• Anonym (Bella)

Olika "raser" i relation?

Jag undrar hur ni ser på detta.

Jag vill börja med att säga att jag inte på något sätt är rasist och ber att slippa bli kallad för det.

Skulle du kunna ha en relation med en person med t ex annan hudfärg? Om du är "vanlig" svensk, skulle du kunna vara ihop med en asiat/afrikan/eskimå?

Jag skulle inte det och anledningen är enkel, jag tänder inte på deras utseende.
    Är gärna vän men inte mer.

Det handlar ju inte om att jag ser ner på dem på något sätt, jag finner dem helt enkelt inte attraktiva.

• Svar på tråden Olika "raser" i relation?
  • Anastasia100
    History skrev 2016-04-02 20:55:43 följande:

Om jag hade varit en "Neanderthal människa" homo sapiens neanderthalensis som förövrigt var den sista "rasen" som levde samtidigt som våra egna förfäder "Cromagnonmänniskan" homo sapiens sapiens. Så hade jag tyckt det skulle gå alldeles utmärkt. Nya rön visar nämligen att de två arterna fick avkommor. Vissa gener ifrån Neandertal tror man finns t ex kvar i den moderna människan. Detta med att många Européer är ljushyade tror man kan härröra därifrån. Hur som helst så har det visat sig att upp till 2 % av våra gener i Europa och i viss mån också i Asien härrör ifrån Neandertal. Däremot är dessa procent något som saknas hos de allra flesta Afrikaner. Så även om vi tillhörde olika raser så har det visat sig att vi kunde ha skönt tillsammans.  

Visst var det lite kul, att författarinnan till Grottbjörnens folk som blev så hånad p.g.a. den inter-raciala våldtäkten som ledde till avkomma - faktiskt hade rätt! Det VAR möjligt, och vi är alla infödda europeer frukten av sådana möten! (Man får ju hoppas att inte alla var våldtäkter, förstås, utan att det kunde vara kärlek också! Homo sapiens-tjejerna kanske fick rymma hemifrån med neanderthal-killarna! )
  • History
    Anastasia100 skrev 2016-04-02 21:18:15 följande:
    Visst var det lite kul, att författarinnan till Grottbjörnens folk som blev så hånad p.g.a. den inter-raciala våldtäkten som ledde till avkomma - faktiskt hade rätt! Det VAR möjligt, och vi är alla infödda europeer frukten av sådana möten! (Man får ju hoppas att inte alla var våldtäkter, förstås, utan att det kunde vara kärlek också! Homo sapiens-tjejerna kanske fick rymma hemifrån med neanderthal-killarna! )
    Det ligger kanske mer sanning i det du skriver än vad du själv anar. För det påstås t ex att Neandertal med sin muskelvolym. Som sägs ha varit större än hos oss. Därmed också hade ett betydligt hetsigare temperament. Så på så sätt kan du ju därmed ha rätt med det där med våldtäkter. I närkamp så lär inte vi ha haft en chans mot Neandertal.  
  • Anastasia100
    History skrev 2016-04-02 21:56:08 följande:
    Det ligger kanske mer sanning i det du skriver än vad du själv anar. För det påstås t ex att Neandertal med sin muskelvolym. Som sägs ha varit större än hos oss. Därmed också hade ett betydligt hetsigare temperament. Så på så sätt kan du ju därmed ha rätt med det där med våldtäkter. I närkamp så lär inte vi ha haft en chans mot Neandertal.  
    Jag kan i och för sig tänka mig att vissa tjejer drogs till dem, precis som de dras till tatuerade MC-snubbar och kriminella idag. Tvärtom är svårare att tänka sig; att man skulle ha blivit kär i en neanderthal-kvinna - för de kan inte ha varit fagra i ansiktet. Men de kanske fick duga, för dom som inte fick en egen partner av den egna rasen av någon anledning...
  • History
    Anastasia100 skrev 2016-04-02 22:02:59 följande:
    Jag kan i och för sig tänka mig att vissa tjejer drogs till dem, precis som de dras till tatuerade MC-snubbar och kriminella idag. Tvärtom är svårare att tänka sig; att man skulle ha blivit kär i en neanderthal-kvinna - för de kan inte ha varit fagra i ansiktet. Men de kanske fick duga, för dom som inte fick en egen partner av den egna rasen av någon anledning...
    Vad vet vi om de ideal man hade på den tiden? Kanske hade neandertal kvinnan något som vi tyckte våra kvinnor saknade. Men förmodligen så sågs hon i så fall bara åtråvärd för sitt exotiska utseendes skuld. Ja kanske var det rent av så att vi tyckte att hon var mer lik modergudinnan med sin starka och satta kropp. Och därför sågs ur-sexig ut! Flört
  • Tom Sawyer

Mäniskor är olika. Vi ser olika ut. Olika människor gillar olika saker.
    Vissa gillar det som är lika, andra det som är olika.
    Jag...gillar kvinnor som är olik mig, men ändå är likadan ; )

• flygrl

Jag har inga problem förstå TS fråga och tycker inte den e rasistisk. Vad man attraheras av styr man inte själv. Vissa gillar långa, andra korta, vissa magra, andra muskulösa, vissa gillar mörka, andra ljusa. Behöver inte alls handla om man ser ner på dom som faller utanför vad man skälv attraheras av.

Själv e jag svart och attraheras av vita män. Det betyder verkligen inte jag tycker alla vita män ser bra ut. Men däremot vissa män med just den "utseende typen". Vissa speciella drag, den ljusa hyn mm. Så e det bara och inget jag valt.

Självklart ser jag inte ner på svarta. Hur skulle jag kunna? Jag har också fått känna på rasismen som finns mot svarta.
    Jag tar inte illa vid mig om nån säger den inte attraheras av svarta. Däremot om den som säger de också uttrycker förakt för svarta. Typ "nej absolut inte en primitiv svarting" eller värre saker.

Sen...begreppen som kastas hit & dit och känslorna som går höga. Jag använder ordet r a s för jag hittar inget bättre ord. Dom som tycker man ska säga "afrikan"...jag tycker de förminskar mig som svart men född i Sverige av svarta föräldrar från Latinamerika. Förfäderna som kom som slavar från Afrika till Las Americas för flera hundra år sen...men e jag då "afrikan"?

Jag e svart och ser det som en ras men inte etnicitet eller nationalitet. Men vi e alla människor oavsett hudfärg osv. Samma art.

• Rezoons

Jag kan bara bli attraherad av tjejer med mörka drag dvs mellanöstern. Inte svarta, svenska, eller asiater. Är själv från mellanöstern så det funkar bra.

• kusinvitamin

Jag attraheras i regel inte av utomeuropeiska kvinnor och det är tveksamt att jag skulle vilja leva i en relation med någon jag inte är sexuellt intresserad av. Undantaget är vissa asiatiskta kvinnor, tex thailändskor och kinesiskor, som jag tycker kan vara attraktiva.

• AliBabas
    flygrl skrev 2016-04-03 02:01:12 följande:

Jag har inga problem förstå TS fråga och tycker inte den e rasistisk. Vad man attraheras av styr man inte själv. Vissa gillar långa, andra korta, vissa magra, andra muskulösa, vissa gillar mörka, andra ljusa. Behöver inte alls handla om man ser ner på dom som faller utanför vad man skälv attraheras av.

Själv e jag svart och attraheras av vita män. Det betyder verkligen inte jag tycker alla vita män ser bra ut. Men däremot vissa män med just den "utseende typen". Vissa speciella drag, den ljusa hyn mm. Så e det bara och inget jag valt.

Självklart ser jag inte ner på svarta. Hur skulle jag kunna? Jag har också fått känna på rasismen som finns mot svarta.
    Jag tar inte illa vid mig om nån säger den inte attraheras av svarta. Däremot om den som säger de också uttrycker förakt för svarta. Typ "nej absolut inte en primitiv svarting" eller värre saker.

Sen...begreppen som kastas hit & dit och känslorna som går höga. Jag använder ordet r a s för jag hittar inget bättre ord. Dom som tycker man ska säga "afrikan"...jag tycker de förminskar mig som svart men född i Sverige av svarta föräldrar från Latinamerika. Förfäderna som kom som slavar från Afrika till Las Americas för flera hundra år sen...men e jag då "afrikan"?

Jag e svart och ser det som en ras men inte etnicitet eller nationalitet. Men vi e alla människor oavsett hudfärg osv. Samma art.

Vilket bra skrivet inlägg! 
  • seriösanvändare

Flera skriver "man blir väl inte kär i en hudfärg." Nej, det blir man inte, men det är ju sällan hudfärgen i sig det handlar om, utan ansiktsdrag, kroppsbyggnad mm. Jag tycker att europeiska drag är snyggast, sen om det är inlärt eller medfött kan man ju spekulera i. Jag är ju själv vit Nordeuropé och påverkas självklart av min omgivning, liksom av att man mest ser vita på film och TV. Men jag är ganska övertygad om att många asiater tycker att asiater ser bättre ut än vita, många afrikaner tycker detsamma om afrikaner osv.

I dag är ju de flesta samhällen mer eller mindre mångkulturella, och ändå så väljer det stora flertalet en partner som liknar dem själva. Man kanske inte har samma hårfärg, men samma hudfärg och liknande ursprung osv. Blandade par har ökat, men inte så mycket som man skulle kunna tro med tanke på de blandade samhällen många av oss lever i. Så jag tror att det handlar om mer än bara vilka vi ser runt omkring oss, även om kulturella skillnader och vilka man umgås med, säkert spelar in.

Sen blir man ju inte (enbart) kär i ett utseende. Men initialt, när det gäller vad man attraheras av, spelar utseendet stor roll. Lägg till eventuella kulturella skillnader som kan påverka sådant som personkemi, värderingar och sånt. Allt sammantaget är det betydligt sannoikare att en vit faller för en vit än en icke-vit, men självklart har jag (förmodligen) mer gemensamt med en svensk adopterad från Afrika eller Asien, än vad jag har med en vit Östeuropé t ex.

Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
Svar på tråden Olika "raser" i relation?