BIX skrev 2016-06-14 07:36:05 följande:
Ja verkligen svår situation. Det tråkiga är ju att man måste vara ganska hård på ett sätt, annars går man rätt i kvinnofällan med sämre karriärsutveckling, lön osv. För övrigt håller jag på att man inte ska vara för lojal mot företag för företag är aldrig lojal mot dig (fast det kanske är annat i en skola, jag jobbar inom privata företag). Det finns tydliga lagar och regler och så länge du håller dig inom dem så ska du inte behöva tveka.
Det skulle kunna vara så att du inte vet om att du är gravid som YoLo säger, eller att du bara inte vill säga förrän efter rul/sommaren/när det känns säkert - slutdiskuterat. Tänk också att det skulle kunna vara så att du inte var gravid men sade upp dig från vicket i December för att du fått ett annat toppenbra erbjudande. Då hade ingen sagt så mycket...
Tack för era svar... Jag väntar besked imorgon eller senast fredag men har nog bestämt mig för att tacka ja, om jag blir erbjuden. Det är gymnasiet det gäller, så inga terminsbetyg som blir hängande åtminstone, annars hade jag kanske tänkt annorlunda. Ska på en till intervju för fast tjänst nästa vecka också och visst skulle det kännas mer "ok" att tacka ja till den tjänsten pga att det är mer långsiktigt... Men å andra sidan så är det kanske max 4 veckor i slutet på terminen av vikariatet, sen kommer ordinarie lärare tillbaka. Och som nån sa, andra grejer skulle ju kunna hända, att man blir sjuk eller får en annan tjnst eller vad som helst... På en fast tjänst så skulle de ju vars tvungna att hitta en vikarie för ett helt år eller mer när de precis haft rekrytering...
Jag håller med om att man måste vara tuff, kanske ännu mer inom offentlig verksamhet eftersom de är de absolut sämsta arbetsgivarna som finns. Där finns ofta inte ens självintresset av att försöka attrahera och behålla bra arbetskraft utan det är bara tjänstefördelning och turordningsregler som gäller.