• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • sillencillasill

Varit hos BM på morgonen. Låg precis på övre kurvan med magmått, lågt i järnvärde 114 och urinprov på odling. Men hjärtljud låg på stadiga 144 på bebis och blodtryck var bara bra. Men vad allt kostar! Järntabletter, Pevaryl, blutsaft (eller liknande juice för original innehöll vetegroddar och inte glutenfritt) och sen alla penicillinkurer för UI. Men bebis mår bra och det är väl tur det! <3

• Mariro
    sillencillasill skrev 2016-08-31 09:40:33 följande:

Varit hos BM på morgonen. Låg precis på övre kurvan med magmått, lågt i järnvärde 114 och urinprov på odling. Men hjärtljud låg på stadiga 144 på bebis och blodtryck var bara bra. Men vad allt kostar! Järntabletter, Pevaryl, blutsaft (eller liknande juice för original innehöll vetegroddar och inte glutenfritt) och sen alla penicillinkurer för UI. Men bebis mår bra och det är väl tur det! <3

Vilken tur att bebis mår bra och jäser på :) jag undrar - sa bm något om att du låg precis på övre kurvan - alltså om det troligtvis är stor bebis (om hon kände), mycket fostervatten lr något annat? Typ att bebis kanske tvärväxer under den här perioden och kanske lugnar sig lite sen haha? :)
  • sillencillasill
    Mariro skrev 2016-08-31 11:26:39 följande:
    Vilken tur att bebis mår bra och jäser på :) jag undrar - sa bm något om att du låg precis på övre kurvan - alltså om det troligtvis är stor bebis (om hon kände), mycket fostervatten lr något annat? Typ att bebis kanske tvärväxer under den här perioden och kanske lugnar sig lite sen haha? :)
    BM sa inget om kurvan utan sa att det var normalt, hon är så käck och positiv, ville väl inte skämma upp mig. Sa att nästa gång brukar den ha planat ut lite. Och jag är lång, 180 cm så är ganska "stor" (inte tjock) från början. Kanske spelar in...
  • Ledilnaan
    sillencillasill skrev 2016-08-31 09:40:33 följande:

Mysigt att höra lite hjärtljud!

Det är billigare att köpa hem medicin via nätet, det gör jag så mycket jag kan, sparar ganska mycket pengar på det. Köper Hemofer Plus för runt 60 kr, jämfört med dryga 80 kr i vanligt apotek. Det är fraktfritt också.

• Tvåbarnsmamman79
    Cossi skrev 2016-08-30 18:08:07 följande:

Jag var hos Bm idag och mitt Hb hade sjunkit från 132 till 104 trots att jag tagit järn sedan v 10. Inte konstigt att jag är trött och yr så fort jag står upp! Känns inte bra, det är ju från nu som bebisen verkligen suger åt sig järn. Så förutom en daglig Niferex rekommenderade hon 6 st Hemofer, min mage kommer att bli helt kass .

Trycket var lågt, 95/55, annars så var det bra med den lille, den växer som den ska, eller i alla fall livmodern, och hjärtat galopperade på i 140-145/min. På fredag ska jag på hjärtultraljud och får se bebisen igen, det ser jag fram emot!

Jag tror nog att ditt låga blodtryck är största boven till att du blir yr även om järnvärdet kanske spelar in till viss del. Men man blir ju andfådd, trött osv av lågt blodvärde.
  • Y o L o

Hehe börjar kännas otympligt. Att sitta på huk och sen resa sig utan stöd börjar bli riktigt tungt. Att ta på dottern skorna känns som gymnastik. Att knyta mina egna skor ger puls :)

Fin form man är i haha!

• Cossi

Idag var jag på Ul, hjärtat såg helt och friskt ut, fast bebisen samarbetade inte helt utan låg med ryggen mot min mage så det var svårt att få till alla vinklar. Och stilla låg den inte, blev nog irriterad på ul-proben som tryckte... 950g uppskattades vikten till, så den börjar bli stor, och foten mätte 4cm

Yolo, jag börjar också känna mig otymplig, böja sig ned är en pärs!

• Y o L o

Vilken lättnad att allt såg bra ut med hjärtat. Ska ni kollas fler gånger eller är det ok nu?

Var hos bm idag, alla värden mm var jättebra tyckte hon. Känns skönt för jag har känt mig lite yr på kvällar o sånt. Min mage har tyvärr ballat ur av allt järn så bm tyckte jag skulle gå till vårdcentralen för det (och bara ta nefirix var tredje dag).

Cossi skrev 2016-09-02 15:45:30 följande:

Idag var jag på Ul, hjärtat såg helt och friskt ut, fast bebisen samarbetade inte helt utan låg med ryggen mot min mage så det var svårt att få till alla vinklar. Och stilla låg den inte, blev nog irriterad på ul-proben som tryckte... 950g uppskattades vikten till, så den börjar bli stor, och foten mätte 4cm

Yolo, jag börjar också känna mig otymplig, böja sig ned är en pärs!

• Cossi
    Y o L o skrev 2016-09-02 19:12:16 följande:

Vilken lättnad att allt såg bra ut med hjärtat. Ska ni kollas fler gånger eller är det ok nu?

Var hos bm idag, alla värden mm var jättebra tyckte hon. Känns skönt för jag har känt mig lite yr på kvällar o sånt. Min mage har tyvärr ballat ur av allt järn så bm tyckte jag skulle gå till vårdcentralen för det (och bara ta nefirix var tredje dag).

Det blir inga fler kontroller, även om bebisen inte låg helt optimalt tyckte läkaren att hon kände sig säker nog på att den inte hade något större hjärtfel, hon höll på och undersöka i 45 minuter så hon var noggrann! Små hål i hjärtskiljeväggarna är så gott som omöjliga att upptäcka men inte farliga.

Jobbigt med järn+ mage, skönt att du slipper ta så många tabletter nu. Jag hade så dåliga värden så jag fick öka på dosen istället, inte kul.

Nu när skolan startat igen har barnen tagit med sig diverse virus hem och jag har åkt på en dunderförkylning . Har satt igång med bakning idag så jag inte går och tycker för synd om mig själv...

Hur har ni andra det? Växer magen? Sparkar bebisen? Har ni köpt in det som behövs för ankomsten? Jag måste börja kika på en vagn....

Ha en fin helg alla blivande decembermammor!
  • mocha8676

Cossi: ja nu börjar magen växa rejält! Har tagit lite gravidbilder under helgen. Har aldrig lyckats lägga ut bilder här tyvärr.. Bebisen sparkar på, känner av det väl vid flera tillfällen dagligen. Så mysigt. Vi har ju det mesta kvar från lilltjejen som är 1,5 år (börjar dagis på måndag).

Vi har idag kollat syskonvagn. Inte beställt nåt, men lutar mot en Emmaljunga Viking syskon.. Vi vet ju att det är en liten kille i magen, så har köpt 4-5 plagg i vardera storlek 56, 62 och 68. Kunde inte hålla mig på dom olika reorna.. Sen har jag köpt världens gulligaste klädes-set (body och byxor) i storlek 50 från polarn och pyret som troligtvis blir lillens första plagg när han tittat ut.. Älskar barnkläder och mode.. Svårt att inte shoppa :)

Vad har du får vagn/ar i tanke?

Svar på tråden BF December 2016