• Anonym (Bella)

Olika "raser" i relation?

Jag undrar hur ni ser på detta.

Jag vill börja med att säga att jag inte på något sätt är rasist och ber att slippa bli kallad för det.

Skulle du kunna ha en relation med en person med t ex annan hudfärg? Om du är "vanlig" svensk, skulle du kunna vara ihop med en asiat/afrikan/eskimå?

Jag skulle inte det och anledningen är enkel, jag tänder inte på deras utseende.
    Är gärna vän men inte mer.

Det handlar ju inte om att jag ser ner på dem på något sätt, jag finner dem helt enkelt inte attraktiva.

• Svar på tråden Olika "raser" i relation?
  • Anonym (Bella)
    pärlglans skrev 2016-04-02 11:56:22 följande:
    Det där med rödhåriga är inget bra argument, rödhåriga har inte varit/är inte förtryckta nämligen.

Men jo, för de personer du pekar ut är den här tråden rasistisk och jag förvånas över att den får så pass seriösa svar!
    Tror du verkligen inte att rödhåriga inte fått fan för det?

Minns i skolan, en lång rödhårig kille som kallades för "Skyskrapan brinner". Rödhåriga tjejer som trakasserades och skojades om att det brann på loftet. Etc, etc.
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Bella) skrev 2016-04-02 13:24:23 följande:

Minns i skolan, en lång rödhårig kille som kallades för "Skyskrapan brinner". Rödhåriga tjejer som trakasserades och skojades om att det brann på loftet. Etc, etc.
    Du menar alltså att rödhåriga systematiskt förtrycks?
  • Anonym (l)
    Anonym (Bella) skrev 2016-04-02 11:21:55 följande:

Jag undrar hur ni ser på detta.

Jag vill börja med att säga att jag inte på något sätt är rasist och ber att slippa bli kallad för det.

Skulle du kunna ha en relation med en person med t ex annan hudfärg? Om du är "vanlig" svensk, skulle du kunna vara ihop med en asiat/afrikan/eskimå?

Jag skulle inte det och anledningen är enkel, jag tänder inte på deras utseende.
    Är gärna vän men inte mer.

Det handlar ju inte om att jag ser ner på dem på något sätt, jag finner dem helt enkelt inte attraktiva.

du tänder inte på "deras" utseende. Så alla i hela världen går fetbort om de inte ser "svenska" ut, för "deras" utseende är ju helt lika? Snacka om att generalisera. Jag säger inget om dina personliga preferenser, jag tycker också mest om de som ser ut som jag själv, men att skriva som du precis gjorde "deras utssende" är ju exakt det som ÄR rasism. Du kan säga hur många gånger du vill att du inte är rasist men då får du lära dig att uttrycka dig lite mer nyanserad annars tror man att du är det. 
  • pärlglans
    Anonym (Bella) skrev 2016-04-02 13:24:23 följande:

Ja, det är exakt samma sak som att mördas, lynchas etc enbart pga hudfärg. Drömmer
  • pärlglans
    Dr Nail skrev 2016-04-02 13:17:57 följande:
    Fast rödhåriga mobbas hela tiden. I skolan, inte minst.
    Det är ett hån att ni likställer vad enskilda rödhåriga har utsatts för och den systematiska rasism som bland annat svarta, asiater och ursprungsfolk har utsatts för i generationer. Behöver rödhåriga vara rädda på kvällarna för att en mobb som hatar rödhåriga ska ge sig på dem med våld och trakasserier? Brukar en vuxen rödhårig höra hån, hat och spe från random människor på stan?
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Bella) skrev 2016-04-02 13:21:34 följande:

Irrelevant fråga men svaret är nej. Bor i en mellanstor stad.

Konstigt, jag bor i Stockholm och ser par dagligen av olika ursprung.
  • Anonym (Bella)
    Anonym (l) skrev 2016-04-02 13:30:29 följande:
    du tänder inte på "deras" utseende. Så alla i hela världen går fetbort om de inte ser "svenska" ut, för "deras" utseende är ju helt lika? Snacka om att generalisera. Jag säger inget om dina personliga preferenser, jag tycker också mest om de som ser ut som jag själv, men att skriva som du precis gjorde "deras utssende" är ju exakt det som ÄR rasism. Du kan säga hur många gånger du vill att du inte är rasist men då får du lära dig att uttrycka dig lite mer nyanserad annars tror man att du är det. 
    Det är din åsikt och inte fakta.
    Att välja bort vissa utseenden är definitivt INTE rasism.
    Det är bara att gå efter sin känsla.

• Dr Nail
    pärlglans skrev 2016-04-02 13:41:48 följande:

Det är ett hån att ni likställer vad enskilda rödhåriga har utsatts för och den systematiska rasism som bland annat svarta, asiater och ursprungsfolk har utsatts för i generationer. Behöver rödhåriga vara rädda på kvällarna för att en mobb som hatar rödhåriga ska ge sig på dem med våld och trakasserier? Brukar en vuxen rödhårig höra hån, hat och spe från random människor på stan?

Mobbning ÄR en form av förtryck. Av rödhåriga som grupp. Och ja, även vuxna rödhåriga kan bli mobbade. Det du säger är att det finns grupper som är mer förtryckta, men vad är det för j-a tävling? "Du är inte tillräckligt förtryckt, så det räknas inte". Haha :D
  • Anonym (Bella)
    pärlglans skrev 2016-04-02 13:31:45 följande:
    Ja, det är exakt samma sak som att mördas, lynchas etc enbart pga hudfärg. Drömmer
    Nu är du inne på något annat än min vad min ts går ut på.
    Skapa gärna en egen tråd om det.
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Bella) skrev 2016-04-02 14:02:17 följande:
    Nu är du inne på något annat än min vad min ts går ut på.
    Skapa gärna en egen tråd om det.
    Så vad går din TS ut på?
Svar på tråden Olika "raser" i relation?