Inlägg från: Ivana1988 |Visa alla inlägg
  • Ivana1988

BF Januari 2017

fernandasmamma skrev 2016-09-20 16:31:52 följande:
    Jag är i vecka 23 nu, men har moderkakan i framvägg, tror det bidrar till att det inte går att känna utanpå..
    det gör det säkert, sedan när det väl kommer så blir det kanske riktigt kalas i magen på en gång antar jag o inga små puffar:)
  • Ivana1988
    miinxs skrev 2016-09-21 09:56:13 följande:

Vad roligt det är att det är så aktivt i forumet :) tycker det är så roligt att läsa hur ni andra har det i era graviditeter :)

Är det någon av er som har tagit/fått reda på könet? Det har vi, vi gjorde fostervattenprov i slutet av juli och fick då reda på kön när jag ringde vår barnmorska. Det var dock inte därför vi gjorde fostervattenprov, utan för att kolla kromosomerna och ifall babyn har en sjukdom som finns på min gubbes sida. Men tack o lov är våran baby frisk!

Vad det är för kön har vi valt att inte gå ut med förutom till familjen, lite spännande att man får hålla något för sig själv :)

Kramar

vi har fått reda på att det blir en pojke - gick inte riktigt att missa på UL haha men vi har berättat för familjen och dom närmaste få vänner... resten får reda på det när han väl tittar ut:)
  • Ivana1988
    angelikkaj skrev 2016-09-21 13:59:47 följande:
    Va härligt med massa bökande i magen! Här känns en del då å då men inte så det jämt känns på utsidan. Bebis verkar sluta när sambon lägger handen på
    ja det tog länge tills min man fick känna... kanske 3-4 veckor efter jag började känna...nu vet jag att när jag ska lägga mig då är det dags...:) men det är första gången igår-idag han håller på hela dagar, antar att det börjar bli trångt där inne... men fattar inte hur han ska gå upp kanske 2,5 kg I vikt och få plats om det är trångt nu:))

• Ivana1988
    angelikkaj skrev 2016-09-22 06:47:29 följande:

Har börjat kissa en hel del nu. Å framförallt på nätterna! Hade vart skönt att sova en hel natt utan att kissa flera gånger.

Någon mer som börjat göra det?

Har börjat bli rejält trött på dagarna igen också. Riktigt att ja känner att nä ja somnar här där jag sitter..

jag kissar på nätterna minnst två gånger... trötthet har försvunnit nu men med tanken på att man snart går in I tredje trimester känns allt lite...tyngre... sjukt att det går så fort nu...
  • Ivana1988

Någon mer som har fått sammandragningar?? Min mage spänner sig och är som en sten! Trodde att det skulle komma senare inte i v 23!:O

• Ivana1988
    tuuli skrev 2016-09-22 20:07:22 följande:

Förresten, någon som känner sig mer hungrig nu än tidigare? Jag har ätit ganska lite eller "lagom" hela graviditeten för jag har inte varit så hungrig, men senaste veckan eller så (vecka 24 för mig nu, så kanske sen vecka 23 då) har jag blivit avsevärt mycket hungrigare. Har vaknat mitt i natten för att gå upp och äta! Brukar inte äta så mycket när jag blir hungrig, ett par torkade aprikoser eller en skiva ost eller så, men det går verkligen inte att ignorera! Och om jag äter för lite till frukost så äter jag en frukost till innan lunch. :)  Jag bävar lite för tredje trimestern..

Kissa på natten - UGH! Jag går upp två-tre gånger, igår var det segaste för då vaknade jag kl 6 för att jag var superkissnödig, och då kom jag på att jag skulle till mvc och hon ville ha morgonurin. Kul att först leta reda på en ren burk och provrören och sen stappla in på toa med dem, hyfsat yrvaken och sprängfärdig. 

Mvc gick bra iaf, hade normalt blodtryck och det var mysigt att höra bebisen som vanligt, men nu känner jag ju honom sparka dagligen (äntligen!! började för bara några dagar sen) så det kanske inte var riktigt lika hett efterlängtat som innan. Ändå bra att få höra hjärtat slå normalt, och att morskan var nöjd och så. 

jag äter ganska mkt men jag började äta mycket för länge sedan haha... det är alltid frukost vid 7,30 någon macka och vid 9,30-10 äter jag yoghurt med banan och sedan lunch... och har alltid en back up tomatsoppa eller liknande i fall jag är mer hungrig på jobbet....eftermiddagar är svårare då man har mindre tid men äter alltid stor portion vid 8 tiden och några torkade plommon när jag vaknar på natten och ska kissa::)
    vickan5st skrev 2016-09-22 22:39:45 följande:

Min lilla tjej är beräknad 23 jan och jag har haft sammandragningar länge. Tro jag kände när livmodern började träna i typ v.15

skönt! Jag trodde det var för tidigt:) känns sååååå konstigt att den ens tränar!

• Ivana1988
    tuuli skrev 2016-09-23 12:08:33 följande:
    Jo, jag tror det, men det känns ingenting, som att det gör ont eller så, men magen kan vara stenhård ibland runt livmodern. Jag fattade inte ens att det var sammandragningar för jag trodde att det skulle göra ont? Tror jag hade just under en undersökning av SF-måttet, för barnmorskan sa att det var ju värst vad du har magmuskler, nu får du försöka slappna av lite! Jag tror inte hon kunde mäta så bra pga det. Började väl vecka 18-20 kanske. Är i slutet av vecka 24 nu och det är så ibland fortfarande. 
    jag trodde först att bebisen tyckte uppåt på nåt sätt men när jag låg igår så kom det några st. efter varandra och magen typ pulserade lite och var stenhård.. men det kändes inte obehagligt så ja fttade att det är nog det... men man blir lite Jaha vadå ska du börja träna redan nu?!
  • Ivana1988
    miinxs skrev 2016-09-23 13:20:05 följande:

Jag har också haft sammandragningar, de började ganska tidigt för mig. Det känns mest när jag går. Och på tal om när jag går, jag ser ut som en anka som vickar fram och tillbaka när jag går, så tungt har det blivit. Jag känner mig varm ofta (ovanligt då jag hela mitt vuxna liv i stort sett frusit varje dag då det inte vart 25 grader varmt) men nu kokar det nästan.

Jag har gått upp ca 6 kilo sedan jag blev gravid och aptiten har ökat kan jag säga. Min frukost innan bestod av flingor och yoghurt, nu är det det, plus mackor. Det sägs ju att man äter för två, men för mig känns det ibland som jag äter för 19.

Känner inte av så mkt trötthet, men jag är dock orkeslös. Försöker städa och pyssla hemma för at inte dö av tristess.

Förresten, är det någon som har börjat inreda barnkammare/babyrummet än? Vi har inte det, men jag har dock köpt lite småsaker. Vi har kanin i hemmet och han har eget rum, tanken är att babyn ska ha rummet sen såklart och kaninen ska vara i köket, men vi har inte flyttat på honom än. Dilemma när vi ska köpa säng, skötbord osv och börja inreda, en fördel med att göra det nu är för att ju större jag blir, desto jobbigare blir det ju inreda och pyssla. Men inreder vi nu så kommer ju grejerna hinna damma. Så får se när vi gör det..

jag gå lite konstigt med haha... kan inte gå vanligt för då känns det tungt och sammanragningar kommer så måste typ böja mig lite och dra in magen så att den inte sticker ut så mycket...en snabb powerwalk kan jag glömma...

vi har inte köpt något men har lista - bygger hus och sk flytta in när jag är I v 31 så ska hinna allt innan jul vill helst inte gör det dom sista 4 veckorna...men skulle ju såklar vilja måla och inreda redan nu! Försöker hålla mig och int köpa för mycket kläder och det fnns så mycket och allt är så sött ma blir ju tokig!
  • Ivana1988

Hör ni! :) Hur ska man tänka med ytterkläder? Bebisen kommer ju I januari men hur mycket är man ute de första månaderna?

• Ivana1988
    Bobidoap skrev 2016-09-26 17:15:28 följande:

Jag bor i en annan stad än min familj och har bara två vänner som fått barn, ingen nära vän dock. Känner mig så himla ensam i graviditeten? Hur är det för er? Frågar era familjer och vänner mycket om hur det går och hur ni mår? Det kanske folk inte brukar göra? Tycker bara det känns så tråkigt.. 

ingen av mina vänner har barn så dom frågar inte särskilt mycket...våra närmaste vänner vill inte ens själva ha barn så för dom är det nog inte alls intressant haha man får helt enkelt hoppas på att man träffar några mammor senare på kurser/OF osv..

men jag känner mig mest gravid när jag är själv .. då är det jag och bebis .. annar känner jag bara att folk glömmer bort att jag faktist börjar bli större och orkar inte precis allt, vill inte gå på middag kl 9 eller springa på stan hela dagen eller fika varje dag...
    fernandasmamma skrev 2016-09-26 17:45:45 följande:
    Jag tänker köpa en tjockare overall och så har vi åkpåse i vagnen också.
    Jag tycker det är skönt att vara ute och promenera, tråkigt att sitta inne..
    Det kan ju vara riktigt kallt i Januari så en tjock overall är nog bra tänker jag..
    antar att man har bra med plats I åkpåsen? Vill inte att bebisen ska svettas haha jag har bara sådana overalls som är lite som björn/får men får skaffa något snart... tycker alla sådana kläder tar slut så fort I små storlekar...

Svar på tråden BF Januari 2017