• Anonym (Bella)

Olika "raser" i relation?

Jag undrar hur ni ser på detta.

Jag vill börja med att säga att jag inte på något sätt är rasist och ber att slippa bli kallad för det.

Skulle du kunna ha en relation med en person med t ex annan hudfärg? Om du är "vanlig" svensk, skulle du kunna vara ihop med en asiat/afrikan/eskimå?

Jag skulle inte det och anledningen är enkel, jag tänder inte på deras utseende.
    Är gärna vän men inte mer.

Det handlar ju inte om att jag ser ner på dem på något sätt, jag finner dem helt enkelt inte attraktiva.

• Svar på tråden Olika "raser" i relation?
  • AliBabas
    Anonym (Peter) skrev 2016-04-02 15:32:20 följande:
    Jag ser inget syfte i ts, även om jag möjligen kan härleda ett antal från ts.

Det finns inga propåer från samhället om att vi måste finna alla andra attraktiva, vi får göra våra "val" helt på egen hand och efter egna känslor.

Jag skulle inte attraheras av en person som ställde den fråga du ställer i ts till mig vid en inledande träff. Antingen skulle jag klassa din fråga som att den hade en rasistisk underton eller också skulle jag avfärda den som enbart enfaldig.

Visst finns det generella skillnader i utseende. Det händer inte sällan att jag ser svarta kvinnor som är så bedövande vackra att jag får tvinga mig till att inte glo, men utseende är inte så oerhört viktigt för mig, det är viktigare med personlighet och värderingar.

Det är en människas inre man är tillsammans med, inte hennes yttre.
    Som sagt vill jag ha ett behagligt yttre också.

Ja det är jag som är ts, får visst inte skriva anonymt längre.
  • AliBabas
    Anonym (Peter) skrev 2016-04-02 15:42:35 följande:
    Jag ser inte någon som är nervös, bara folk som i bästa fall anser att ts är banal och utseendefixerad.

"jag tänder inte på deras utseende".

Den kvinna jag har älskat mest var inte särskilt vacker, tyckte jag när jag såg henne första gången. Vi fick mer och mer att göra med varandra och hennes inre skönhet fick hennes utseende att bli allt vackrare.

Jag menar, det här är ju ett vuxenforum, inte ett för ungdomar i lägre tonåren med frågeställningar som om man tänder på killar med tuppkam.
    Nej jag är inte utseendefixerad men jag har vissa preferenser.
    Vissa saker attraherar mig inte, tänk att det ska vara så förbjudet.
  • Fennyxx
    AliBabas skrev 2016-04-02 16:37:57 följande:

Nej jag är inte utseendefixerad men jag har vissa preferenser.

Vissa saker attraherar mig inte, tänk att det ska vara så förbjudet.

Vad är poängen med frågan och vad är det som är förbjudet, jag fattar inte?
  • seriösanvändare

Jag är själv vit och attraheras oftast av vita, men självklart skulle jag kunna tänka mig någon med annat ursprung om jag blev intressead av personen och om vi passade ihop. Alla vita är ju inte snygga, det finns en del icke-vita som är snygga och utseendet är ju inte allt.

Sedan vill jag påpeka några fel eller missförstånd i den här tråden.

Nationalitet är inte detsamma som etnicitet eller ursprung. Man kan ha svensk nationalitet, norsk nationalitet, tysk nationalitet osv, men ha annat ursprung. Om jag förstår TS rätt skulle hon inte kunna tänka sig en svensk med t ex afrikanskt ursprung, men däremot en vit tysk eller norrman.

Slutligen förstår jag inte diskussionen om rödhåriga. Nej, rödhåriga aldrig varit lika systematiskt förtryckta som icke-vita, men vad har det med trådens ämne att göra? Är det värre att rata en svarthårig och/eller mörkhyad person, bara för att mörka personer har varit mer förtryckta?

INGEN ska behöva bli mobbad eller trakasserad, men det är ju något annat än vilka utseendemässiga preferenser man har.

Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • seriösanvändare
    Anonym (Kvinna) skrev 2016-04-02 13:45:05 följande:
    Konstigt, jag bor i Stockholm och ser par dagligen av olika ursprung.
    Den absoluta majoriteten är tillsammans med någon av samma eller liknande ursprung. För varje blandat par du ser, ser du förmodligen 10 med samma hudfärg osv, utan att tänka på det.

Jag tar inte TS i försvar, men hon skrev inte att alla är tillsammans med med människor med samma hudfärg som de själva, utan att de flesta är det. Och det stämmer, även om det givetvis finns relativt många blandpar också.
    Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • urba

Förstår inte hur man endast kan vara attraherad av en hudfärg. Jag är svensk blond och ser väldigt bra ut. Jag lever med en mörkhyad man sen många år tillbaka. Jag "ser" aldrig hans färg utan bara hans fantastiskt vackra ansikte och kropp. Jag anser att om en människa är estetiskt vacker så är den det oavsett hudfärg. Jag kan se snygga killar i alla etniciteter. Vit, svart, Japan, kines, Sydamerika, indier, araber mfl mfl. Sen gillar jag muskulösa killar och kanske dras lite mer åt mörka killar än typiskt svensk ljus. Gillar de som har kraftigare drag. Svarta har dessutom babyhy ????Har ni inte sett hur många otroligt vackra killar det finns världen över?? Man undrar om TS bor i en liten byhåla som kan ställa sån dum fråga. Jag bor i en stor europeisk stad så har väl sett och träffat så många människor från olika världsdelar. Självklart kan man ha preferenser men vackra människor finns överallt. Anser att man är ganska inskränkt om man endast kan tänka sig en hudfärg.

• ulanta

För er som tror att det inte existerar raser. Vi människor är av samma "art" men har flera olika raser. Art och ras bör inte förväxlas. Ta hundar tex. Alla hunddjur är av samma art men i dess släkte finns flera raser som kan korsas och blandas fritt. Samma för djuret människan. Flera raser med olika egenskaper (helt bevisat biologiskt, ta bara fotsknings studien om att finländare har en gen som kan göra delar av befolkningen med våldsbenägna).

Men i humanismens syfte har samhället i stort valt att förknippa ras med art just för att inte dårar som hitler ska börja hävda en ras som överlägsen. Så ingen bör känna skuld för en syn på människan som indelad i raser då den faktiskt är det precis som alla andra djur på planeten.

• ulanta

För att besvara frågan. Har en sexuell prefferens till vissa raser. Svensk, finsk, dansk, kines, latin, spansk osv, osv det fins då många raser att rabbla upp så det är nästan enklare att skriva de raser som jag aldrig känt en sexuell attraktion till nämligen afrikansk, indisk, indian hehe vet inte varför. Man styr inte över vad som attraherar.

• Anastasia100

Det har absolut hänt att jag tyckt att afrikanska och asiatiska män varit snygga och attraktiva, när jag sett dem på TV och film t.ex.. Skådespelare, idrottsmän... Men jag har aldrig tänt till på någon i verkligheten. De svarta männen jag träffat har varit invandrare och därför starkt påverkade av en kultur som jag aktar mig för, jag skulle aldrig ens börja känna efter. Och de få asiatiska män jag har känt på riktigt har varit småväxta, antingen magra eller feta, samt helt enkelt inte snygga. 

Hur jag skulle ha reagerat om jag träffat en snygg asiatisk man, eller en snygg svart man som inte hade någon främmande bakgrund (t.ex. beroende på att han var en "lyckad" svart medelklassamerikan som mest umgicks med vita o.s.v.) VET jag inte.

• History

Om jag hade varit en "Neanderthal människa" homo sapiens neanderthalensis som förövrigt var den sista "rasen" som levde samtidigt som våra egna förfäder "Cromagnonmänniskan" homo sapiens sapiens. Så hade jag tyckt det skulle gå alldeles utmärkt. Nya rön visar nämligen att de två arterna fick avkommor. Vissa gener ifrån Neandertal tror man finns t ex kvar i den moderna människan. Detta med att många Européer är ljushyade tror man kan härröra därifrån. Hur som helst så har det visat sig att upp till 2 % av våra gener i Europa och i viss mån också i Asien härrör ifrån Neandertal. Däremot är dessa procent något som saknas hos de allra flesta Afrikaner. Så även om vi tillhörde olika raser så har det visat sig att vi kunde ha skönt tillsammans.  

Svar på tråden Olika "raser" i relation?