• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • mocha8676
    Vasilisat skrev 2016-10-10 17:25:39 följande:

Viiiiiiiiiiiiiiii 

Ska på föräldrarkurs imorgon 

Var på föräldrakurs första graviditeten. Det var så kul :)
  • Y o L o

Kul. Minns att jag första graviditeten ville gå på allt sånt där.

Nu har jag inte ens tänkt tanken att gå på något sånt, kanske inte ens erbjuds när man är omföderska?

mocha8676 skrev 2016-10-10 19:26:39 följande:

• Emmask
    Åh vår var meningslös. Blir väldigt nyfiken på vad som var givande, alltså hur en bra föräldrakurs ser ut? Hade varit kul om det varit kul :)
  • Vasilisat
    ooooo vad jag längtar att gå dit :) 
    äntligen ett ställe att gå till, och träffa folk Skäms (som kanske gnäller lika mycket som jag eller ännu mer Hjärta
    annars känner mig som en liten flodhäst som sitter hemma och pendlar mellan soffa,säng och köket Skrattande jooo...såklart blir det några sväng till affären eller besök,men inte så mycket, då man vill helst undvika gnälla om värk man har Skrattande
    Och mina nära och kära är så upptagna med jobbet Glad 
    Det är otroligt spännande att träffa människor som är i samma sits som jag ,eller åtminstone fattar vad jag går genom Gravid
    Jo första graviditeten så det känns stooooooooooort Drömmer
    Har blivit avstängd från jobbet från 1september (pga risker i arbetsmiljö) ..dagarna känns långa nu ... Flört
  • ciz
    Mariro skrev 2016-10-10 16:26:20 följande:

Får du ont av dina sd? Eller är det mest att det spänner i hela magen? Jag får också sd av att typ... ibland inte göra något alls. De bara kommer. Spänner och magen blir stenhård (ibland bara på vissa områden?).

Tycker inte direkt att det gör ont, mera obehagligt, får ibland en konstig känsla i huvudet lite llamående o ansträngd andning.. sträcker gärna på kroppen lite då det är obehagligt om magen är i "kläm". Svårt att förklara:) Det är nog mera molvärken/mensvärken som oroar men som tur är det inte så ofta ännu.
  • ciz

Glömde ju skriva att jag har också sd när jag vilar men kan ju vara att man känner de mera då också. Är man på promenad känns det ju mera som en konstant sammandragning och då är det foglossningen som gör sig mera påmind.

• ciz
    Vasilisat skrev 2016-10-10 17:25:39 följande:

Viiiiiiiiiiiiiiii 

Ska på föräldrarkurs imorgon 

Vad kul!! Här erbjuds inget för omföderskor. Bor i ett litet samhälle så med första barnet träffades vi som var i gruppen åt ännu när barnen kommit.
  • Vasilisat
    ciz skrev 2016-10-10 21:45:45 följande:
    Vad kul!! Här erbjuds inget för omföderskor. Bor i ett litet samhälle så med första barnet träffades vi som var i gruppen åt ännu när barnen kommit.

Oj ! Och jag som trodde att jag bor i Sveriges största hålan Obestämd

Men det är ju bra att till snut ni fick träffa varandra Glad

• Vasilisat

Varning..måste klaga...Skrikandes

Fick samtal från BM och hon ville endast påminna att ikväll kör vi igång föräldrakurs. Så hon säger : Du får ta med dig en kompis,eller mmm...partnnnn...elller syster eller ..mmm ....(lång paus) ....eller komma själv,det gör inget ! 
    Jag tycker om min BM jätte mycket,hon har stor bagare med erfarenhet ,även om hon har skickat mig till dietisten och tjatar att jag ska promenera mer,fast hon är medveten om foglossning jag lider av ...  Hon vet att jag har ingen partner längre.Och jag har berättat att jag är en introvert person. Jo jag har vänner,men inte såna jag går tillsammans till toa. Jag har vänner som har jobb och egna familjer. 
    Varje gång hon är tvungen att ta det här med mitt status,jag upplever att hon har svårt och spotta ut .Och inte bara min BM.Finns mängder med folk som har svårt att diskutera med mig när vi pratar ´´barn´´ och ordet ´´partner´´ är inblandad.
    Jag fattar inte ! Vad är det som är svårt !? 
    Inse att jag har gjort mitt val,att lämna en man som ljög och till sista försökte misshandla mig.Att jag har valt att behålla barnet jag började älska långt innan jag fick + . Acceptera att jag valde bort abort efter allt som hände i  privatlivet,bara för att jag struntar i STATUS . 
    Jag är lycklig som det är nu. Jag har underbar familj som stöter mig varje dag. Jag har inga bekymmer med ekonomi,då till slut jag fick rätt mot Fkassan ( hoppas bara på att det stannar så ) .Jag har jobbar som en häst och kämpar emot infertilitet i alla dessa år vi var tillsammans. Jag är 27 år .(alltså 3 kvar till 30). Mitt första barn. 
    Är jag direkt en dålig mamma bara för att jag valde lämna förhållande där tolerans pinne växte som sjutton för varje dag ... 
    Folk fortsätter påpeka att det är så svårt att vara ensamstående mamma.... Är det så ???  Min mamma uppfostrade 3 barn själv,och det var inte i dagens Sverige. Detta hände i sovjet .På den tiden var svårt att få tag på maten även om man hade råd . 
    Vad ska jag bekymra mig nu förr..ordnad ekonomi,bor inte i storstad,hyran ligger lågt. Familjen som bor nära,och ett gäng med vänner(är det akut då ställer dom upp det vet jag) . Att man inte får sova så mycket ? puff.... förr kunde jag jobba på flera arbetsplatser och sova max 4 tim emellan. 
    Är detta verkligen så fruktansvärt skrämmande att mitt barn kommer slippa se hur  far kommer misshandla mor?? Jag fattar inte,varför andra har det svårt när det gäller ensamstående mamma. 
    Även om barnets bio´far inte är närvarande, han har umgänges rätt,och jag tänker inte neka honom, så långt detta kommer fungera. 
    Vad är så svårt för folk när det gäller ensamstående mammor ? Skrikandes

• mocha8676

[quote=77039787][quote-nick]Y o L o skrev 2016-10-10 19:53:39 följande:[/quote-nick]

Kul. Minns att jag första graviditeten ville gå på allt sånt där.

Nu har jag inte ens tänkt tanken att gå på något sånt, kanske inte ens erbjuds när man är omföderska?

[/

I min kommun får man inte gå som omföderska. Men det gör inget då det känns så nyligen jag gick när ja väntade dottern. Dock hade det vart trevligt att träffa andra gravida par som ska ha barn nästan samtidigt då jag denna gång inte känner någon gravid!

Svar på tråden BF December 2016