Inlägg från: Ivana1988 |Visa alla inlägg
  • Ivana1988

BF Januari 2017

miinxs skrev 2016-12-13 19:25:49 följande:

Idag var jag på möte hos barnmorskan, allt verkar bra so far! Hade lite lågt hb (110) så får äta järntabletter. Annars gick det bra med stick i fingret, hatar ju stick i vanliga fall..

Är orolig över att babyn är stor. Får fan JÄMT kommentarer om att min mage är stor (BM mätte den till 35 cm) och jag funderar på om babyn är jättestor. Inte kul att nästan dagligen få höra att man ser jättestor ut. Har ju gått upp mer än 20 kilo också.

jag tror tyvärr det er en sak folk säger oavsett hur mkt man går upp!

jag har gått upp 9 kg och får hära varje dag att det är tvillingar, att jag kan inte ha mer en en vecka kvar eller oj va tjock du är.... så man börjar fundera.. oj är jag större än de flesta höggravida....?? tror knappast att vi är det!! Hur ser kurvan ut?
    fernandasmamma skrev 2016-12-12 14:05:25 följande:
    Jag har sagt att han får hålla sig uppe vid huvudet..
    Nej precis, man vill ju inte att killen ska kolla en mellan benen ju..

Vad jobbigt med husbygge och sådant, tur att ni är klara så ni kan umgås nu sista tiden..

Vi försöker hitta på så mycket saker som möjligt tillsammans nu..
    Sådant som blir svårare att göra sen..
    Vara spontan och bara åka iväg en helg till exempel..

Jag förstår inte varför jag börjar få dom tankarna nu om förlossningen, vi har ju varit ihop i 3 och 1/2 år, så inte så att vi inte känner varandra direkt
    Ja man vill ju inte glömma bort sig själv och sin kille, man vill ju vara ett par också inte "bara" mamma och pappa....

jo verkligen... men det blir lite press ändå att det är nu eller aldrig haha (eller iaf inte på länge)..sen vet man ju inte vad man får för bebis det kanske kommer gå hur bra som helst att göra precis allt..

vi kollade på en film (förlossning) igår på föräldrargruppen... känner mig som en tonåring nu som inte får plats med alla känslor och förväntningar :))
  • Ivana1988
    tuuli skrev 2016-12-14 23:26:19 följande:

Var på TUL idag, bebisen väger redan 3400. Yikes.. Han växer 300 g i veckan. Men även med den tillväxten tror jag inte att han riktigt hinner över 5 kg till bf. Vården pressar mig dock stenhårt till igångsättning tidigt, men jag tänker iaf förhala det till vecka 38+ för jag tycker inte det känns vettigt att sätta igång nån som inte är sjuk och inte bär på en bebis som mår dåligt. Jag är lång och har breda höfter och kan nog pressa ut en hyfsat stor unge. Igångsättningar slutar ju sällan speciellt lyckat för förstöderskor så jag vet inte varför de är så himla peppade på den idén. Hade det varit upp till ena läkaren, den yngre, så hade hon nog satt igång mig redan i nästa vecka och det känns ju rent oseriöst. Då är jag i vecka 36+ dvs barnet räknas fortfarande som prematurt! Okej, de flesta 36-veckors bebisar klarar sig jättebra ändå, men det finns ju verkligen inget rimligt medicinskt skäl. Den äldre läkaren ville inte sätta igång men däremot kolla cervix i nästa vecka men det tackade jag nej till, då jag inte ser någon poäng med att hålla på och "kika på julklapparna". 28 januari sa jag ja till att få cervix kollad iaf, är jag t.o.m lite öppen då så kan jag nog överväga det på ett annat sätt. Men INTE i vecka 36, tack!

Bebisen mår annars bara bra. Själv är jag dödsförkyld och rätt bitter för det eftersom jag gick och fick influensavaccinet. Trodde liksom jag skulle slippa nån förfärlig förkylning i år, men det hjälper ju inte mot andra virus, så.. Tror att jag ironiskt nog blev smittad på vårdcentralen, då folk drar dit sina virus och tror att det ska hjälpa dem att bli bättre på nåt sätt. Grrrr.. Jag var tvungen att typ dränka mig själv i handsprit på sjukhuset för att det skulle kännas minsta okej att visa mig där. Andades in i en halsduk hela tiden osv. Tycker inte man ska gå ut och smitta andra, men det är så svårt at få tiderna i specmödravården så jag var tvungen. 

men gud förstår helt! alltså man vill ju att bebisen ska ut typ NU men samtidigt vill man inte föda för tidigt. konstigt att de vill så gärna sätta igång dig och så tidigt? Så gjorde de på min kompis - födde 4v för tidigt och bebisen vägde lite over 2 kilo och var mycket mindre färdig än de trodde - bebisen mår jättebra nu, en stark tjej:) hade kanske lite otur men jag tror inte på det där att man ska få ut dem bara för att få ut dem..

själv är jag också togförkyld... känner bara att jag vill ligga I sängen och sova absolut inte jobba haha- det brukar hålla sig jäkligt länge utan medicin...:( lycka till att det forsvinner snart! Är det något som hjälper dig?
  • Ivana1988

nu var vi på vår BB studiebesök,. så roligt det var, jag var ganska imponerad, så stora rum och badkar, får hoppas att man kommer att kunna ligga där en stund ...

det blir så verkligt men ändå fattar inte jag att den ska komma ut snart:)) vi har manga tjejer I gruppen som har jättepanik och är så rädda inför förlossningen att jag känner mig nästan konstig som tanker Nä men det kommer väl gå de vet vad dem gör där inne....

• Ivana1988
    fernandasmamma skrev 2016-12-16 12:16:26 följande:
    Kul med besök på bb..
    Jag har inte varit där ännu, eller ja jag känner att jag behöver inte åka dit och kolla, har redan varit med om det en gång.
    Men sambon vill gärna åka dit och kolla då han aldrig har varit med om detta förut..
    Men det blir i så fall i Januari..

Jag önskar att jag kunde vara lyckligt ovetande men tyvärr börjar jag få massa tankar om förlossningen och hur det ska gå nu på kvällarna..
    Och med en snarkande sambo så blir j inte sömnen bättre
    jag tror att jag är lite så att jag inte ens har tid att tänka.. har det helt galet på jobbet fram tills jul men tror sen när jag ska vara hemma 2,5 veckor så kanske kommer det sen alla tankar när jag har packat väskan o hämtat vagnen.... gud haha så konstigt!! sover som en stock fortfarande men det är nog för att jag är så trött efter hela dagen, så det är ganska bra!
  • Ivana1988
    fernandasmamma skrev 2016-12-16 13:05:58 följande:
    Åh vad skönt att du kan sova ordentligt
    Och skönt att du har mycket att göra på jobbet, det får ju dagarna att gå fortare och så får du annat att tänka på
    Jag har svårt för att somna, och väldigt lätt för att vakna..
    Är det inte snarkande sambo så är det någon av katterna som väcker mig
    jag brukade vakna men det minsta lilla.. tror jag är helt enkelt bara trött för min man snarkar också men somnar efter mig:D
    angelikkaj skrev 2016-12-16 13:28:34 följande:

Idag kom tiden för mitt planerade snitt. Hyper nervös då det bara är 4!? dagar innan bf! Fredag den 20... har ju visserligen gått över de andra gångerna men denna gör mig mer nervös då den känts helt annan än de förra. Så ja är nästan rädd att den skall starta tidigare. Men hoppas då att det finns tid för att bli snittad då om det sätts igång tidigare..

måste kännas konstigt att veta exakt när bebisen kommer? håller tummarna att den stannar inne tills den 20:e så slipper du stressa!!

Inte roligt med depression... hur gick det over? Fick du hjälp?

• Ivana1988

träffade precis vår nya städerska... gubben innan kommenterade att inte många barn dör så jag trodde inget mer kan komma..kvinnor är ju mindre...olämpliga?

Då skrek hon åt mig FY FAN va du växer för varje dag, vilken mage som den ska explodera! o lägger till Rör bebisen på sig? Då springer hon ikapp mig och lägger sina hander på min mage och går brevid mig o klämmer på... VAD I HELVETET är det för fel på folk, på riktigt alltså:))))

• Ivana1988
    angelikkaj skrev 2016-12-16 14:06:39 följande:
    Men va är det för ett jäkla ställe du jobbar på. Alla sådana där idioter har samlats runt där. Å det att mer okända som ska känna på magen,nä det gillar inte jag. Usch.

Jag var väldigt mycket själv med henne å inte vågade ja intala mig själv att ja hade det. Men jag hade svårt att ta henne till mig, känna kärlek till henne. Hon var mest bara som en vanlig bebis jag tog hand om. Som om hon inte var min. När hon var ett halvår då klarnade det för mig men då hade man missat mycket ju. Å kan ha skuldkänslor för det än idag...
    oh vad jobbigt det later:(hoppas det går bättre nu för dig och att du mår bra, för det förtjänar du! det är så vanligt precis som du säger men man måste erkänna det...för man är ju själv så mycket I början det måste vara svårt att själv ens inse att man kanske inte mår så där jättebra...

jo inte alla är helt normala här kan jag säga haha
  • Ivana1988
    Oviss01 skrev 2016-12-16 18:24:38 följande:

Idag var jag på TUL för sista gången, har fått datum för igångsättning nu. Blir nu på tisdag, börjar kännas verkligt... bara FYRA dagar kvar!!

O vad spännande!!! Lycka till!:)
  • Ivana1988
    fernandasmamma skrev 2016-12-17 21:15:45 följande:

Lite privat fråga kanske..

Men någon av er som börjat blöda efter sex?

Kommer typ rosa på papperet när jag torkar mig

Nu blir jag orolig för bebisen för att det kom blod..

Men känsliga slemhinnor är ju vanligt men nojjar ju ändå..

Den har ju rört sig efteråt så tror inte det är någon fara men harar att vara orolig.

Har hänt en gång tror jag, kollar varje gång för jag trodde att det skulle hända oftare.. men det är inget farligt eller hur! man tänker på bebisen varje gång haha, vet inte hur ni har det men det kan bli riktigt konstigt när mitt I sparkar en bebis på, brukar tänka fy fan vad håller vi på med:)))

men så blöder jag från min näsa istället ganska ofta eftersom jag har varit förkyld I 8 månader nu...
  • Ivana1988

Är det någon här som har börjat med hallonbladste?

har läst så mycket positivt om detta /många tror att det sätter igång nåt men det har inte riktigt hänt för så många vad jag vet/ men att man blöder mycket kortare efter förlossningen och att livmodern kan dra ihop sig fortare? värt att prova kände jag iaf så nu efter v 35+6 ska jag börja dricka en kopp varje dag!

Är det någon annan som får ibland jätteont I blåsan och känner att man kommer att bajsa ner sig?:)) får också nästan el chock I livmoder ibland...det känns som magen har sjunkit så jag börjar bli orolig att jag kanske inte kommer till BF haha eftersom ALLA säger Du kommer gå over 2 veckor så blir det säkert tvärtom..

Svar på tråden BF Januari 2017