• GladaVirre

EnköpingsTråden Del4!!!

Hej!

Då kör vi igång igen!

*Nästa gång tråden stängs ner så ligger den på min sida, så slipper man kopiera ut den till alla. Blir enklats så.

*Påminner igen om det NYA familjeliv för den som inte testat det ännu. "beta.familjeliv.se"

Kram alla!!

• Svar på tråden EnköpingsTråden Del4!!!
  • tesslita

Michanna: jag har också min läkare hos ebbes och trivs inte alls med honom.
    vill gärna hitta någon annan jag med..

• Dessie

Michanna: ett litet tips - BYT till HUSLÄKARCENTRUM som ligger på lasarettet!!!!
    När vi flyttade hit till Enköping i juli -00 så ringde vi till det stället i Uppsala som man "fixar husläkare" hos (ring Landstingets växel 018 - 611 00 00 så hjälper dom dig).
    De sa att den enda mottagning i Enköping som hade plats för fler patienter var Ebbe Wahllund.
    Okej sa vi, eftersom vi måste ha en husläkare för min astma & allergi.
    Nåväl, jag var ju gravid med Nicklas när vi flyttade hit. När vi hade bott här ett par veckor så blev jag sjuk - fick ont i magen, kräktes & det "rann där bak".
    Väl på mottagningen så frågade doktorn vad jag hade för problem. Jag sa vad det var.
    Doktorn sa "Jag ser att du är gravid. Då är det väl normalt att kräkas?!"
    Jaha!! Jag frågade om det var normalt att ha "rännskita" och känna sig sjuk när man var gravid.
    Jadå, det är jättenormalt.
    Detta var en fredag. På lördagskvällen mådde jag sämre och kräktes mer, så Peter skjutsade mig till akuten. Och jag hade MAGSJUKA!!!!

En annan ggn, efter att vi kommit hem från sjukhuset när Linnea föddes, hade Nicklas ont i öronen.
    Ringde till Ebbe Wahllund och frågade om det hade nån akuttid. Jodå, vi fick komma om 2 timmar.
    Peter & Linnea satt kvar i bilen och väntade medans jag gick iväg med Nicklas.
    Efter undersökningen skulle doktorn skriva ut recept på antibiotika eftersom Nicklas hade öroninflammation.
    Eftersom det bara fanns 1 stol, förutom doktorns stol, så fick Nicklas sitta på stolen eftersom han var sjuk (och jag ville inte sitta på undersökningsbritsen eftersom den var ganska ostadig). Jag ställde mig brevid stolen där Nicklas satt.
    Då helt plötsligt fräste doktorn till mig "Sätt dig, jag blir nervös när du står där och hänger."
    Jag förklarade att jag INTE kunde ha Nicklas i knät om jag satte mig i stolen, för jag ville inte att han skulle komma åt min mage eftersom jag hade jätteont efter ett väldigt komplicerat kejsarsnitt.
    "Sätt ungen på golvet då" fick jag till svar.

Grannen ovanför oss flyttade hit i augusti förra året och fick plats hos Ebbe Wahllund.
    Hennes ena dotter hade nån vårta som var "ful" så hon frågade om de kunde bränna bort den.
    Svaret hon fick var "Vi har tyvärr inte sådana avancerade saker."
    Jaha, svarade grannen.
    Hon talade om att hon kommer ursprungligen från Polen (har bott här i Sverige i 10 år nu) och när de var på semester i Polen för några år sedan så fick de en vårta bortbränd.
    Och finns det "avancerade" saker i Polen så borde det finnas det även i Sverige tyckte grannen.
    Doktorn svarade "men åk till Polen då för 17 och bränn bort vårtan."

Vi har en bekant som är busschaufför men som är sjukskriven sedan 2 år tillbaka för panikångest. Han äter Valium/Sobril + nåt annat "lugnande".
    Hos Ebbe Wahllund tycker de att bekanten kan fortsätta köra buss trots panikångest & det gör väl inget att han är "inne i dimman" av alla lugnande tabletter.

En kompis som flyttade hit för 3 år sedan nånting, blev "placerad" hos Ebbe Wahllund för att hon "bor där hon bor" (bor på Västerleden).
    Jag frågade vår distriktssköterska om man inte får välja husläkare själv. Jodå, det får man absolut göra men Ebbe Wahllund är områdesansvarig för Lillsidan.
    Jag talade om för distriktssköterska om vad vi tycker om den mottagningen och hon sa att vi är INTE de enda som tycker att dom är "kvacksalvare".

Till sist fick vi nog och bytte till Husläkarcentrum sokm finns på Lasarettet. Dom är jättebra. Clas Sundqvist som jobbar där, har jag haft som husläkare förut när han jobbade på Bålsta Vårdcentral.

I Husläkarcentrums lokaler är det HUSLÄKARAKUT på lördagar & söndagar, men då är det personal från den "riktiga" akuten där.

OJ, detta blev ett långt inlägg *skäms*

• Dessie

GladaVirre: hade bara trosor & en gammal trasig T-shirt på mig igår när du kom och hämtade bärselet så det var därför jag gömde mig i sovrummet.

• maras

Jag har husläkare på Hälsohuset o det har alltid funkat bra

• mia1980

Fredrik har sin på husläkarcentrum och jag har min på vårdcentralen vid Polisen.

Människan är som viner. Med åren blir de dåliga surare och de goda bättre. /Cicero
  • tesslita

när jag var hos min läkare på ebbes för ett tag sedan så bärjade han fråga ut mig varför jag inte skaffat hjälp mot min panikångest..
    helt idiotiskt..
    klart jag har försökt få hjälp i massor av år dessutom..
    gaaah..såna kan man slippa!

jag ska byta!

• GladaVirre

dessie: när det var ba läsning! Du slog säkert rekordet i denna tråd med långt inlägg, men det var kul!! Nu vet iaf alla här hur kass han är! Håller med andra, lasarettet är mycket bra

• Stargazer

Här en till som INTE gillar Ebbes mottagning!
    Har varit där idag just o han skrev ut ögondroppar till min son o dom dropparna fanns inte ens att köpa längre,plus att han hade skrivit för hög dosering!!!Tur att dom på apoteket kollar!
    En annan gång fick jag utskrivet en medicin som utgått för 8!!!! år sen!Snacka om uppdaterad....NOT!!
    Nån som vet om man bara kan byta sådär utan vidare?Husläkare alltså?

• Dessie

Måste skryta lite: har cyklat på vår nya motionscykel nu. Visst är jag duktig *ler*
    Men jag blev helt slut - dålig kondis!!

• Dessie

GladaVirre: jag kan väl få medalj för mitt långa inlägg? *fnissar*

Stargazer: när vi bytte från Ebbe Wahlund till Husläkarcentrum så ringde vi till Husläkarkansliet i Uppsala för att fråga hur vi skulle göra för att kunna byta.
    De sa att vi skulle gå till den mottagning som vi ville byta till och säga till att vi ville bli listade på mottagningen.
    Sagt o gjort, vi gick dit. Läkarsekreteraren sa att alla läkare var fullbokade men att vi fick lista oss på mott. men att vi fick ingen "egen" doktor.

Svar på tråden EnköpingsTråden Del4!!!