• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Vasilisat
    HjärtaTackar alla underbara mammor/blivande mammor för stöd Hjärta Ni är helt fantastiska Hjärta

Men nu tillbaka till dagens föräldrakurs Tungan ute
    Vi var 7 st blivande mammor ,några med partner ,några utan. Tack och lov alla fick inte med sina gubbar Flört 
    Ganska intressant ,väldigt informativt möte måste jag säga. Vi pratade eller lyssnade mer om förlossning (normal förlossning).Hur det går till, och inga skräck historier. Ganska stelt i gruppen,men ändå kändes att vi alla är i freds med sig själv . Och jag som tjatade mest vid varje tillfälle :D men detta kan man väl förstå, då jag redan suttit hemma i en månad , hungrig på lite sällskap :D
    En av oss var omföderska, med lite erfarenhet i bagaget :) som jag sa till henne att det är fusk :D men hon gjorde detta för sin sambo, detta är hans första barnet :) oooo det tyckte jag va omtänksamt från hennes sida :) 
    Nästa gångs tema är hur förändras relationer när barnet kommer. 
    Oj! Längtar dit ändå :) BM gör sitt bästa för oss och hon lyckades göra kvällen intressant för mig iallafall :) 
  • BIX
    Ledilnaan skrev 2016-10-11 13:52:22 följande:
    Du måste mena att bebisens hjärtslag låg på 160 och inte 60!? Om det låg på endast 60 så har bm antingen mätt dina hjärtslag eller så är något fel på bebisen.
    Haha, jo såklart menade jag det :)
  • BIX
    Vasilisat skrev 2016-10-11 20:25:57 följande:

HjärtaTackar alla underbara mammor/blivande mammor för stöd Hjärta Ni är helt fantastiska Hjärta

Vi var 7 st blivande mammor ,några med partner ,några utan. Tack och lov alla fick inte med sina gubbar Flört 
    Ganska intressant ,väldigt informativt möte måste jag säga. Vi pratade eller lyssnade mer om förlossning (normal förlossning).Hur det går till, och inga skräck historier. Ganska stelt i gruppen,men ändå kändes att vi alla är i freds med sig själv . Och jag som tjatade mest vid varje tillfälle :D men detta kan man väl förstå, då jag redan suttit hemma i en månad , hungrig på lite sällskap :D
    En av oss var omföderska, med lite erfarenhet i bagaget :) som jag sa till henne att det är fusk :D men hon gjorde detta för sin sambo, detta är hans första barnet :) oooo det tyckte jag va omtänksamt från hennes sida :) 
    Oj! Längtar dit ändå :) BM gör sitt bästa för oss och hon lyckades göra kvällen intressant för mig iallafall :) 

Jag minns också föräldrakursen som gick innan förlossningen som väldigt bra och informativ, men lite stel och inte så lätt att få kontakt med folk. Kändes som många redan var inne i sin egen bubbla. Däremot var den föräldragruppen (som vi alla kallade mammagruppen för det var inga pappor med) som startade efter födseln, med helt andra människor, mer social och de har jag fortfarande kontakt med.
  • BIX
    Vasilisat skrev 2016-10-11 20:25:57 följande:

Får jag lov att fråga förresten om du kommer ta med dig någon (förälder, syskon, vän, doula?) när det är dags att föda eller om du tänker göra det själv? Den personen är väl i så fall den som borde följa med på kursen innan för att få ta del av infon.
  • Vasilisat
    BIX skrev 2016-10-11 21:09:33 följande:
    Jag minns också föräldrakursen som gick innan förlossningen som väldigt bra och informativ, men lite stel och inte så lätt att få kontakt med folk. Kändes som många redan var inne i sin egen bubbla. Däremot var den föräldragruppen (som vi alla kallade mammagruppen för det var inga pappor med) som startade efter födseln, med helt andra människor, mer social och de har jag fortfarande kontakt med.
    O ! Vill också hamna i en ´´mammagrupp ´´. Hoppas vi ska ha en sådan Glad
  • Vasilisat
    BIX skrev 2016-10-11 21:12:46 följande:
    Får jag lov att fråga förresten om du kommer ta med dig någon (förälder, syskon, vän, doula?) när det är dags att föda eller om du tänker göra det själv? Den personen är väl i så fall den som borde följa med på kursen innan för att få ta del av infon.
    Jag tänker att jag kommer be min mamma att vara med på förlossningen Skäms
  • olw24311

Jag kommer ihåg föräldrakursen vi gick när vi väntade första barnet. Total slöseri med tid. Hamnade i en grupp som ställde frågor som "Hur håller man en bebis?" Sen lyssnade de inte ens på vad barnmorskan sa. Både jag och sambon höll på att dö av tristess. Det är den enda man får här, vilket känns skönt för mig. Efter förlossningen fick man en föräldragrupp via BVC och den va bättre. Vi va 3 mammor som började ses varje vecka, ibland flera gånger i veckan. Dessa mammor umgås jag fortfarande med. Utan att ha pratat om syskon blev jag och ena mamman gravida samtidigt och fick vårat andra barn samma månad :) Så vi hade sällskap hela andra föräldraledigheten med. Denna gång är jag ensam dock :(

• De5pojkarna
    Vasilisat skrev 2016-10-11 21:17:40 följande:
    Jag tänker att jag kommer be min mamma att vara med på förlossningen Skäms
    Jag hade med mig min Mamma på min andra förlossning då jag var singel. Inga som helst problem.. :)
  • sillencillasill
    De5pojkarna skrev 2016-10-11 23:46:40 följande:
    Jag hade med mig min Mamma på min andra förlossning då jag var singel. Inga som helst problem.. :)
    Jag är ensamstående och tänker ta med mig min syster. Det är också hon som tar de första 10 dagarna med mig och bebis. Kommer att gå galant!
  • Vasilisat
    sillencillasill skrev 2016-10-12 06:48:18 följande:
    Jag är ensamstående och tänker ta med mig min syster. Det är också hon som tar de första 10 dagarna med mig och bebis. Kommer att gå galant!
    Välkommen i klubben Hjärta  
    Vi kommer klara oss galant GravidBaby Du är säkert en supermamma Hjärta

Tur att man har en så underbar familj Oskyldig

I början tänkte på syster med men hon har så mycket jobb att det verkar att hon ska snart gå in i väggen Obestämd Jag vet att min mamma vill vara med, då hon föreslog att hon ska gå med mig på inspirations föreläsning som vi ska ha på BB snart Glad
Svar på tråden BF December 2016