• Anonym (Bella)

Olika "raser" i relation?

Jag undrar hur ni ser på detta.

Jag vill börja med att säga att jag inte på något sätt är rasist och ber att slippa bli kallad för det.

Skulle du kunna ha en relation med en person med t ex annan hudfärg? Om du är "vanlig" svensk, skulle du kunna vara ihop med en asiat/afrikan/eskimå?

Jag skulle inte det och anledningen är enkel, jag tänder inte på deras utseende.
    Är gärna vän men inte mer.

Det handlar ju inte om att jag ser ner på dem på något sätt, jag finner dem helt enkelt inte attraktiva.

• Svar på tråden Olika "raser" i relation?
  • Anonym (Bella)
    Anonym ("Vanlig" svensk) skrev 2016-04-02 12:49:00 följande:

Men är det ett statistiskt underlag du vill ha? Ska folk bara svara ja eller nej utan vidare diskussion? Eller om vi ska ha en diskussion, vad är det vi ska diskutera?
    Mitt svar på din fråga blir: Ja. Jag tycker att min sambo är attraktiv och jag är kär i hans personlighet. Dock har det inte med hans hudfärg eller etnisitet att göra, utan honom som person. Han är svart och det är en del av honom, men det är ju inte allt. Han är en människa jag uppskattar och trivs med.

Anonym ("Vanlig" svensk) skrev 2016-04-02 12:54:03 följande:
    Om vi ska använda ordet "ras", varför blir du förvånad att jag skriver "blandras"? Det är väl det det är i så fall? Eller hur skulle du vilja uttrycka det?

Nja, statistiskt underlag har jag bara jag går utanför dörren. De flesta har partners av samma etnicitet.

Blev förvånad eftersom du talar om ditt egna barn i rastermer.
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Bella) skrev 2016-04-02 12:57:49 följande:
    Anonym ("Vanlig" svensk) skrev 2016-04-02 12:54:03 följande:
    Om vi ska använda ordet "ras", varför blir du förvånad att jag skriver "blandras"? Det är väl det det är i så fall? Eller hur skulle du vilja uttrycka det?

Nja, statistiskt underlag har jag bara jag går utanför dörren. De flesta har partners av samma etnicitet.

Du har fortfarande inte skrivit vad vi ska diskutera?

Är det värre att använda rastermer när det gäller barn än vuxna?
  • Anonym ("Vanlig" svensk)
    Anonym ("Vanlig" svensk) skrev 2016-04-02 12:54:03 följande:Om vi ska använda ordet "ras", varför blir du förvånad att jag skriver "blandras"? Det är väl det det är i så fall? Eller hur skulle du vilja uttrycka det?

Ok, men liksom du så använde jag citationstecken. Mitt barn är en människa med föräldrar av olika etnisitet (pappan har nog flera etnisiteter i blodet, så jag vet inte riktigt hur många etnisiteter mitt barn har) eller "raser" som vi säger i den här tråden. Varför tycker du det är konstigt att jag använder uttrycket "blandras" när det är ok att använda uttrycket "ras"? Som jag förstod det så använde du just det uttrycket för att göra det tydligt vad du menade. Same goes for me.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Bella) skrev 2016-04-02 12:46:47 följande:

Förstår inte vad du upprörs över.

Nationaliteten saknar betydelse om den andra förstår svenska eller engelska. Kan hyfsad tyska också så det skulle fungera om viljan fanns.

Det är så klart enklast med en svensk.

Med ditt resonemang angående hur du tolkar min ts så skulle jag kunna vara ihop med en svart/asiat/eskimå om han bara var svensk. Det kan jag inte då jag inte attraheras av deras utseende.

En vit sydafrikan, inga problem.

Så nej, du har tolkat mig fel

Gemensamma faktorer för en nationalitet är språk, religion, etnicitet, härstamning, historia, kultur, traditioner, gemensam styrelseform och sociala normer. Etnicitet och härstamning är faktorer som påverkar en människas utseende. Och jag skrev även ANDRA nationaliteter än din egen.

Du svarar fortfarande inte på frågan om VAD det är du vill ha svar på i den här tråden? Du fattar ju redan själv att alla inte enbart blir tillsammans med en spegelbild av sig själv, så VAD är det du vill veta?
  • Dr Nail

Jag skulle kunna ha en relation med vaf-n som helst. Men om vi snackar preferenser så tänder jag inte på asiatiska tjejer. Svarta är okej :)

Preferenser är något man är, psykiskt. Rasism är en åsikt. Slutsatsen är: preferenser kan inte vara rasistiska. Så det är lugnt.

• Anonym (Bella)
    Anonym ("Vanlig" svensk) skrev 2016-04-02 13:06:49 följande:
    Ok, men liksom du så använde jag citationstecken. Mitt barn är en människa med föräldrar av olika etnisitet (pappan har nog flera etnisiteter i blodet, så jag vet inte riktigt hur många etnisiteter mitt barn har) eller "raser" som vi säger i den här tråden. Varför tycker du det är konstigt att jag använder uttrycket "blandras" när det är ok att använda uttrycket "ras"? Som jag förstod det så använde du just det uttrycket för att göra det tydligt vad du menade. Same goes for me.
    Ok, ja du har rätt.
  • Anonym (Kvinna)

De flesta har partners av samma etnicitet.

Bor du i en by?
  • Anonym (Bella)
    Dr Nail skrev 2016-04-02 13:14:36 följande:

Jag skulle kunna ha en relation med vaf-n som helst. Men om vi snackar preferenser så tänder jag inte på asiatiska tjejer. Svarta är okej :)

Preferenser är något man är, psykiskt. Rasism är en åsikt. Slutsatsen är: preferenser kan inte vara rasistiska. Så det är lugnt.

Tumme upp!
  • Dr Nail
    pärlglans skrev 2016-04-02 11:56:22 följande:

Det där med rödhåriga är inget bra argument, rödhåriga har inte varit/är inte förtryckta nämligen.

Men jo, för de personer du pekar ut är den här tråden rasistisk och jag förvånas över att den får så pass seriösa svar!

Fast rödhåriga mobbas hela tiden. I skolan, inte minst.
  • Anonym (Bella)
    Anonym (Kvinna) skrev 2016-04-02 13:15:31 följande:
    Bor du i en by?
    Irrelevant fråga men svaret är nej. Bor i en mellanstor stad.
Svar på tråden Olika "raser" i relation?