhet eftersom de är de absolut sämsta arbetsgivarna som finns. Där finns ofta inte ens självintresset av att försöka attrahera och behålla bra arbetskraft utan det är bara tjänstefördelning och turordningsregler som gäller.
  • Knyttan
    Fian88 skrev 2016-06-14 07:49:59 följande:

Man får aldrig bli nekad en tjänst pga graviditet. Men det är väldigt lätt för en arbetsgivare att komma undan ändå, de bara säger att du inte får tjänsten pga något annat men egentligen beror det på graviditeten. Jättetrist!:(

I mitt fall så blev jag kallad till ett extra möte efter att jag blivit erbjuden en tjänst (och då talat om att jag var gravid) där rektorn betonade hur jobbigt det skulle bli eftersom just den gruppen låg efter och haft många olika lärare, samt talade om att en av de tidigare blivit sjukskriven pga stress. Skitfult. Om jag verkligen hade velat ha tjänsten skulle jag inte låtit mig påverkas men nu fanns det andra skäl som gjorde att jag tackade nej. Men rektorn betonade flera gånger att "jag tar inte tillbaka erbjudandet, jag vill bara att du ska tänka på att..."
  • Friedan
    Fiamia skrev 2016-06-15 14:33:11 följande:

Hej på er alla!

Fler än jag som är sjuukt trött fastän vi gått in i 2a trimestern? Det visade sig att jag har jättelågt blodvärde så nu har jag börjat äta järntabletter. Lustigt hur jag inte kopplat ihop det tidigare, så här är det ju för mig varje graviditet,  att jag behöver järn tidigt.

Jag råkade vara inne på glukosbelastningstest hos bm häromdagen och då passade vi på att ta blodprover. Det var då hon upptäckte blodvärdet.

Men tänker på er andra, som inte kommer in vid den här tiden. Har ni fått ta prover? Annars kan det ju vara värt att kolla upp, om ni känner er extra trötta.

Jag är fortfarande otroligt trött! Mitt blodvärde brukar alltid vara rätt lågt men vid inskrivningen för ett par veckor sen hade jag även väldigt lågt på järndepån så jag började med järntabletter då. Vet inte om de hjälpt men jag känner mig inte speciellt mycket piggare

Hur kommer det sig att du gör glukosbelastning redan nu, brukar inte det göras senare?
  • Friedan
    Knyttan skrev 2016-06-15 20:26:29 följande:

I mitt fall så blev jag kallad till ett extra möte efter att jag blivit erbjuden en tjänst (och då talat om att jag var gravid) där rektorn betonade hur jobbigt det skulle bli eftersom just den gruppen låg efter och haft många olika lärare, samt talade om att en av de tidigare blivit sjukskriven pga stress. Skitfult. Om jag verkligen hade velat ha tjänsten skulle jag inte låtit mig påverkas men nu fanns det andra skäl som gjorde att jag tackade nej. Men rektorn betonade flera gånger att "jag tar inte tillbaka erbjudandet, jag vill bara att du ska tänka på att..."

Så otroligt illa gjort! Det här med graviditet och jobb är verkligen ett gissel. Min man är chef inom en kommunal verksamhet med nästan bara kvinnor och han berättar hur otroligt nervösa många är för att berätta och att dr nästan ber om ursäkt för situationen. Så tråkigt att det är så (och då är han ändå en chef som enbart är positiv och tycker det är kul att de anställda skaffar barn).
Svar på tråden BF December 2016