Anonym (hemskt) skrev 2016-04-15 22:46:55 följande:
Men det är det jag menar. Jag blir inte så full på det sättet. Jag kan gå och stå och ramlar inte omkring. Det alkoholen gör är att ta bort alla spärrar. Hade jag inte varit impulsiv från första början hade inte fyllorna jag har varit något problem. Jag var nyktrare än jag brukar vara denna gång då jag sagt böt från vodka till vin. Jag kan sluta dricka om jag vill men jag kan inte stå emot dumma idéer om jag var ledsen redan innan jag börja dricka.
Sen bedömde dom intoxen som lindrig. Alltså inte allvarlig. Jag skulle inte råka ut för en olycka genom att ramla eller så för full på det sättet kan jag räkna på handen när jag blivit. Det är omdömet som är problemet inte balansen eller så.
För mig är alkolist när alkoholen går ut över vardagslivet och de super upp sina pengar och kan inte sluta dricka och har abstinens efter alkohol och förlorar sina nära och kära osv. Detta är ett alkoholmissbruk men kan utvecklas till alkoholism om jag fortsätter dricka lika mycket, tänker jag, men ni har säkert rätt och har mer kunskaper om det (ej ironisk).
Nej, nu förstod du inte alls vad jag menade. Det var inte att han var så full som gjorde att han svimmade, utan kroppens reaktion i samband med levern, han var inte heller så väldigt full vid det tillfället.
Du förstod inte heller faran med tabletterna, att intoxen inte var allvarlig betyder inte att det var ofarligt, bara att det inte var så stor risk att du skulle dött av den direkt, men man kan mycket väl dö av konsekvenserna (t ex skador från den rusande pulsen och annan påverkan på kroppen). Det är heller inga som helst garantier att om du skulle upprepa samma sak med samma mängd alkohol och tabletter att det även då "bara" blir lindrigt. Det är lite som att gena över järnvägsspår, för det mesta går det bra - tills det helt plötsligt inte gör det och det är försent att ångra sig.
Nu kommer du argumentera att det är risker med allting, och det är det - men det är skillnad på hur stora de är och vad konsekvenserna blir.
Grejen är att det kan gå ruskigt fort när det eskalerar och helt plötsligt kanske du inser du inte längre har kontroll och då är det helt plötsligt mycket mycket mycket svårare att klara av att göra något för att vända det. Det finns grader i helvetet så att säga, om vi tar ett enkelt exempel för att försöka förklara vad jag menar. Låt oss säga att det finns 5 "grader" av alkoholism (inget vedertaget eller något, bara för att förklara hur jag menar) och vi sätter en skala på hur svårt det är att sluta med något mellan 1-10 där 1 är ganska lätt och 10 är 100% omöjligt, kan säga att under 5 klarar de flesta (med impulskontroll problem som vid adhd är det troligen lägre tyvärr) och från 8 och uppåt klarar nästan ingen. Alkoholistgraderna kan vi säga att vid 1 så blir det mest så att man dricker lite mer än man tänkt, eller lite oftare än man tänkt och inte "vill" avstå och 5 har du fullfjädrad a-lagare på bänken som förlorat allt och har skrumplever.
Det är inte svårt att föreställa sig att en hel del av de där 5 fallen ligger på 9-10 om vi talar om de svåraste fallen och att de flesta som ligger på 1 i alla fall ligger under 5 på skalan. Men säg att om det för någon ligger på 2 för att sluta vid 1 så är det rätt troligt att det snarare ligger på 5 att klara att sluta vid 2 och kanske redan vid 3 närmare 7-8 redan då - det kan gå fort att gå från att vara helt görligt att "hyfsat enkelt" vända det hela till att när man till fullo själv inser man har problem klarar man det knappt längre ens med hjälp. Svårigheten ökar snarare exponentiellt snarare än linjärt.
Men nu har jag sagt mitt och tänker avfölja den här tråden, det finns inga sätt att få dig att ta in det hela tror jag och det känns bara sorgligt - kan bara vara glad jag inte känner dig och behöver uppleva den eskalerande nedåtgående spiralen.
Tänker bara avsluta med att du lurar dig själv om du inte tror du tar stora risker med ditt liv (inte risker som att "kanske får cancer när du blir gammal" utan akuta risker) och om du tror att det kommer vara lika lätt att sluta om 6 månader eller ett år som det är idag.