• Jossaaan

BF januari - 17

Hej!

Jag och min sambo ska ha barn i januari 2017. Längtar så. Är i vecka 4 nu. Har haft en nidblödning.

Någon mer som ska ha? Vore kul att följas åt!

????

• Svar på tråden BF januari - 17
  • thecoc
    Emmask skrev 2016-06-08 22:26:06 följande:
    Det de säger är att man inte ska göra kub för att få ett ultraljud. Boka då hellre ett ultraljud? Rekommendation är att veta varför man gör det och har en plan för hur man ska agera utifrån resultaten. Går man in bara för att få ett ul är risken att man blir skrämd i onödan och får leva med oro resten av graviditeten. Eller?
    Ja, det jag menar är att det är bra att göra ett ultraljud bara för att få veta allt allt fortfarande verkar bra i v.12, oavsett vad jag väljer att göra vid svar från KUB. Får man veta att allt kanske inte är 100 % hinner man förbereda sig bättre än om man inte vet något alls om man väljer att behålla. Oron måste man hitta en strategi för att hantera oavsett, man lär vara orolig för sitt barn resten av livet också även om det är ett helt friskt barn :) 
  • Frkmaria

Jag ser det som att jag får ett ultraljud och en förvarning att förbereda mig ifall något skulle vara fel. Att man får en riskbedömning innebär inte att det kommer bli ett barn med kromosomfel. Och det innebär inte heller att man får ett fullt friskt barn bara för att man inte får en hög risk till kromosomfel. Man kan inte veta exakt hur det ska bli men man kan förbereda sig så gott som möjligt inför vad som komma skall!

• thecoc

Jag har en fråga, hur räknar man att de magiska 12 veckorna har gått? Är det tolv fullgångna veckor 12+6, eller när man går in i v. 12 dvs. 11+6?

• masken
    thecoc skrev 2016-06-10 10:16:30 följande:

Jag har en fråga, hur räknar man att de magiska 12 veckorna har gått? Är det tolv fullgångna veckor 12+6, eller när man går in i v. 12 dvs. 11+6?

13+0 skulle jag säga så 12 fullgångna veckor.
  • Rhiandell
    masken skrev 2016-06-10 11:05:52 följande:

13+0 skulle jag säga så 12 fullgångna veckor.

Ja, så är jag också rätt säker på att det är. Det är när man gått in i andra trimestern som alla risker går ner. Och den börjar ju vid 13+0
  • Emsan91
    Rhiandell skrev 2016-06-10 17:10:03 följande:

Ja, så är jag också rätt säker på att det är. Det är när man gått in i andra trimestern som alla risker går ner. Och den börjar ju vid 13+0

Men 13+0 är väl v 14? Alltså 13 fullgångna veckor. Borde ju vara 12+0 som är den "magiska gränsen"?
  • Rhiandell
    Emsan91 skrev 2016-06-10 23:16:19 följande:

Men 13+0 är väl v 14? Alltså 13 fullgångna veckor. Borde ju vara 12+0 som är den "magiska gränsen"?

Ja, så klart. Klart fall av bebishjärna där.
  • Emsan91
    Rhiandell skrev 2016-06-10 23:51:54 följande:

Ja, så klart. Klart fall av bebishjärna där.

Ja men man blir ju helt vilsen av alla dessa veckor och dagar
  • Hyun
    Lizzie09 skrev 2016-06-09 16:42:55 följande:

Hej på er! Det finns en faceboookgrupp med några planer kvar ifall det är några som vill gå med (vi har satt stopp efter ett visst antal medlemmar så det inte blir för många). Skicka ett pm till mig med namn och en beskrivning av din profilbild så lägger jag till dig!

Jag skickar PM :)
Svar på tråden BF januari - 17