• Jossaaan

BF januari - 17

Hej!

Jag och min sambo ska ha barn i januari 2017. Längtar så. Är i vecka 4 nu. Har haft en nidblödning.

Någon mer som ska ha? Vore kul att följas åt!

????

• Svar på tråden BF januari - 17
  • littlemissE
    Bäbiiiis skrev 2016-05-17 08:35:21 följande:

Hej!

Jag har ingen aning om missfallsrisken ökar pga pco/pcos men generellt brukar man väl säga att risken för missfall är ca 20%. När jag fick missfall sa de att jag inte hade ökad risk för att få missfall igen men om man haft 3 missfall i rad gör de en utredning så då anser man nog att riske är högre.

Men risken för ett andra missfall borde alltså vara samma som för ett första d.v.s 20%.

Det är ju jättetrist att det är så hög risk men man får väl försöka att inte tänka på det (typ "den dagen den sorgen"). Man blir ju lika ledsen ändå om det händer så det spelar ingen roll om man varit orolig eller inte innan. Så försöker jag i alla fall tänka men det är inte så lätt.

Okej.. tänkte att det kanske inte va lika stor risk för ett andra missfall som för det första... då många fler får barn andra graviditeten än på tredje.

Jag har försökt att tänka likadant.. man får vara glad att man iaf fick en chans denna månaden i sånt fall..

Vaknade dock imorse klockan fem (kissnödig) tyckte att ömheten i boobsen hade mer än halverats.

Och det va så det började innan MA började..

Stressar upp mig till 1000 på en gång..
  • Frkmaria

Var hos BM igår för hälsosamtal.

Måste säga att jag inte alls kände att jag klickade med henne.

Har väldigt svårt att känna att hon är någon jag vill öppna mig för och skapa ett förtroende för, hon verkade inte som den vassaste kniven i lådan.

Hon skulle gå på semester så vi kommer få en annan BM till inskrivningen, men sen vet jag inte om jag får behålla den andra eller om jag ska tillbaka till hon jag hade hälsosamtal med. Uhh. Gillar inte att säga till folk att jag inte känner mig bekväm men jag kände mig verkligen inte som en person jag kan anförtro mig åt pga saker hon sa och gjorde, hur hon agerade när jag berättade saker hon frågade om. Jag fick inga raka svar och hon gjorde mig nästan mer orolig (bl.a. sa hon att det är jättedumt att göra ett VUL för då "stör" man processen i magen och det innebär oftast en stor risk). Hon lyssnade inte på mina problem om att jag hade en dålig ämnesomsättning och problem med min sköldkörtel och att jag förmodligen kommer gå upp i vikt men att jag inte kan äta 800kcal om dagen när jag bär på ett foster. Jag beskrev sedan en dags matintag för mig (vilket är runt 1000-1200kcal) och hon reagerade verkligen inte negativt utan sa typ "vi kan inte rekommendera någon att banta men du får gärna hålla nere på kalorierna". Är inte 1000-1200kcal om dagen underskott? (Jag försöker verkligen äta mer och rätt men har aldrig varit stor i maten pga viktångesten hypotyreosen medfört, på helgerna kan jag festa till det med lite mer men märker ju att jag går upp i vikt på helgerna och eftersom jag inte kan köra 500kcal dagar så försvinner inte den vikten jag går upp). Istället kändes det som att hon uppmuntrade mitt låga kaloriintag och sa att jag inte ska gå upp i vikt, och absolut inte mer än 12 kg på hela graviditeten. Förstår att man måste ha riktlinjer men kändes inte alls som hon tog in mina kostproblem utan bara fortsatte köra på deras rekommendationer. Det var t.ex. bra att jag åt som tallriksmodellen men tog bort pastan/potatisen utan att tillföra något annat för att väga upp.

Vi hoppas på att hon på inskrivningssamtalet är bättre och att vi får behålla henne! :)

• Bäbiiiis
    Frkmaria skrev 2016-05-17 11:11:15 följande:

Har väldigt svårt att känna att hon är någon jag vill öppna mig för och skapa ett förtroende för, hon verkade inte som den vassaste kniven i lådan.

Hon skulle gå på semester så vi kommer få en annan BM till inskrivningen, men sen vet jag inte om jag får behålla den andra eller om jag ska tillbaka till hon jag hade hälsosamtal med. Uhh. Gillar inte att säga till folk att jag inte känner mig bekväm men jag kände mig verkligen inte som en person jag kan anförtro mig åt pga saker hon sa och gjorde, hur hon agerade när jag berättade saker hon frågade om. Jag fick inga raka svar och hon gjorde mig nästan mer orolig (bl.a. sa hon att det är jättedumt att göra ett VUL för då "stör" man processen i magen och det innebär oftast en stor risk). Hon lyssnade inte på mina problem om att jag hade en dålig ämnesomsättning och problem med min sköldkörtel och att jag förmodligen kommer gå upp i vikt men att jag inte kan äta 800kcal om dagen när jag bär på ett foster. Jag beskrev sedan en dags matintag för mig (vilket är runt 1000-1200kcal) och hon reagerade verkligen inte negativt utan sa typ "vi kan inte rekommendera någon att banta men du får gärna hålla nere på kalorierna". Är inte 1000-1200kcal om dagen underskott? (Jag försöker verkligen äta mer och rätt men har aldrig varit stor i maten pga viktångesten hypotyreosen medfört, på helgerna kan jag festa till det med lite mer men märker ju att jag går upp i vikt på helgerna och eftersom jag inte kan köra 500kcal dagar så försvinner inte den vikten jag går upp). Istället kändes det som att hon uppmuntrade mitt låga kaloriintag och sa att jag inte ska gå upp i vikt, och absolut inte mer än 12 kg på hela graviditeten. Förstår att man måste ha riktlinjer men kändes inte alls som hon tog in mina kostproblem utan bara fortsatte köra på deras rekommendationer. Det var t.ex. bra att jag åt som tallriksmodellen men tog bort pastan/potatisen utan att tillföra något annat för att väga upp.

Vi hoppas på att hon på inskrivningssamtalet är bättre och att vi får behålla henne! :)

Usch vad jobbigt när man inte klickar och verkar missförstå varandra hela tiden. Om bm vid inskrivningen är bra tycker jag att ni kan säga till hen att ni gärna fortsätter gå hos hen istället för den andra.
  • pytteliten

Vågar nästan inte skriva här, skrockfull som jag är, men måste ju ändå få någonstans som man kan tjoa av sig lite.

BF 5/1, så är just nu i v7
    Fjärde barnet. 
    Haft en lång radda MF/MA så oron är konstant, även om jag försöker behålla lugnet.

Mår konstant illa. Vill bara äta lax, vilket inte är att rekommendera. Och ömma bröst och en trötthet som inte är av denna värld...

• pytteliten
    pytteliten skrev 2016-05-17 14:22:58 följande:

Vågar nästan inte skriva här, skrockfull som jag är, men måste ju ändå få någonstans som man kan tjoa av sig lite.

BF 5/1, så är just nu i v7
    Fjärde barnet. 
    Haft en lång radda MF/MA så oron är konstant, även om jag försöker behålla lugnet.

Mår konstant illa. Vill bara äta lax, vilket inte är att rekommendera. Och ömma bröst och en trötthet som inte är av denna värld...

Ber om ursäkt att det hamnade här, det skulle ju vara i en annan grupp för det är ju inte första barnet...
  • Emsan91
    pytteliten skrev 2016-05-17 14:23:48 följande:

Ber om ursäkt att det hamnade här, det skulle ju vara i en annan grupp för det är ju inte första barnet...

Det är flera här som har barn sedan innan bara kul med folk i samma situation tycker jag. Och er som har barn sedan innan kan ju vi oerfarna fråga om lite råd. Haha
  • Logs

Hej!

Fick positivt i lördags på BIM, är 4+2 nu. Väldigt överraskande då vi försökt sen november men haft cystor och utebliven ÄL konstaterad och hade inte utslag på ÄL-stickor denna månad heller. Testade eftersom vi skulle på fest och hade "magkänsla" och där var det dubbla streck, kändes väldigt otippat men efterlängtat!

Fick blod på pappret samma kväll som vi plussade, men sen dess ingenting. Har varit fruktansvärt yr och känt mig lite illamående sista dagarna, men ömheten i brösten har avtagit.

Såklart är jag asnojjig över allt och speciellt efter den lilla blödningen i lördags. Springer på toa var tredje timme bara för att kolla ev. blödning och har nog redan töjt ut mig inför ev. förlossning pga allt papper jag tryckt upp för att leta blod Skrikandes Tänker också emellanåt att testet visat fel och att jag inte alls är gravid, att min PCO påverkat testet.... Aldrig är man nöjd!Flört

Vi har en sjuåring hemma sedan innan som inte är min sambos biologiska (han är hos sin biologiska pappa varannan helg), så det blir sambons första biologiska. Har varit tillsammans fem år. Sonen tjatar så om syskon så hoppas verkligen att vi om några veckor kan berätta för honom om det lilla fröet stannat kvar.

• Bio
    littlemissE skrev 2016-05-16 22:34:41 följande:
    På tal om missfall.. vet någon hur stor risk det är att få missfall även en andra gång?

Och har man större risk för missfall om man har pco/pcos? (Har en pco äggstock och kanske pcos.)
    Risken påverkas inte av om man har haft ett mf tidigare. :) Dvs samma risk som vanligt, den påverkas inte av pco(s) heller.

Jag hittade någon som har räknat ut risk för mf dag för dag, vet inte om det är bra eller dåligt för psyket att titta på det, var och en får avgöra själv :) Man skriver in datum för sista mens i rutan så räknar den ut datumen. Enligt den har jag 96,8% chans att lyckas på den här graviditeten (3,2% att det går fel), känns ändå rätt bra! Fast det är förstås bara en uppskattning.

spacefem.com/pregnant/mc.php
  • Bio
    Frkmaria skrev 2016-05-17 11:11:15 följande:

Byt byt byt! Det är nervöst att ringa och säga att man vill byta men de är vana vid det. Du behöver inte (ska inte) gå in på detaljer om vad du tycker är dåligt med henne, säg bara att ni inte passar ihop och du vill gå hos någon annan. Det är helt naturligt för dem. Du ska ha en bm som du kan lita på om det händer något längre fram!
  • thecoc

Enligt min gravidapp är jag nu i v. 4+6. Vad har ni för symptom? Jag känner mig mest halvbakis för jämnan, lite illamående och trött och känner att jag vill äta något för att må bättre. Idag däckade jag efter lunch och vaknade inte förens vid 17 :o . Men har inte kräkts något, än. Försöker hantera oron, blev jobbigt igår när jag fick lite rosaaktig flytning. Men inget mer idag. På ett sätt hade det ju varit skönt att bara må jättedåligt så att jag vet att alla symptom är där. Fast jag är ju så fasligt trött. Och hungrig. Detta är min första graviditet och vi lyckades på första försöket (vad vi vet).

Oroar mig över vikten, väger 95 kg redan och vill inte gå upp mer än nödvändigt. Men nu ska jag se till att motionera ordentligt och så hoppas jag att bebisen tar av det som redan finns.

Svar på tråden BF januari - 17