• Jossaaan

BF januari - 17

Hej!

Jag och min sambo ska ha barn i januari 2017. Längtar så. Är i vecka 4 nu. Har haft en nidblödning.

Någon mer som ska ha? Vore kul att följas åt!

????

• Svar på tråden BF januari - 17
  • Hojjan
    thecoc skrev 2016-06-14 21:08:11 följande:

Någon annan som fått cravings på mejeriprodukter? Jag dricker säkert en liter mjölk om dagen och är jämt sugen på yoghurt. Antar att bebben behöver kalcium? Eller vitamin D kanske?

Bebisen har tagit det den behöver från dig, är nog snarare så att du behöver i så fall. Cravings är konstiga grejer, hela förra graviditeten var jag sugen på ljus öl och prinsessbakelser. Tror inte att det direkt var ett resultat av en brist på något då inget av det innehåller något vettigt :-P

Var försiktig med mejeriprodukter med tanke på järnupptag.

"Kalcium kan hämma järnupptaget och framförallt ett stort mejeriintag i samband med måltid. Välj då att konsumera de största mängderna mjölk mellan måltider."
  • Emmask
    Hojjan skrev 2016-06-11 14:33:02 följande:

På måndag är det äntligen dags för ultraljud! 6+6 då och hoppas få se ett pickande hjärta!

En i vår närhet har nyligen fått mf och det känns så fördjävligt, riktigt ledsen för hennes skull. Jag känner inte längre någon glädje över tanken på att berätta om vår tvåa. Första barnet är ju bara 3.5 månad gammal och det kommer vara mindre än ett år mellan dem, vem som helst kan ju räkna ut att det tog sig direkt, igen... Samtidigt som de är äldre, har inga barn och fick ett mf i v12. Livet känns orättvist och jag kan inte glädjas åt att berätta om bebisen när de har kämpat och förlorat, blir lite som att strö salt i såren....

Jag blev hur glad som helst för deras skull, och vår med. Vår första skulle ju få en släkting som hade varit ungefär lika gammal.

Jag tycker att det är underbart att ha en bm som redan känner mig och min man! Dessutom var det nyligen vi fick barn så hon kommer fortfarande ihåg hur jag vill ha saker och ting Jag behöver inte tjata, stå på mig och kräva. Hon vet vem jag är och att när jag säger något så är det så. Om något så tonar jag ner hur kasst jag mår, hon läser mig som en öppen bok! Dessutom är hon väldigt vettig att diskutera och bolla saker med!

Hoppas bara vi hinner med inskrivningen före hennes semester, annars får jag vänta länge, vi vägrar gå till någon annan!

Ni började försöka få barn när det första var tre månader? Det ger mig hopp! Jag ville nästan dö första tre månaderna och tanken på en till var mil bort. Det ger mig hopp nu inför tvåan, att påminnas om att min upplevelse var min och att det kan bli helt annorlunda nästa gång. Kan du berätta mer om hur ni tänkte och hur du känner inför att vara gravid igen och få barn så tätt?
  • Hojjan
    Emmask skrev 2016-06-14 22:09:33 följande:

Ni började försöka få barn när det första var tre månader? Det ger mig hopp! Jag ville nästan dö första tre månaderna och tanken på en till var mil bort. Det ger mig hopp nu inför tvåan, att påminnas om att min upplevelse var min och att det kan bli helt annorlunda nästa gång. Kan du berätta mer om hur ni tänkte och hur du känner inför att vara gravid igen och få barn så tätt?

Pluttan var 11 veckor och 3 dagar gammal när syskonet blev till, så yngre än 3 månader Vi hoppade första ÄL för det hade blivit ett decemberbarn, typ hoppade, vi skyddade oss iaf

Hade en helvetesgraviditet med första, fick tom igångsättning beviljad i 40+0 pga foglossning. Jag hade bestämt mig redan när jag var liten (typ under 5 år gammal) att jag ville ha barn tätt så för mig var det självklart även om jag hatar att vara gravid. Jag är pseudotvilling, den äldre och vill att mina barn har samma sak som jag och min bror hade/har. Vi räknar med att första 5 åren kommer vara helvetet på jorden men om det blir i närheten av det jag har så är det värt det! Jag är mentalt förberedd för minst 5 års sömnbrist! Vi kommer dock göra en okonventionell uppdelning av fl, jag tar första 1-2 månaderna efter förlossningarna (vi planerar en till i januari 2018, blev inte tvillingar denna gången heller) för att återhämta mig och sedan delar vi så att vi jobbar/är hemma varannan dag. Pluttan är 3.5 månad gammal och maken kommer nu vara hemma med henne 4 dagar/v till augusti och sedan på heltid till januari, sedan är det ju dags för syskon!

Hoppas det ger en insikt i hur vi tänker. Det är lite att bita ihop och offra oss för att våra barn ska ha något speciellt. Dessutom skulle jag bli tokig av att byta blöjor i 9 år, bättre att bara få "skiten" överstökad

Vad var det som var så jobbigt för dig första 3 månaderna?
  • thecoc
    Hojjan skrev 2016-06-14 21:49:08 följande:

Bebisen har tagit det den behöver från dig, är nog snarare så att du behöver i så fall. Cravings är konstiga grejer, hela förra graviditeten var jag sugen på ljus öl och prinsessbakelser. Tror inte att det direkt var ett resultat av en brist på något då inget av det innehåller något vettigt :-P

Var försiktig med mejeriprodukter med tanke på järnupptag.

"Kalcium kan hämma järnupptaget och framförallt ett stort mejeriintag i samband med måltid. Välj då att konsumera de största mängderna mjölk mellan måltider."

Tack för påminnelsen om järnet! Det hade jag inte hört om. Ska ta mina värden nästa vecka så jag antar att jag får veta hur jag ligger till sedan.
  • Hojjan
    thecoc skrev 2016-06-15 08:40:48 följande:

Tack för påminnelsen om järnet! Det hade jag inte hört om. Ska ta mina värden nästa vecka så jag antar att jag får veta hur jag ligger till sedan.

Be de kolla s-ferritin då, det är järndepåerna så att de inte bara tar hb. Mitt hb låg bra hela förra graviditeten men järndepåerna sjönk från 46 till 10, så jag hade järnbristanemi i slutet. Nu tog de blodprov igår för att kolla järndepåerna så får vi se. Hade järnbristanemi i v 37 (början av februari) men fick inte veta det förrän jag råkade se det i min journal i slutet av maj då jag tog lite andra blodprover! Hade jag vetat det så jag de jag börjat med järntabletter direkt efter förlossningen, istället blev det 3 månader försenat! *förbannad*
  • Rhiandell

Kollar i denna tråden med. Finns det intresse av en till Facebook-grupp för de som inte fick plats i sen första? Precis som den andra, hemlig grupp så att ingen kan se att man är med eller vad man skriver.

• Adorii
    Frkmaria skrev 2016-06-11 10:52:18 följande:

På måndag är det äntligen daga för inskrivning. Då har ju nästan hela första trimestern gått. Galet att det skrivs in så sent. Det är ju nu man mår som mest illa och behöver stöd egentligen!

Fick förövrigt illamåendemedicin igår som hjälpte direkt. Så jäkla skönt! Men att man drar sig så länge för att be om sånt!

Vilken vecka var du i på i skrivningen?? Jag har inte fått inskrivning fören 20juli, då är jag i v14+3 :s
  • itaerica
    Rhiandell skrev 2016-06-15 12:16:44 följande:

Kollar i denna tråden med. Finns det intresse av en till Facebook-grupp för de som inte fick plats i sen första? Precis som den andra, hemlig grupp så att ingen kan se att man är med eller vad man skriver.

Ja! jättegärna, jag fick inte plats i den första.
  • itaerica

Jag är så sugen på sushi att jag snart inte vet vart jag ska ta vägen. Min sambo vill inte att jag ska äta sushi, inte ens vegetariska tror han är bra

Jag tror det är främst soyan som jag längtar efter, det där salta. Aaaaah. Vattnas i munnen på mig. KAN MAN ÄTA DET??

Var hos mvc igår pga att jag tappat 4 kg, från 56 till 52kg. Har varit mycket yr, ligger ner mest hela tiden och är trött och svag. Hur som.. allt såg bra ut, hon trodde det skulle vända så fort jag kommit förbi första veckorna. Hon tyckte jag kunde fortsätta som nu, sova, äta, sova, äta

• Rhiandell
    itaerica skrev 2016-06-15 14:33:10 följande:

Jag är så sugen på sushi att jag snart inte vet vart jag ska ta vägen. Min sambo vill inte att jag ska äta sushi, inte ens vegetariska tror han är bra

Jag tror det är främst soyan som jag längtar efter, det där salta. Aaaaah. Vattnas i munnen på mig. KAN MAN ÄTA DET??

Var hos mvc igår pga att jag tappat 4 kg, från 56 till 52kg. Har varit mycket yr, ligger ner mest hela tiden och är trött och svag. Hur som.. allt såg bra ut, hon trodde det skulle vända så fort jag kommit förbi första veckorna. Hon tyckte jag kunde fortsätta som nu, sova, äta, sova, äta

Men snälla nån, ät din sushi! Sushi i sig är fullständigt ofarligt, det är rå fisk man ska undvika (kan för övrigt nämna att här i England är rekommendationen att det är ok med rå fisk förutsatt att den har varit frusen) så vegetarisk sushi eller sushi på tillagad fisk är inga problem. Kolla Livsmedelsverket hemsida eller 1177, tro inte på allt folk säger.
Svar på tråden BF januari - 17