• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Mariro

Jag har funderat på det här med provtagningar och besök hos BM. Jag är nu i v.25 och har varit hos BM två ggr (UL görs på annat håll för MVC gör det inte där jag går). Första var inskrivningen i maj då man lämnade prover och kollade järnnivåer osv, sen ett KUB i juni, ett RUL i juli, och ett BM besök i början av augusti då vi bara pratade. Inga prover togs alls. Jo, hon kollade blodtrycket. Men vi lyssnade inte på hjärtljud, kollade inga värden ingenting. Är inte det konstigt? Nästa besök är 12 sept och då ska jag för tusan kräva allt ifrån hjärtljudslyssning till mätning av mage till järnvärdeskoll! Eller har jag fel, är det verkligen så få saker och så sällan som kollas? Jag bor i Sthlm om det spelar någon roll.

• Ledilnaan
    Mariro skrev 2016-08-26 20:44:52 följande:

Jag har funderat på det här med provtagningar och besök hos BM. Jag är nu i v.25 och har varit hos BM två ggr (UL görs på annat håll för MVC gör det inte där jag går). Första var inskrivningen i maj då man lämnade prover och kollade järnnivåer osv, sen ett KUB i juni, ett RUL i juli, och ett BM besök i början av augusti då vi bara pratade. Inga prover togs alls. Jo, hon kollade blodtrycket. Men vi lyssnade inte på hjärtljud, kollade inga värden ingenting. Är inte det konstigt? Nästa besök är 12 sept och då ska jag för tusan kräva allt ifrån hjärtljudslyssning till mätning av mage till järnvärdeskoll! Eller har jag fel, är det verkligen så få saker och så sällan som kollas? Jag bor i Sthlm om det spelar någon roll.

Jag har kollat värden och hört hjärtljud sen v13, men min BM verkar vara extra snäll med sånt.
    Jag tror att din BM kommer göra allt sånt med dig nästa gång som du ska dit. Snart kommer du även få lämna urinprover för att kolla protein i urinet.
    Men jag förstår att du undrar, det hade jag också gjort.
  • Miaairam
    Mariro skrev 2016-08-26 20:44:52 följande:

På min mvc går man på första kontrollen med blod- och urinprov i v 14-16. Nästa kontroll gör man i v 24-25 och då mäts även magen och man lyssnar på hjärtljud. I vecka 28-29 är det koll igen med glukosbelastning (diabetestest) och därefter är det kontroll varannan vecka med blodprov, urinprov, magmätning och hjärtljud. Rul och eventuella kub och Tul görs på annan klinik. Kontrollerna blir alltså täta först i tredje trimestern. Jag var på v 24-25-kontrollen igår (25+5) och har nästa tid den 16 september, med glukosbelastning. Känns som lite väl lång tid mellan dina besök, särskilt om de inte gör riktig koll utan bara pratar. Varför inte kolla ordentligt när man ändå är där, liksom?
  • Mariro
    Miaairam skrev 2016-08-26 21:59:42 följande:

På min mvc går man på första kontrollen med blod- och urinprov i v 14-16. Nästa kontroll gör man i v 24-25 och då mäts även magen och man lyssnar på hjärtljud. I vecka 28-29 är det koll igen med glukosbelastning (diabetestest) och därefter är det kontroll varannan vecka med blodprov, urinprov, magmätning och hjärtljud. Rul och eventuella kub och Tul görs på annan klinik. Kontrollerna blir alltså täta först i tredje trimestern. Jag var på v 24-25-kontrollen igår (25+5) och har nästa tid den 16 september, med glukosbelastning. Känns som lite väl lång tid mellan dina besök, särskilt om de inte gör riktig koll utan bara pratar. Varför inte kolla ordentligt när man ändå är där, liksom?

Såpass alltså. Ja, jag antar att det beror på variation mellan landstingen och inte att de har glömt bort mig. Hoppas jag. Precis, om man ändå är där så kan de väl göra mätningar också. För jag menar, pratet, det är inte direkt så att jag kände mig upplyst efter det, jag minns knappt vad vi pratade om liksom. Får ringa på måndag och kolla kanske...
  • Marialia

Jag var på inskrivning och provtagning runt vecka 10. Tidigt ultraljud v12 pga av tidigare missfall och rul vecka 20. Ultraljuden gjordes på annan klinik så jag träffade inte "min" bm. Ska dit igen om 2 veckor. Så här är det nästan 15 veckor mellan besöken. Jag har varit i kontakt med mottagningen i samband med en uvi men inte med min bm. Enda prov som tagits sen vecka 10 är hb-värde då jag frågade om det i samband med rul. Känns som en evighet mellan besöken fram till nu.

• Mariro
    Marialia skrev 2016-08-26 22:16:46 följande:

Jag var på inskrivning och provtagning runt vecka 10. Tidigt ultraljud v12 pga av tidigare missfall och rul vecka 20. Ultraljuden gjordes på annan klinik så jag träffade inte "min" bm. Ska dit igen om 2 veckor. Så här är det nästan 15 veckor mellan besöken. Jag har varit i kontakt med mottagningen i samband med en uvi men inte med min bm. Enda prov som tagits sen vecka 10 är hb-värde då jag frågade om det i samband med rul. Känns som en evighet mellan besöken fram till nu.

Ja, jag tycker att det är på toook för länge. Och visst, hjärtat kan man se picka på på UL, men man vill gärna höra det också. Man måste liksom själv vara påläst för att veta vad som gäller vid varje besök och vad man har rätt att göra. För jag upplever det som att så länge man inte har några direkta frågor eller speciella symptom så förbises all provtagning osv för då är ju "allt ok".
  • Marialia

Jag kände att jag hade 1 miljon frågor typ vecka 14-16 men då är det inget planerat besök här. Dessutom var min bm föräldraledig över sommaren så när jag har behövt rådfråga så har jag hamnat hos olika bm varje gång. Jag bor i västra Götaland.

• frkvilljunu
    Hastis skrev 2016-08-26 14:15:23 följande:

Det funkar:) har sammandragningar till och från hela dagarna men lugnare nu än dom varit! Alltid något iaf;)

Skönt att det lugnat sig lite varje fall då!
  • Miaairam
    Mariro skrev 2016-08-26 22:10:04 följande:
    Såpass alltså. Ja, jag antar att det beror på variation mellan landstingen och inte att de har glömt bort mig. Hoppas jag. Precis, om man ändå är där så kan de väl göra mätningar också. För jag menar, pratet, det är inte direkt så att jag kände mig upplyst efter det, jag minns knappt vad vi pratade om liksom. Får ringa på måndag och kolla kanske...
    Vet ej om det beror på Landstinget eller vad. Min bvc är en privat klinik inom vårdvalet, CURA i Malmö. Redan vid hälsosamtalet i v 6-10 får man "schema" över besöken. Jag är jättenöjd med dem. Dock får jag träffa en annan BM ibland, när min har semester etc, men det får man ju räkna med när man går där regelbundet så länge. Alla jag träffat där denna graviditet och förra känns mycket duktiga.
  • Y o L o

Jag känner snarare "ska jag dit nu igen". Nu känner jag ju bebisen varje dag, allt känns normalt så känns bara jobbigt att gå till bm. Dessutom ska jag till Sös snart och diskutera kejsarsnitt.

Svar på tråden BF December 2016