• Anonym (hemskt)

Fyllecell IGEN

Fyllde 21 i helgen och hamnade i fyllecell för sjätte gången. Jag fattar inte själv vad jag håller på med, hur svårt är det att ta sig hem? Jag var 17 första gången och inte har det blivit bättre med åren.

Min bristande impulskontroll gör att jag alltid dricker för mycket. Min vakuumhjärna gör att jag alltid köper vodka trots att jag vet hur det blir. Antingen blir jag så full att jag får svårt att gå eller börjar spy. Eller så får jag en "snefylla" och blir dramatisk på olika sätt och gråter osv. Ofta säger tyvärr polisen att de känner igen mig med och det gynnar mig ju inte ett dugg, och jag har sä svårt att vara trevlig mot dom när jag är full.

Vet inte riktigt vad jag ska göra. Jag har dock aldrig fått någon konsekvens av detta. Ingen myndighet som lagt sig i, förutom transportstyrelsen. Körkort lär jag ju aldrig få nu? Värst är att jag kommer gå ut nästa helg helg igen. Eller nation i veckan. Oftast går det ju bra. Räknat ut att jag ändå gått ut ungefär 345 gånger under denna tidsperiod och 6 gånger har det gått åt helvete då känns det lite bättre. Men ändå, JAG SKÄMS IHJÄL för vad folk ska tro om mig..

• Svar på tråden Fyllecell IGEN
  • Boll86

Be en kompis vara nykter en kväll och följa med ut och filma dig. Efter det kommer du inte vilja dricka igen.

Förstår att du är ung och festandet ger utlopp för någonting i dig. Förmodligen mår du inte särskilt bra. Förmodligen blir du rastlös av att sitta hemma nykter när "alla andra" är ute och super. Men fråga dig själv varför? Vad vill du med ditt liv? Vill du utveckla seriösa alkoholproblem och bli en gammal fyllkärring? Jag är lite äldre än dig och har sett det hända, många gånger.

• Anonym (Jag)

Ja, det är sjukt faktiskt för det blir ju ett tillåtet fritt fall och eftersom man är så grym på att hålla det inom sig det som är Mest verkligt och gör Mest ont och inte tillåter någon annan se det och eftersom man är social, rolig, utåt, charmig, flirtig smart och väldigt behaglig att ha med på utgång så ja, man blir ju sin egna värsta fiende.

Därför tycker jag det är riktigt häftigt att du redan nu är medveten och på väg att göra aktiva saker åt det och kanske slipper än jävla massa onödiga år och slitage på hjärna kropp och själ.

Jag hade alla dessa år på mig och botten nådde jag flera gånger om, inte ens det var tillräckligt att för att få mig att förändra. Men jag visste alltid att jag var tvungen annars så. Men det var ju så för mig, så länge jag skötte mitt jobb, alltid betalade mina räkningar osv så var väl allt ok?! Fester och människor finns det ju gott om.

Det tog många år att klura ut mitt missbruk, vilket det faktiskt är ju. Just för att om man påstår sig inte behöva AA så är man i förnekelse, säger man att det bara är ibland är man i förnekelse osv osv så det gäller ju att verkligen skita i allt runt omkring sig och bara jobba för sig själv.

För alla dessa människor i ditt liv just nu bleknar mot vad som väntar. Det är ju så ytligt allt. Måste bara finna ett sätt att kanalisera all denna super energi man råkade födas med. När man älskar att festa=) för det är ju så, det är ju absolut inte bara dalar..

Jag ångrar egentligen inget, önskar bara jag hade haft styrka att sätta mig själv först så mycket tidigare.

Och jaa som ovanstående skriver, fyllekärring vill man ju inte bli nono..

• Anonym (hemskt)
    Boll86 skrev 2016-04-18 09:56:48 följande:

Be en kompis vara nykter en kväll och följa med ut och filma dig. Efter det kommer du inte vilja dricka igen.

Förstår att du är ung och festandet ger utlopp för någonting i dig. Förmodligen mår du inte särskilt bra. Förmodligen blir du rastlös av att sitta hemma nykter när "alla andra" är ute och super. Men fråga dig själv varför? Vad vill du med ditt liv? Vill du utveckla seriösa alkoholproblem och bli en gammal fyllkärring? Jag är lite äldre än dig och har sett det hända, många gånger.

Alltså, de blir oftast alltid lika fulla som mig. Jag sticker inte direkt ut jämfört med dom, eller ens andra på krogen. Flera gånger kan jag skämmas för andras skull som knappt kan gå rakt. Så det är kanske inte riktigt som du/ni tror. Jag blir alltid rätt full men det är extremt sällan jag blir dyngrak och förtjänar hamna i fyllecell. Problemet är ju impulserna som kommer, ungefär som "nu vill jag inte sova än så nu ska jag svälja en hel tablettburk". Helt oförståeligt dagen efter.

Jag har frågat mig själv många gånger vad jag vill med mitt liv och kommer nog inte riktigt på det svaret. Klart jag inte vill bli en fyllekärring med alkoholproblem men jag är rätt nöjd med att jobba för att ha kul och resa för tillfället. Mina vänner är ju på samma nivå än och har inte heller kommit längre än så så antar att det är okej ett litet tag till. Sen ta tag i allt man ska ta tag i som utbildning träning körkort köpa bostad familj osv.
  • Pkb

Alltså alla som dricker mycket är inte alkoholister, då skulle vi inte ha termer som riskbruk, missbrukare osv. Alkoholist är man när man är psykiskt OCH fysiskt beroende av alkohol, dvs man får abstinens (fysiska symtom om man inte dricker), det leder bland annat till att man måste ta sig en återställare dagen efter för att överhuvudtaget fungera i vardagen.

• Anonym (hemskt)
    Pkb skrev 2016-04-18 14:59:11 följande:

Alltså alla som dricker mycket är inte alkoholister, då skulle vi inte ha termer som riskbruk, missbrukare osv. Alkoholist är man när man är psykiskt OCH fysiskt beroende av alkohol, dvs man får abstinens (fysiska symtom om man inte dricker), det leder bland annat till att man måste ta sig en återställare dagen efter för att överhuvudtaget fungera i vardagen.

Ameeen. Precis det jag försökt komma fram till. Jag har ett riskbruk/missbruk men jag är definitivt inte beroende av alkohol eller haft nån abstinens och skulle aldrig komma på tanken att ta en återställare. Sen kan ju det hända i framtiden om jag skulle fortsätta som nu men det ska jag ju inte.
  • Anonym (nykter)
    Pkb skrev 2016-04-18 14:59:11 följande:

Anonym (hemskt) skrev 2016-04-18 15:12:00 följande:
    Ameeen. Precis det jag försökt komma fram till. Jag har ett riskbruk/missbruk men jag är definitivt inte beroende av alkohol eller haft nån abstinens och skulle aldrig komma på tanken att ta en återställare. Sen kan ju det hända i framtiden om jag skulle fortsätta som nu men det ska jag ju inte.

Jag får väl sticka ut näsan lite då och fråga, är inte ts psykiskt beroende av alkohol? Eftersom ts inte vill sluta dricka trots att hon hamnar i fyllecell och värre.
  • Pkb
    Anonym (nykter) skrev 2016-04-18 15:26:57 följande:

Jag får väl sticka ut näsan lite då och fråga, är inte ts psykiskt beroende av alkohol? Eftersom ts inte vill sluta dricka trots att hon hamnar i fyllecell och värre.

Det vet hon bäst själv. Men det fysiska beroendet ser jag inte här. Och det är fysiskt i kombination med psykiskt som definierar ett alkoholberoende dvs alkoholism, inte bara den psykiska delen.
  • Anonym (hemskt)
    Anonym (nykter) skrev 2016-04-18 15:26:57 följande:

Nä jag kan absolut sluta dricka vilket jag tänkte göra nu. Nu blir det här mitt sista inlägg. Har tagit till mig allt ni skrivit och ska göra slut med alkoholen.

Ha det så bra allihopa!
  • LFF
    Anonym (hemskt) skrev 2016-04-15 22:46:55 följande:
    För mig är alkolist när alkoholen går ut över vardagslivet och de super upp sina pengar och kan inte sluta dricka och har abstinens efter alkohol och förlorar sina nära och kära osv. Detta är ett alkoholmissbruk men kan utvecklas till alkoholism om jag fortsätter dricka lika mycket, tänker jag, men ni har säkert rätt och har mer kunskaper om det (ej ironisk).
    Det är ju tyvärr standardbilden av en alkoholist, därav så förstår jag att du blir upprörd när folk här säger att du är alkoholist eftersom för dig så uppfyller ju du inte alls hur man "ska" vara. Alkoholism är betydligt vanligare än vad folk tror. Det handlar om att man måste ta ett glas vin eller ett par öl när man kommer hem för att kunna varva ner, att man måste dricka bara för att det är helg eller fest, att man "ska" dricka bara för att man har semester.

Jag blir ledsen när jag ser ungdomar, som dig, som anser att man inte kan gå ut på krogen om man inte kan dricka. Att man inte kan ha kul utan alkohol i kroppen som hjälper till att släppa på de spärrar man har. Att man har vänner omkring sig som hela tiden ser snett på en för att man inte dricker och ska få en att ta en öl/en drink/en shot etc. Att de enda två "legitima" orsakerna till att inte dricka är att man är den som kör den kvällen eller att man är gravid.

Jag hoppas, hoppas, hoppas verkligen att du ser över ditt alkoholbruk ordentligt nu. Att du tar det hela på allvar och försöker få hjälp istället för att fly undan verkligheten med hjälp av alkoholen. Jag vet att det är skitjobbigt att få hjälp av vården dock så se om du kan hitta alternativa vägar helt enkelt.

Lycka till nu!
  • klyban
    LFF skrev 2016-04-18 16:21:57 följande:
    Det är ju tyvärr standardbilden av en alkoholist, därav så förstår jag att du blir upprörd när folk här säger att du är alkoholist eftersom för dig så uppfyller ju du inte alls hur man "ska" vara. Alkoholism är betydligt vanligare än vad folk tror. Det handlar om att man måste ta ett glas vin eller ett par öl när man kommer hem för att kunna varva ner, att man måste dricka bara för att det är helg eller fest, att man "ska" dricka bara för att man har semester.

Jag blir ledsen när jag ser ungdomar, som dig, som anser att man inte kan gå ut på krogen om man inte kan dricka. Att man inte kan ha kul utan alkohol i kroppen som hjälper till att släppa på de spärrar man har. Att man har vänner omkring sig som hela tiden ser snett på en för att man inte dricker och ska få en att ta en öl/en drink/en shot etc. Att de enda två "legitima" orsakerna till att inte dricka är att man är den som kör den kvällen eller att man är gravid.

Jag hoppas, hoppas, hoppas verkligen att du ser över ditt alkoholbruk ordentligt nu. Att du tar det hela på allvar och försöker få hjälp istället för att fly undan verkligheten med hjälp av alkoholen. Jag vet att det är skitjobbigt att få hjälp av vården dock så se om du kan hitta alternativa vägar helt enkelt.

Lycka till nu!

Nä, det är ett beroende då.

Det är TS handlingar(fyllecell), förlora jobb och utsätta sig för farliga situationer.
    Som gör TS till missbrukare/alkoholist.

Svar på tråden Fyllecell IGEN