• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Friedan

Blir lite avis på er som är sötsugna, själv mår jag fortfarande så illa att det skulle vara kul om något, vad dom helst, smakade bra

• Y o L o

Man ska väl inte basta som gravid va? Men att duscha skållhett då tror ni? Organen hinner väl knappast bli varma i en dusch eller? Jag älskar att duscha så varmt att det nästan gör ont :) undrar om det är dumt?

• Knyttan
    Y o L o skrev 2016-06-15 22:08:25 följande:

Man ska väl inte basta som gravid va? Men att duscha skållhett då tror ni? Organen hinner väl knappast bli varma i en dusch eller? Jag älskar att duscha så varmt att det nästan gör ont :) undrar om det är dumt?

Aldrig hört att man inte kan basta??! Klart man kan! Gjorde jag flera ggr förra gången jag var gravid! Och duscha på du! Det är ju bara ytlig värme. Om du skulle kunna hetta upp dig själv så att det skulle vara skadligt skulle du behöva komma upp i temperaturer så höga att du inte skulle stå ut, typ skållhett vatten, då får du ju brännskador på huden först.
  • Fiamia
    Friedan skrev 2016-06-15 20:29:18 följande:
    Jag är fortfarande otroligt trött! Mitt blodvärde brukar alltid vara rätt lågt men vid inskrivningen för ett par veckor sen hade jag även väldigt lågt på järndepån så jag började med järntabletter då. Vet inte om de hjälpt men jag känner mig inte speciellt mycket piggare

Hur kommer det sig att du gör glukosbelastning redan nu, brukar inte det göras senare?
    Hoppas det vänder snart för dig! Väntar också på att järntabletterna ska börja ta. Ja glukosbelastningen gör jag för att jag fött barn som har vägt strax över 4.5 kg, då kan man ha risk för diabetes. Man brukar göra två tester, ett tidigt och ett lite senare. 
  • Fiamia
    Friedan skrev 2016-06-15 20:36:17 följande:

Blir lite avis på er som är sötsugna, själv mår jag fortfarande så illa att det skulle vara kul om något, vad dom helst, smakade bra

Hihi ja det har du rätt i. Att må illa är värre.
  • sillencillasill

Jag har börjat få problem med ländryggen och ischias, det strålar ut i höger ben. Vad kan jag göra för att förebygga mer? Lindra det onda?

• Y o L o

Aha ja men dåså då kör jag på med duscharna :)

Har för mig att jag läst/hört att man inte ska basta men som du säger, man lär ju ge upp innan det blir skadligt varmt i kroppen.

Knyttan skrev 2016-06-15 22:51:01 följande:

Aldrig hört att man inte kan basta??! Klart man kan! Gjorde jag flera ggr förra gången jag var gravid! Och duscha på du! Det är ju bara ytlig värme. Om du skulle kunna hetta upp dig själv så att det skulle vara skadligt skulle du behöva komma upp i temperaturer så höga att du inte skulle stå ut, typ skållhett vatten, då får du ju brännskador på huden först.

• BIX
    Y o L o skrev 2016-06-16 06:42:48 följande:

Aha ja men dåså då kör jag på med duscharna :)

Har för mig att jag läst/hört att man inte ska basta men som du säger, man lär ju ge upp innan det blir skadligt varmt i kroppen.

Jag tror att det där med att inte basta är gamla rekommendationer, men de har ändrats nu. Precis som att man numera kan äta sushi som gravid och dricka ett glas vin när man ammar.
  • mocha8676

Nu äntligen har jag sett den lilla! Kub imorse. Fick låg risk. Den lilla ville dock inte lyda Bm, så ultraljudet tog ca 35 min.. Mer tid för mig att se sötnosen! Beräknad till självaste julafton.. Samma dag som jag fyller 30 år! Vore en fin julklapp och present!!

Allt känns nu så verkligt. Det tycker mannen också. Fick genast en känsla av att vänta en pojke denna gången. En Erik som är bestämt sen flera år om vi skulle få en pojk. Tror på pojke då jag har betydligt mindre symtom denna gång. Har en flicka sen innan som heter Ellie och är 1 år och 4 månader. Men jag skulle bli lika glad om det blir en flicka till! Det återstår att se 29/7 som jag har fått rul inbokat till.

• Seaflower

Pjuh, nu har jag berättat på jobbet!

Äntligen slipper jag gömma magen mer

Var hos BM imorse och jag försökte fjäska för att få lyssna på hjärtljuden, men hon sa att deras apparat inte klarar det så tidigt...

Låter faktiskt knäppt i mina öron då man kan köpa en egen på nätet och lyssna?

Jag går in i v 13 på lördag och det känns ju sjukt långt fram till UL i v 18-20

Svar på tråden BF December 2016