• Anonym (hemskt)

Fyllecell IGEN

Fyllde 21 i helgen och hamnade i fyllecell för sjätte gången. Jag fattar inte själv vad jag håller på med, hur svårt är det att ta sig hem? Jag var 17 första gången och inte har det blivit bättre med åren.

Min bristande impulskontroll gör att jag alltid dricker för mycket. Min vakuumhjärna gör att jag alltid köper vodka trots att jag vet hur det blir. Antingen blir jag så full att jag får svårt att gå eller börjar spy. Eller så får jag en "snefylla" och blir dramatisk på olika sätt och gråter osv. Ofta säger tyvärr polisen att de känner igen mig med och det gynnar mig ju inte ett dugg, och jag har sä svårt att vara trevlig mot dom när jag är full.

Vet inte riktigt vad jag ska göra. Jag har dock aldrig fått någon konsekvens av detta. Ingen myndighet som lagt sig i, förutom transportstyrelsen. Körkort lär jag ju aldrig få nu? Värst är att jag kommer gå ut nästa helg helg igen. Eller nation i veckan. Oftast går det ju bra. Räknat ut att jag ändå gått ut ungefär 345 gånger under denna tidsperiod och 6 gånger har det gått åt helvete då känns det lite bättre. Men ändå, JAG SKÄMS IHJÄL för vad folk ska tro om mig..

• Svar på tråden Fyllecell IGEN
  • Anonym (hemskt)
    Anonym (Fia) skrev 2016-04-16 20:28:45 följande:

Nej, nu förstod du inte alls vad jag menade. Det var inte att han var så full som gjorde att han svimmade, utan kroppens reaktion i samband med levern, han var inte heller så väldigt full vid det tillfället. 

Du förstod inte heller faran med tabletterna, att intoxen inte var allvarlig betyder inte att det var ofarligt, bara att det inte var så stor risk att du skulle dött av den direkt, men man kan mycket väl dö av konsekvenserna (t ex skador från den rusande pulsen och annan påverkan på kroppen).  Det är heller inga som helst garantier att om du skulle upprepa samma sak med samma mängd alkohol och tabletter att det även då "bara" blir lindrigt. Det är lite som att gena över järnvägsspår, för det mesta går det bra - tills det helt plötsligt inte gör det och det är försent att ångra sig. 

Nu kommer du argumentera att det är risker med allting, och det är det - men det är skillnad på hur stora de är och vad konsekvenserna blir. 

Grejen är att det kan gå ruskigt fort när det eskalerar och helt plötsligt kanske du inser du inte längre har kontroll och då är det helt plötsligt mycket mycket mycket svårare att klara av att göra något för att vända det. Det finns grader i helvetet så att säga, om vi tar ett enkelt exempel för att försöka förklara vad jag menar. Låt oss säga att det finns 5 "grader" av alkoholism (inget vedertaget eller något, bara för att förklara hur jag menar) och vi sätter en skala på hur svårt det är att sluta med något mellan 1-10 där 1 är ganska lätt och 10 är 100% omöjligt, kan säga att under 5 klarar de flesta (med impulskontroll problem som vid adhd är det troligen lägre tyvärr) och från 8 och uppåt klarar nästan ingen. Alkoholistgraderna kan vi säga att vid 1 så blir det mest så att man dricker lite mer än man tänkt, eller lite oftare än man tänkt och inte "vill" avstå och 5 har du fullfjädrad a-lagare på bänken som förlorat allt och har skrumplever.

Det är inte svårt att föreställa sig att en hel del av de där 5 fallen ligger på 9-10 om vi talar om de svåraste fallen och att de flesta som ligger på 1 i alla fall ligger under 5 på skalan. Men säg att om det för någon ligger på 2 för att sluta vid 1 så är det rätt troligt att det snarare ligger på 5 att klara att sluta vid 2 och kanske redan vid 3 närmare 7-8 redan då - det kan gå fort att gå från att vara helt görligt att "hyfsat enkelt" vända det hela till att när man till fullo själv inser man har problem klarar man det knappt längre ens med hjälp. Svårigheten ökar snarare exponentiellt snarare än linjärt. 

Men nu har jag sagt mitt och tänker avfölja den här tråden, det finns inga sätt att få dig att ta in det hela tror jag och det känns bara sorgligt - kan bara vara glad jag inte känner dig och behöver uppleva den eskalerande nedåtgående spiralen. 

Tänker bara avsluta med att du lurar dig själv om du inte tror du tar stora risker med ditt liv (inte risker som att "kanske får cancer när du blir gammal" utan akuta risker) och om du tror att det kommer vara lika lätt att sluta om 6 månader eller ett år som det är idag. 

Då förstår jag. Vet dock att jag har bra värden nu, men ja det kan ju ändras. Självklart förstår jag att blanda tabletter med alkohol är riskfyllt, men jag var också medveten om att det inte var en dödlig dos och att jag hade bra tex levervärden. Men ja man känner sig ofta odödlig, iallafall jag, men plötsligt kan det ju gå för långt ändå men finns inte en liten del av mig som skulle göra om det för jag reagera ju inte positivt alls och det var väl det jag tänkt det lilla jag tänkte. Resten du skrev har jag lite svårt att förstå har läst flera gånger men ja ju fortfarande desto bättre.

Och nej jag är ingen nedåtgående spiral, då hade jag väl inte startat denna tråd? Jag vet ju att jag är ute på fel väg och att jag måste sluta. Vet att jag tar stora risker med mitt liv säger bara att jag känner att jag fortfarande har kontroll och vill jag så kan jag. Har aldrig tänkt igenom allt så mycket som nu och gjort saker. Har tex tagit bort snapchat för att inte bli taggad när andra lägger upp bilder och videosar på utgångar nu under helgen och sagt åt mina vänner att sluta fråga om jag vill med ut.
  • klyban

Är det inte enorma LD50 värden på dessa ADHD mediciner?

Bra idé att plocka bort snapchat, det kan vara störande och se folk på party.
    Samtidigt du ska vara duktig.
    Och sen hör man uppdatering efter uppdatering.

Finns det nått du gör, som du nästan bara gör onykter?
    Då inte krog och vänner, men nått annat?
    För en del kan det vara bra undvika dessa sysselsättningar, men för andra är det bra att göra dessa sysselsättningar nyktert.
    Då man kommer in i ett liv som inte innebär alkohol, så kanske det går enklare med resten.

• Anonym (hemskt)
    Mantrasina skrev 2016-04-16 21:24:51 följande:

Det låter som om du har hamnat i en väldigt dålig ond cirkel, TS!

Något som slår mig och som jag är osäker på om du säger mellan raderna eller ej - fick du sparken från ditt jobb på grund av något som hade med alkoholen att göra?

Med tanke på vad du säger om studentstad, nationer med mera så drar jag till med en gissning på att du bor i Uppsala. Uppsala kommun driver ett arbete för den som har olika typer av alkohol- och andra beroende-/missbruksproblem som är lite lättare att komma till än det som nås via sjukhuset. Kanske är det något som kan stötta dig (under förutsättning att jag har rätt i min gissning här). Här finns lite information och kontaktuppgifter. www.uppsala.se/stod-och-omsorg/socialt-och-ekonomiskt-stod/vuxna-och-missbruk/ 

Om du vill men tycker att det är svårt att ta kontakten, inboxa mig så ska jag hjälpa dig med första steget. Det är superbra att du själv vill begränsa ditt drickande, men eftersom du befinner dig i en väldigt alkoholrik miljö med både mycket utgång och en umgängeskrets där alkohol verkar vara i fokus många gånger så kan det ändå behövas stöd någonstans ifrån.

Hoppas du tar dig ur det här riskbeteendet du har och får ett mer hälsosamt förhållande till alkoholen framöver!

Ja eller bland annat. Jobbade som timmis och tog det inte jätte seriöst då att inte gå ut dagen innan om vi skulle jobba på tex söndag kväll för då har ju alkoholen gått ut. Men någon sa till chefen att jag och min kompis körde bil påverkade (?) flera gånger vilket vi inte gjorde. Men sen var det också andra saker!

Vad snällt det betydde mycket att läsa. Kanske att jag hör av mig inom en snar framtid. Fast först vill jag nog pröva att ordna upp allt. Genom att jobba helger, be mina vänner inte fråga om jag vill med ut, kanske köpa träningskort och få en bättre kropp och se framsteg där. Behöver nog skriva ner allt som hänt så jag kan påminnas om det ifall jag blir sugen att gå ut. Bara jag verkligen bestämmer mig så går det nog! På Valborg ska jag pröva bara cider och dricka mycket vatten också och äta ordentligt och går det ändå fel så blir det sista gången!
  • Anonym (hemskt)
    klyban skrev 2016-04-16 22:44:51 följande:

Är det inte enorma LD50 värden på dessa ADHD mediciner?

Bra idé att plocka bort snapchat, det kan vara störande och se folk på party.

Samtidigt du ska vara duktig.

Och sen hör man uppdatering efter uppdatering.

Finns det nått du gör, som du nästan bara gör onykter?

Då inte krog och vänner, men nått annat?

För en del kan det vara bra undvika dessa sysselsättningar, men för andra är det bra att göra dessa sysselsättningar nyktert.

Då man kommer in i ett liv som inte innebär alkohol, så kanske det går enklare med resten.

Ja precis, det är lite svårt att stå emot om alla ens vänner är tillsammans och verkar ha as kul. Så bättre att inget veta isåfall.

Hm nej det tror jag inte. Jag dricker ju bara när jag ska på krogen eller nation. Jag måste nog lära mig att koppla av bara. Att tex kunna sitta i soffan och kolla på en film utan att kuta upp och ner och äta konstant eller ta massa rökpauser.. Och trots att jag varit emot medicinering tidigare så kanske det är det som kan hjälpa om jag hittar rätt dos. Eller träning. Eller bara nån slags terapi. Vad det än är som kan hjälpa så är det dags att komma på det iallafall!
  • Anonym (Jag)
    Anonym (hemskt) skrev 2016-04-15 22:46:55 följande:

Men det är det jag menar. Jag blir inte så full på det sättet. Jag kan gå och stå och ramlar inte omkring. Det alkoholen gör är att ta bort alla spärrar. Hade jag inte varit impulsiv från första början hade inte fyllorna jag har varit något problem. Jag var nyktrare än jag brukar vara denna gång då jag sagt böt från vodka till vin. Jag kan sluta dricka om jag vill men jag kan inte stå emot dumma idéer om jag var ledsen redan innan jag börja dricka.

Sen bedömde dom intoxen som lindrig. Alltså inte allvarlig. Jag skulle inte råka ut för en olycka genom att ramla eller så för full på det sättet kan jag räkna på handen när jag blivit. Det är omdömet som är problemet inte balansen eller så.

För mig är alkolist när alkoholen går ut över vardagslivet och de super upp sina pengar och kan inte sluta dricka och har abstinens efter alkohol och förlorar sina nära och kära osv. Detta är ett alkoholmissbruk men kan utvecklas till alkoholism om jag fortsätter dricka lika mycket, tänker jag, men ni har säkert rätt och har mer kunskaper om det (ej ironisk).

Har inte läst hela tråden men vill bara säga mitt.. Du är fortf ung och det är grymt att du tar vara på din medvetenhet, för om du fortsätter på samma sätt så kommer det bli värre och värre för varje år tills det går riktigt åt skogen.

Jag var alltid medveten om mitt destruktiva sätt att dricka, röka och knapra men maktlös att ta tag i det, så var det ju självklart en livsstil också.

Men iaf, minnesluckorna blir fler och situationer du hamnar i mot din vilja blir fler och fler och människor kommer vittna till dina fulla misslyckanden.

Så ta vara på din medvetenhet och sluta inte. Troligtvis är inte du unik som bara ibland kan ha bra fyllor och för alltid hålla dem där.
  • Mantrasina
    Anonym (hemskt) skrev 2016-04-16 22:50:58 följande:
    Ja eller bland annat. Jobbade som timmis och tog det inte jätte seriöst då att inte gå ut dagen innan om vi skulle jobba på tex söndag kväll för då har ju alkoholen gått ut. Men någon sa till chefen att jag och min kompis körde bil påverkade (?) flera gånger vilket vi inte gjorde. Men sen var det också andra saker!

Vad snällt det betydde mycket att läsa. Kanske att jag hör av mig inom en snar framtid. Fast först vill jag nog pröva att ordna upp allt. Genom att jobba helger, be mina vänner inte fråga om jag vill med ut, kanske köpa träningskort och få en bättre kropp och se framsteg där. Behöver nog skriva ner allt som hänt så jag kan påminnas om det ifall jag blir sugen att gå ut. Bara jag verkligen bestämmer mig så går det nog! På Valborg ska jag pröva bara cider och dricka mycket vatten också och äta ordentligt och går det ändå fel så blir det sista gången!

Det där med jobbet är förstås en varningssignal, oavsett vad som är sant eller ej - de har ju då troligen sett varningssignaler tidigare kan man tänka sig - men det har du ju redan förstått och bestämt dig att göra nåt åt, superbra ju! 

Kanske kunde du skriva en lista över de negativa sakerna som du förknippar med att dricka för mycket, fyllecellen, jobbet, körkortet, allt det du tagit upp här, och sätta nånstans, kanske inne i en garderob eller så, där du kan öppna och bli påmind om det när det är svårt.

En annan grej kan också vara att skriva upp vilka mål du har med att dra ner på ditt drickande. Exempelvis hålla dig på mattan så att du så småningom kan ta körkort, slippa ångesten som ofta kommer efter, kanske spara pengar?

Bestämmer du dig kommer du att fixa det här, men det är klart att det säkert kommer att bli tufft. Vet dina vänner om att du blivit LOBad? Kan du förklara för dem att du absolut inte vill att det ska hända igen och att du behöver deras stöd för att undvika att dricka så mycket? Om du har bra vänner kommer de att stötta dig i det och vilja ditt bästa!

Lycka till!

• Anonym (hemskt)
    Anonym (Jag) skrev 2016-04-16 23:36:27 följande:

Har inte läst hela tråden men vill bara säga mitt.. Du är fortf ung och det är grymt att du tar vara på din medvetenhet, för om du fortsätter på samma sätt så kommer det bli värre och värre för varje år tills det går riktigt åt skogen.

Jag var alltid medveten om mitt destruktiva sätt att dricka, röka och knapra men maktlös att ta tag i det, så var det ju självklart en livsstil också.

Men iaf, minnesluckorna blir fler och situationer du hamnar i mot din vilja blir fler och fler och människor kommer vittna till dina fulla misslyckanden.

Så ta vara på din medvetenhet och sluta inte. Troligtvis är inte du unik som bara ibland kan ha bra fyllor och för alltid hålla dem där.

Ja men jag brukar inte ta tabletter eller droger överhuvudtaget (förutom alkohol och cigaretter) så jag har ju aldrig tänkt att jag är annorlunda någon annan i mitt umgänge eller överhuvudtaget. MEN nu börjar jag ju förstå att folk hamnar inte i fyllecell, ja en eller två gånger kan ju vara okej men det har jag ju passerat för längesedan. Och akuten ska man inte ens hamna en gång. Jag inte varit ute denna helg men jag har blivit sugen förstås men nu söndagkväll känns det bara asbra att slippa bakfylla och allt som hör till det!

Men du fick ordning på det sen iallafall? :)
  • Anonym (hemskt)
    Mantrasina skrev 2016-04-17 09:04:17 följande:

Det där med jobbet är förstås en varningssignal, oavsett vad som är sant eller ej - de har ju då troligen sett varningssignaler tidigare kan man tänka sig - men det har du ju redan förstått och bestämt dig att göra nåt åt, superbra ju! 

Kanske kunde du skriva en lista över de negativa sakerna som du förknippar med att dricka för mycket, fyllecellen, jobbet, körkortet, allt det du tagit upp här, och sätta nånstans, kanske inne i en garderob eller så, där du kan öppna och bli påmind om det när det är svårt.

En annan grej kan också vara att skriva upp vilka mål du har med att dra ner på ditt drickande. Exempelvis hålla dig på mattan så att du så småningom kan ta körkort, slippa ångesten som ofta kommer efter, kanske spara pengar?

Bestämmer du dig kommer du att fixa det här, men det är klart att det säkert kommer att bli tufft. Vet dina vänner om att du blivit LOBad? Kan du förklara för dem att du absolut inte vill att det ska hända igen och att du behöver deras stöd för att undvika att dricka så mycket? Om du har bra vänner kommer de att stötta dig i det och vilja ditt bästa!

Lycka till!

Ja det jobbiga var ju att hitta på ursäkter till alla att man plötsligt sluta jobbet fast man behövde inkomsten och så en dålig referens på det.

Det kan kanske hjälpa, skriva ner och påminna mig själv om allt dåligt som hänt. Hade jag varit motiverad till att ta körkort skulle det ju vara ett bra mål men det är jag inte, kan inte se mig själv i trafiken och det känns bara rätt.. kört? Kommer behöva betala tusentals kronor och vet ändå inte om ansökan blir godkänd vilket jag aldrig kan tänka mig den kommer bli.

De vet men säger ofta att jag inte "förtjäna" det och anklagar poliserna. Men ja vi säger ju varje gång att jag (och dom) inte ska dricka för mycket men ofta man glömmer det eller ändrar sig, för när man är som gladast tror man ju bara allt blir bättre. De flesta gångerna går det ju bra och vi har jättekul. Ska iaf hålla fast vid att mår jag bara lite dåligt ska jag inte gå ut alls och blir det för mycket så ska jag ta taxi hem direkt och kanske viktigast: dricka varannan vatten.

Tack :)
  • Anonym (Jag)
    Anonym (hemskt) skrev 2016-04-17 22:50:55 följande:

Ja men jag brukar inte ta tabletter eller droger överhuvudtaget (förutom alkohol och cigaretter) så jag har ju aldrig tänkt att jag är annorlunda någon annan i mitt umgänge eller överhuvudtaget. MEN nu börjar jag ju förstå att folk hamnar inte i fyllecell, ja en eller två gånger kan ju vara okej men det har jag ju passerat för längesedan. Och akuten ska man inte ens hamna en gång. Jag inte varit ute denna helg men jag har blivit sugen förstås men nu söndagkväll känns det bara asbra att slippa bakfylla och allt som hör till det!

Men du fick ordning på det sen iallafall? :)

Ja, men det tog bara 14 år... Jag hade många fyllor som var lugna och sen alla dem när det händer som det händer. Fyllecell har jag varit i en gång för xtrem fylla och tre för fylla och fylle attityd =) men nej, det är inte relevant... Grejen är ju att man om och om igen glömmer hur illa det var och nästa helg är man peppad och redo igen. Bor i storstad så här behövde man aldrig vänta på helgen heller..

Men ja, du lär få återfall men det är kanske bara bra så att du blir påmind om att du inte kan dricka, alls... Om du inte under tiden du chillar nu tar och fixar det som är trasigt inom dig.

Asså såhär, jag Vet jag har alkogenen men jag Vet att jah inte behöver AA, däremot medvetenhet, min träning och min terapi.. För jag drack för att slippa all kaos sorg och ilska som bubblade inom mig, jag drack för att förgöra mig.

Du har ju så klart din alldeles egna livs historia och så men det skulle va dumt av dig att bara ta en paus och tro det är svaret.

Samtidigt som du uppenbart är medveten så är du även i förnekelse men så är det, ingen med en sund syn på alkohol piller osv råkar inte ut för sånt som vi.
  • Anonym (hemskt)
    Anonym (Jag) skrev 2016-04-18 08:59:49 följande:

Ja, men det tog bara 14 år... Jag hade många fyllor som var lugna och sen alla dem när det händer som det händer. Fyllecell har jag varit i en gång för xtrem fylla och tre för fylla och fylle attityd =) men nej, det är inte relevant... Grejen är ju att man om och om igen glömmer hur illa det var och nästa helg är man peppad och redo igen. Bor i storstad så här behövde man aldrig vänta på helgen heller..

Men ja, du lär få återfall men det är kanske bara bra så att du blir påmind om att du inte kan dricka, alls... Om du inte under tiden du chillar nu tar och fixar det som är trasigt inom dig.

Asså såhär, jag Vet jag har alkogenen men jag Vet att jah inte behöver AA, däremot medvetenhet, min träning och min terapi.. För jag drack för att slippa all kaos sorg och ilska som bubblade inom mig, jag drack för att förgöra mig.

Du har ju så klart din alldeles egna livs historia och så men det skulle va dumt av dig att bara ta en paus och tro det är svaret.

Samtidigt som du uppenbart är medveten så är du även i förnekelse men så är det, ingen med en sund syn på alkohol piller osv råkar inte ut för sånt som vi.

Oj vad jag känner igen mig. I det där med att bo i en stad där man inte bara har möjlighet att gå ut på helgen, om den där fylle attityden man får, alkoholgen från familjemedlemmar och framförallt att dricka för att förgöra sig. Det sista känner jag verkligen igen mig i. För ibland har jag tänkt att nu skiter jag i vad som händer, att jag hoppas nästan det händer något illa redan innan jag börjat dricka.

Därför tror jag att om jag som du säger tar itu med det som jag är ledsen/arg över så kommer jag inte ha något behov av att dricka så mycket och då kommer jag inte råka ut för sånt här utan använda alkohol på rätt sätt.

Men ja just nu vet jag att jag inte har en sund relation till alkohol men också att jag kan få det om jag bara öppnar mig för nån professionell någon gång och försöker reda ut allt och även är noga med tex varannan vatten osv! Jag tror inte det "sitter i mig" utan i problemen men det kan väl bara tiden visa
Svar på tråden Fyllecell IGEN