• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Y o L o

Jag måste få säga att jag ändå Njuter av att vara gravid, trots foglossning, kramp i vaderna, ont i bihålor, näsblod och allt vad det är.

Känner ändå att jag mår så jäkla bra, en inre glädje som bubblar upp när jag tänker på magen.

Tycker även det är så fint att vara gravid!

• BIX

Igår var vi hos bm för att mäta och lyssna. Alla mått helt normala (förväntar mig alltid halvt att bm ska ropa "omg det var det största jag sett" typ :*)).

När bm lyssnade började bebis plötsligt sparka hej vilt så hela magen hoppade. Första gången den här graviditeten vi sett det på utsidan :) <3

• BIX
    Y o L o skrev 2016-08-24 18:33:11 följande:

Jag måste få säga att jag ändå Njuter av att vara gravid, trots foglossning, kramp i vaderna, ont i bihålor, näsblod och allt vad det är.

Känner ändå att jag mår så jäkla bra, en inre glädje som bubblar upp när jag tänker på magen.

Tycker även det är så fint att vara gravid!

Kan bara hålla med :D
  • frkvilljunu

Vi har fortfarande inte tecknat någon gravidförsäkring!

Tips??

och vad ersätter de egentligen??

• Y o L o

Inte jsg heller, orkar liksom inte ta något beslut haha. Hade trygg hansa förra gången, fick ersättning 3000kr för att det blev akut snitt. Annars är det väl om man hannar på sjukhus längre tid tex? Min gravidförsäkring övergick sen till en barnförsäkring så jag tänker att jag ska jämföra barnförsäkringar innan jag bestämmer.

frkvilljunu skrev 2016-08-24 19:48:24 följande:

Vi har fortfarande inte tecknat någon gravidförsäkring!

Tips??

och vad ersätter de egentligen??

• Miaairam

Att få kramp i vaderna hör ju till och jag får ofta kramp i benen på natten även när jag inte är gravid. Inatt fick jag dock värsta krampen jag någonsin upplevt. Jag vrålade rakt ut och fick panik. Försökte ta mig upp och stå, men det gjorde så förbannat ont att jag inte kom upp, kunde liksom bara ligga och fäkta. Det slutade med att jag trillade ur sängen med ett brak ner på golvet! Krampen släppte när mannen tillslut lyckats hjälpa mig upp på fötter, men jag har haft som kraftig träningsvärk hela dagen i krampbenet. Vågar knappt somna nu av rädsla att få liknande kramp igen. :/

• BIX
    Miaairam skrev 2016-08-24 21:41:50 följande:

Att få kramp i vaderna hör ju till och jag får ofta kramp i benen på natten även när jag inte är gravid. Inatt fick jag dock värsta krampen jag någonsin upplevt. Jag vrålade rakt ut och fick panik. Försökte ta mig upp och stå, men det gjorde så förbannat ont att jag inte kom upp, kunde liksom bara ligga och fäkta. Det slutade med att jag trillade ur sängen med ett brak ner på golvet! Krampen släppte när mannen tillslut lyckats hjälpa mig upp på fötter, men jag har haft som kraftig träningsvärk hela dagen i krampbenet. Vågar knappt somna nu av rädsla att få liknande kramp igen. :/

Ouch! Jag har också vaknat några gånger senaste veckan med kramp/sendrag i foten, men inte i närheten av vad du beskriver :( Varför får man kram när man är gravid? Hoppas det inte kommer igen!
  • Tvåbarnsmamman79
    Miaairam skrev 2016-08-24 21:41:50 följande:

Förlåt började skratta när jag läste din text om hur du ramlade ur sängen. Men jag hade fruktansvärda kramper några ggr de andra graviditeterna så jag vet hur jäkla ont det gör! Fy f*n! Hoppas du slipper fler.
  • Miaairam
    De5pojkarna skrev 2016-08-24 23:07:03 följande:

Brist på B-vitamin om ni har kramp..

Just den orsaken har jag inte hört det förut, däremot många andra teorier: trötta vader pga viktökning, magnesiumbrist, druckit för lite vatten, hormonerna, kalciumbrist, att det beror på blodkärlen och ökad blodmängd osv. Kan säkert finnas flera orsaker, eftersom det ju är så vanligt från mitten av graviditeten och framåt. Eftersom jag äter varierat och dessutom vitamintillskott tror jag nog ändå att min kramp beror på trötthet i musklerna snarare än någon brist. Skönt att det iaf är ofarligt, även om det gör så sjukt ont.
Svar på tråden BF December 2016