seriösanvändare skrev 2016-04-03 11:10:46 följande:
Flera skriver "man blir väl inte kär i en hudfärg." Nej, det blir man inte, men det är ju sällan hudfärgen i sig det handlar om, utan ansiktsdrag, kroppsbyggnad mm. Jag tycker att europeiska drag är snyggast, sen om det är inlärt eller medfött kan man ju spekulera i. Jag är ju själv vit Nordeuropé och påverkas självklart av min omgivning, liksom av att man mest ser vita på film och TV. Men jag är ganska övertygad om att många asiater tycker att asiater ser bättre ut än vita, många afrikaner tycker detsamma om afrikaner osv.
I dag är ju de flesta samhällen mer eller mindre mångkulturella, och ändå så väljer det stora flertalet en partner som liknar dem själva. Man kanske inte har samma hårfärg, men samma hudfärg och liknande ursprung osv. Blandade par har ökat, men inte så mycket som man skulle kunna tro med tanke på de blandade samhällen många av oss lever i. Så jag tror att det handlar om mer än bara vilka vi ser runt omkring oss, även om kulturella skillnader och vilka man umgås med, säkert spelar in.
Sen blir man ju inte (enbart) kär i ett utseende. Men initialt, när det gäller vad man attraheras av, spelar utseendet stor roll. Lägg till eventuella kulturella skillnader som kan påverka sådant som personkemi, värderingar och sånt. Allt sammantaget är det betydligt sannoikare att en vit faller för en vit än en icke-vit, men självklart har jag (förmodligen) mer gemensamt med en svensk adopterad från Afrika eller Asien, än vad jag har med en vit Östeuropé t ex.
Tror att det beror en hel del på var man bor, vilken sorts arbete man har och vilket umgänge.
Eller uttryckt på ett annat sätt - ju mer man kopplar ett utseende till en viss kultur och ju mindre man lever ett liv där man vänjer sig att se människor som representanter för sig själva desto större är möjligheten att man råkar bli attraherad av en person med en annan färg på huden.
Men det är klart - ibland betyder utseendet och möjligheten långt mycket mer än personligheten, till exempel för dem som åker till Thailand för att köpa sex - men den trafiken bygger väl på föreställningen att ett särskilt utseende kan kopplas ihop med villighet att bli köpt och utnyttjad. En hel del kvinnor med bakgrund i Sydostasien har också berättad att de ofta möts av den inställningen även i Sverige.