• Anonym (Bella)

Olika "raser" i relation?

Jag undrar hur ni ser på detta.

Jag vill börja med att säga att jag inte på något sätt är rasist och ber att slippa bli kallad för det.

Skulle du kunna ha en relation med en person med t ex annan hudfärg? Om du är "vanlig" svensk, skulle du kunna vara ihop med en asiat/afrikan/eskimå?

Jag skulle inte det och anledningen är enkel, jag tänder inte på deras utseende.
    Är gärna vän men inte mer.

Det handlar ju inte om att jag ser ner på dem på något sätt, jag finner dem helt enkelt inte attraktiva.

• Svar på tråden Olika "raser" i relation?
  • Hibbe2

Gillar olika men helst korta mörkahåriga annars skulle jag kunna vad med vilken kvinna som helst bara jag fattade tycke för henne :)

Inte en fråga om ras jag lovar
    det var för länge sedan de ufona som tycker att det är fel levde

• History

Vad gör egentligen "rasisten" om nu hon eller han fattar tycke för en färgad kvinna eller man? Detta är egentligen en intressantare fråga? Ja varför man ändå helt plötslig kan känna sig kåt, attraherad, bli förälskad i någon man dessförinnan kan ha haft väldiga fördomar och förutfattade meningar om.  

• ummiiii

Jag skulle nog vilja påstå att preferenser i utseende inte är helt genstyrt. Vi påverkas av erfarenheter och fördomar tidigt och jag tror att människor som inte KAN attraheras av någon pga en hud, ögon eller hårfärg egentligen har någonting emot dessa i grunden även om de inte vill erkänna det för dig själv. Och jag har ingift släkt från ett afrikanst land som vittnar om att de i den kulturen föraktar sin egen mörkhet och sina drag som förknippas med den etniciteten. Den av dem som har ljusast hy, har minst krulligt hår, smalast näsa osv är mer attraktiv.

Så jag tror att den djupt rotade rasismen mot svarta som fortfarande existerar påverkar en psykologisk kanske redan från man är liten, om det 5ill och med påverkar dem själva. När jag var liten uppfostrade min mamma mig att se individen och inte bara utseende. Det tycker jag har gjort mitt liv rikare. Annars hade jag gått miste om vissa av de verkligt vackra människorna.

• seriösanvändare
    FDFMGA skrev 2016-04-03 18:33:28 följande:
    Framförallt kanske man verkligen förstår att stereotypen inte existerar utan att folk är individer.

Javisst, det lär ju kännas för jävligt med "fördomarna" för en man som bor i en småhåla någonstans och är tillsammans med en kvinna från Sydostasien i ett förhållande som präglas av ömsesidigt kärlek. Och apropå fördomar - för kvinnan också förstås.

Ibland inte bara i en småhåla förresten. Det finns ett exempel på hur en relativt känd "antirasist" anmälde ett gift forskarpar till högskolan just mot bakgrund att hen inte kunde förstå att förhållandet var jämlikt utan tog för givet att det fanns en utnyttjandekomponent som låg till grund för förhållandet.

Ett intressant exempel på rasistisk "antirasism".
    Skojar du!? Någon anmälde deras förhållande, på lösa eller inga grunder alls? Man tar sig för pannan. 

Vilka människor det finns.

Det är en sak att ha fördomar (även om det är illa nog), så länge man håller dem för sig själv, men det där...
    Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • seriösanvändare
    History skrev 2016-04-03 21:02:26 följande:
    Vad gör egentligen "rasisten" om nu hon eller han fattar tycke för en färgad kvinna eller man? Detta är egentligen en intressantare fråga? Ja varför man ändå helt plötslig kan känna sig kåt, attraherad, bli förälskad i någon man dessförinnan kan ha haft väldiga fördomar och förutfattade meningar om.  
    Är man rasist tror jag inte att man fattar tycke för någon som man är rasistisk mot. Men sen kan ju folk ändra sig, självklart händer det att folk har väldiga fördomar och sen träffar någon som de gillar och så blir de antingen vänner eller partners.

Preferenser är en annan sak, man kan föredra det ena eller det andra utan att vara rasist.
  • seriösanvändare
    ummiiii skrev 2016-04-03 21:14:17 följande:
    Jag skulle nog vilja påstå att preferenser i utseende inte är helt genstyrt. Vi påverkas av erfarenheter och fördomar tidigt och jag tror att människor som inte KAN attraheras av någon pga en hud, ögon eller hårfärg egentligen har någonting emot dessa i grunden även om de inte vill erkänna det för dig själv. Och jag har ingift släkt från ett afrikanst land som vittnar om att de i den kulturen föraktar sin egen mörkhet och sina drag som förknippas med den etniciteten. Den av dem som har ljusast hy, har minst krulligt hår, smalast näsa osv är mer attraktiv.
    Så jag tror att den djupt rotade rasismen mot svarta som fortfarande existerar påverkar en psykologisk kanske redan från man är liten, om det 5ill och med påverkar dem själva. När jag var liten uppfostrade min mamma mig att se individen och inte bara utseende. Det tycker jag har gjort mitt liv rikare. Annars hade jag gått miste om vissa av de verkligt vackra människorna.
    Ärligt talat tror jag inte att det finns någon som inte KAN attraheras av det ena eller det andra.

Det är stor skillnad på att säga: "jag föredrar vita" och att säga: "Jag kan absolut inte attraheras av någon som inte är vit."

Jag tror att de som uttrycker det senare antingen har fel, eller baserar det på just de djupt rotade fördomar som du nämner. Att man omöjligt kan se sig själv ihop med en "icke-vit", eller att man har lärt sig att tycka andra drag är "fula".

Sen får folk ha vilka preferenser de vill, men jag tror absolut inte att det är hugget i sten.
  • History
    seriösanvändare skrev 2016-04-03 21:40:10 följande:
    Är man rasist tror jag inte att man fattar tycke för någon som man är rasistisk mot. Men sen kan ju folk ändra sig, självklart händer det att folk har väldiga fördomar och sen träffar någon som de gillar och så blir de antingen vänner eller partners.

Preferenser är en annan sak, man kan föredra det ena eller det andra utan att vara rasist.
    Jag kanske är naiv på såhär sätt. Att jag skrev som jag gjorde. Det beror på att jag hemskt gärna vill tro att kärleken är blind. Ja att det finns vissa saker hos oss som vi inte rår på trots att vi tidigare t ex kan ha haft rasistiska, främlingsfientliga åsikter mm. Okey man kanske inte blir kär alla gånger. Men däremot så tror ju jag att vi män i alla fall lätt kan bli kåta på dem vi haft fördomar om. Ja jag tänker t ex på vad just vissa soldater i FN tjänst gjort sig skyldiga till. Och hur vanligt var det t ex inte att vita män under slav tiden föll för "frestelsen" att våldta arbetande och på olika sätt tjänstgörande svarta kvinnor mm. Historien menar jag är fylld av "rasister" som utnyttjar dem som man anser är underlägena de själva. Så mitt upp i allt detta så tror jag visst att det finns rasister som också fått "äkta känslor". Ja jag tror till och med det skrivits böcker och gjort filmer om just sådant.
    EX.
    http://www.wvculture.org/history/journal_wvh/wvh32-2a.html

http://salaallehanda.com/kulturnoje/1.2520179-ny-singel-rasist-bli-kar-i-invandrare 
  • tobbe01
    History skrev 2016-04-03 21:02:26 följande:

Jag tror inte att det finns särskilt många "rasister" fast man kan tro det eftersom det är ett så uttjatat ord nu mer.
  • Tita Nic
    Anonym (Bella) skrev 2016-04-02 11:21:55 följande:

Jag undrar hur ni ser på detta.

Jag vill börja med att säga att jag inte på något sätt är rasist och ber att slippa bli kallad för det.

Skulle du kunna ha en relation med en person med t ex annan hudfärg? Om du är "vanlig" svensk, skulle du kunna vara ihop med en asiat/afrikan/eskimå?

Jag skulle inte det och anledningen är enkel, jag tänder inte på deras utseende.
    Är gärna vän men inte mer.

Det handlar ju inte om att jag ser ner på dem på något sätt, jag finner dem helt enkelt inte attraktiva.

Är det någon som tvingar dig att ingå någon relation med dem då? Fattar inte vad du vill ha ut av tråden annars. 
Svar på tråden Olika "raser" i relation?