• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Emmask
    Seaflower skrev 2016-06-16 14:17:31 följande:

Vart har ni som har en doppler (?) köpt en och vad kostar den?

Köpte en clearblue för 100 kronor på tradera. Funkar utmärkt.
  • Fian88
    Seaflower skrev 2016-06-16 14:17:31 följande:

Vart har ni som har en doppler (?) köpt en och vad kostar den?

Köpte på teknikmagasinet, Caremaxx heter den. Kommer tyvärr inte ihåg vad den kostade (köpte den när jag väntade sonen 2013), men typ 3-4 hundra tror jag:)
  • Seaflower

Jag laddade faktiskt ner den där appen nu för 50 kr..

Jag tror att jag hörde någonting, men är osäker!

Jag lyssnade på mitt egna hjärta, sedan där jag tror att bebisen är och sedan mitt vid naveln där jag vet att den inte är för att jämföra!

Längst ner på magen så lät det som ett tåg typ, korta snabba ljud, så jag hoppas att det var bebis!

• Friedan
    Fiamia skrev 2016-06-16 00:12:56 följande:

Hoppas det vänder snart för dig! Väntar också på att järntabletterna ska börja ta. Ja glukosbelastningen gör jag för att jag fött barn som har vägt strax över 4.5 kg, då kan man ha risk för diabetes. Man brukar göra två tester, ett tidigt och ett lite senare. 

Jag har också fött två stora barn men mindes inte att det var så tidigt, men det kanske det var. Min yngsta var däremot "normalstor" och efter lite diskussion med min bm kom vi fram till att jag slipper göra glukosbelastning den här gången
  • Fiamia
    mocha8676 skrev 2016-06-16 13:30:20 följande:

Nu äntligen har jag sett den lilla! Kub imorse. Fick låg risk. Den lilla ville dock inte lyda Bm, så ultraljudet tog ca 35 min.. Mer tid för mig att se sötnosen! Beräknad till självaste julafton.. Samma dag som jag fyller 30 år! Vore en fin julklapp och present!!

Allt känns nu så verkligt. Det tycker mannen också. Fick genast en känsla av att vänta en pojke denna gången. En Erik som är bestämt sen flera år om vi skulle få en pojk. Tror på pojke då jag har betydligt mindre symtom denna gång. Har en flicka sen innan som heter Ellie och är 1 år och 4 månader. Men jag skulle bli lika glad om det blir en flicka till! Det återstår att se 29/7 som jag har fått rul inbokat till.

Wow va spännande! Ja tänk vilken julklapp Och 30-årspresent!!
    Ellie och Erik låter jättefint ihop. Glad
  • Friedan
    mocha8676 skrev 2016-06-16 13:30:20 följande:

Nu äntligen har jag sett den lilla! Kub imorse. Fick låg risk. Den lilla ville dock inte lyda Bm, så ultraljudet tog ca 35 min.. Mer tid för mig att se sötnosen! Beräknad till självaste julafton.. Samma dag som jag fyller 30 år! Vore en fin julklapp och present!!

Allt känns nu så verkligt. Det tycker mannen också. Fick genast en känsla av att vänta en pojke denna gången. En Erik som är bestämt sen flera år om vi skulle få en pojk. Tror på pojke då jag har betydligt mindre symtom denna gång. Har en flicka sen innan som heter Ellie och är 1 år och 4 månader. Men jag skulle bli lika glad om det blir en flicka till! Det återstår att se 29/7 som jag har fått rul inbokat till.

Vad härligt!

Hur är det egentligen att fylla år på julafton, som barn menar jag. Jag är beräknad till 22/12 och tänker på det här med julen och andra som säger stackars barn och liknande....
  • Fiamia
    Friedan skrev 2016-06-16 17:55:00 följande:
    Jag har också fött två stora barn men mindes inte att det var så tidigt, men det kanske det var. Min yngsta var däremot "normalstor" och efter lite diskussion med min bm kom vi fram till att jag slipper göra glukosbelastning den här gången
    Åh va skönt att du slapp det! Det smakar ju verkligen pecka!!
    Jag var så dum som tog upp det med bm på inskrivningen, typ"Jag behöver väl inte göra glukosbelastningen igen va?"... Haha smart!
    "Jo det rekommenderar vi ju att du gör" sa hon då.
    Är nästan säker på att jag hade "sluppit" om jag inte sagt nåt. Men hon lämnade ju det valet upp till mig ändå, så jag gör det nog inte igen (fick göra två sist, ett tidigt och ett lite senare) Det senare testet upplevde jag som äckligast. Kanske för att man var längre gången då.
  • Fiamia
    Friedan skrev 2016-06-16 17:58:38 följande:
    Vad härligt!

Hur är det egentligen att fylla år på julafton, som barn menar jag. Jag är beräknad till 22/12 och tänker på det här med julen och andra som säger stackars barn och liknande....
    Funderar också på det där, jag är beräknad till 5 december men jag har gått över ganska mkt förut så man vet ju aldrig.
  • Friedan
    Fiamia skrev 2016-06-16 18:00:08 följande:

Åh va skönt att du slapp det! Det smakar ju verkligen pecka!!

Jag var så dum som tog upp det med bm på inskrivningen, typ"Jag behöver väl inte göra glukosbelastningen igen va?"... Haha smart!

"Jo det rekommenderar vi ju att du gör" sa hon då.

Är nästan säker på att jag hade "sluppit" om jag inte sagt nåt. Men hon lämnade ju det valet upp till mig ändå, så jag gör det nog inte igen (fick göra två sist, ett tidigt och ett lite senare) Det senare testet upplevde jag som äckligast. Kanske för att man var längre gången då.

Ja, verkligen äckligt! Jag har som sagt gjort det under två graviditeter och det har varit utmärkta värden. Tror snarare att barnen varit så stora för att de legat och gottat sig två veckor för länge. Yngsta kom på bf-dagen och var ju betydligt mindre. Jag kommer att få göra ett tillväxt-ul på slutet för att hålla lite koll.
Svar på tråden BF December 2016