Inlägg från: Ivana1988 |Visa alla inlägg
  • Ivana1988

BF Januari 2017

mkess skrev 2016-11-07 09:23:00 följande:
    Ja, bugaboo classic+-versionerna speciellt tycker jag är ursnygga!
    Blev dock jättesugen på att kika på britax smile 2 nu eftersom jag älskar knäledshandtag, men bor i storbritannien och här verkar den inte säljas.
    Ivana1988 skrev 2016-10-31 11:14:20 följande:
    vi var på Köpbarnvagn I lördags och var där I 2 timmar kanske innan vi bestämmde oss:)) helt galet.. man har ingen aning ska känna på allt..

vi kunde få våran nu (valde Donkey Mono) men vi reserverade bara och hämtar slutet av December/början av januari... / dom hade lite rea plus man fick presentkort på 15% av vagnens värde - så bra, slipper köpa skötväska o åkpåse!)
    Haha, förstår precis, vet inte hur många timmar/dagar sammanlagt jag knuffat barnvagnar och googlar recensioner på internet! Mitt problem är att jag vet PRECIS vad jag vill ha men ingen barnvagn uppfyller alla krav (såklart )..
    Valde ni donkeyn för att ni planerar fler barn tätt eller för att ni bara gillar den allmänt? Jag gillar den verkligen, den har hjulen jag vill ha men det känns som att jag inte "får" köpa en sån eftersom vi inte planerar fler syskon just nu
    vi tog den faktist för att den kändes lättare att köra än buffalo... plus hjulen på den var batter för där vi ska bo... vi planerar fler barn men inte först kanske 2 år efter bebisen har kommit så det blir förmodligen inte syskonvagn.. tyckte bara att det var så bra med väskan osv...
  • Ivana1988
    miinxs skrev 2016-11-06 20:53:26 följande:

Hur går det för er med besök hos barnmorskorna?

Jag har två besök bokade, ett om två veckor och sen ett i vecka 37. Avskyr besöken då de tar blodprov varje gång vilket jag hatar. Alla värden har dock vart bra hittills och min BM sa att blodprovet nu dessa två besök kan man välja att tacka nej till. Jag är så rädd för stick och blod att jag funderar på att tacka nej. Sist de stack i fingret mådde jag illa hela eftermiddan och hyperventilerade. Fattar inte hur något så litet kan skrämma vettet ur mig.

En sak jag inte fattar är att jag inte fått lämna urinprov, inte ett enda förutom det vid inskrivningen. Glömmer alltid att fråga om jag ska lämna då jag är så nervös inför blodprovet. Har ni fått lämna urinprov?

Vi har även en föräldrakurs inbokat första december och det ska bli spännande!

jag var där nu 2 ggr för att mäta magen ska om 2 veckor igen /v31+5 då/

lämnade urinprov tidigare I labbet för att jag hade lite besvär med urinvägsinfektion förr I tiden men gör inte det nu längre.. blodprov gjorde jag för 5 veckor sedan och ska göra nog om 2 veckor kanske.. BM brukar kolla socker och jag kissar varje gång...

vi ska få papper hem denna månad och gå på kurser I December, ska bli spännande!! 
  • Ivana1988
    mkess skrev 2016-11-07 10:38:12 följande:
    Åh, måste verkligen in och knuffa på donkeyn då! Gillar ju buffalon men tycker den känns lite väl lång, och cameleon har för små hjul för där vi bor. Känns donkeyn inte bred alls förresten?
    ja som Sagan12345 säger den är det inte:) för oss var det hjul som vi var mer nöjda med och det kändes mer bekvämt med handtaget... men alla är olika den passer säker inte alla! Jättebra om man kan åka iväg och prova alla och känna på!:)
  • Ivana1988
    tuuli skrev 2016-11-08 13:13:05 följande:
    Vad märkligt att de gör så olika på olika mvc! Trodde att det var likadant överallt. Jag lämnar urinprov varje gång jag är där (varannan vecka) - har fått med mig en hel hög rör hem - men har bara tagit två blodprov, ett vid inskrivning (armen) och ett i fingret vid glukosbelastningen vecka 28. Jag kollar blodtrycket varje gång och så mäter hon magen och väger mig varje gång också. Allt känns rätt okej och brukar väl ta max tio minuter. "Mår du bra? Japp!" Nästa gång tänker jag dock nämna att jag börjat få som liknande mensvärk när jag har sammandragningar ibland, mår till och med lite illa av det då och då, så jag vill höra så att det är ok. 

Vecka 31 för mig nu. Börjar känna lätt panik av allt som vi inte köpt än, har inte fixat nån babyhörna i sovrummet eller nånting. Vagn och säng och ett halvt ton kläder har vi iaf, men inte så mycket annat. Som t.ex madrass, kudde, sovpåse, blöjor, lakan, skötbord, hink med lock, tvättbar plöjpåse, filtar osv osv osv.. 
    stressa inte, vecka 30 här och vi har lite kläder iag o beställt en vang...köpte lite grejer igår på ikea (tvättlappar o sånt men Inga stora grejer) och ska flytta nästa vecka.. en kompis I vecka 19 har precis allt och hela rummet till bebisen är färdigt, hon har t.o.m. bröstpump ... alla är olika:) man klarar sig och det finns mycket tid kvar:)
  • Ivana1988

hur går det för er annars? Njuter ni eller börjar det bli jobbigt?

Jag känner att fram tills v29 var det lugnt o sedan blev det bara tugnt, lite foglossning på gång, ont I ryggen, orkar inte så mycket längre och nu är det svårt att somna för barnet är helt vilt på nätterna .. 10 veckor kvar.. man får se vad som hander med *jag ska jobba fram tills BF* då haha

• Ivana1988
    angelikkaj skrev 2016-11-09 07:43:16 följande:
    Ja oftast har man en tendens till att köpa massa onödiga grejer. Så bättre att ha det man känner själv man behöver å köpa i efterhand.

Läser man vad man behöver ha i olika checklistor blir man ruinerad
    ja exakt.. det finns ju affärer! det är inte mer än att skicka mannen/mamman/dra själv och köpa om något verkligen saknas...och det är inte så mycket man behöver I början .. och visa saker är ju bra att ha men inte kanske först bebisen är några veckor/månader gammal.. men man blir lite så där när man laser alla checklistor andra har med 500 grejer på:):)
  • Ivana1988
    fernandasmamma skrev 2016-11-09 10:40:50 följande:
    Jag mår bra förutom den j*kla halsbrännan!
    Jag kan bara äta frukost sen kan jag inte äta något förrän på eftermiddag/kväll då halsbrännan gör så jag inte har någon matlust.
    Och äter jag på kvällen så får jag världens halsbränna på natten..
    Lagad mat är ju bara att glömma då jag aldrig vet vad jag vill ha..
    Det är inte så tungt ännu (är i början av vecka 30) men det kommer väl bli tyngre och tyngre när magen växer..
    Jag har jättekonstiga drömmar också, mycket om att min sambo blir jätteelak och vi gör slut.
    Jag hade tänkt jobba ända fram till bf, men nu så har jag och min chef bestämt att jag ska jobba December ut..
    Så blir cirka tre veckor hemma innan bf om han/hon inte föds för tidigt eller för sent.
    men gud vad jobbigt! jag älskar att äta och nu har det ändrats helt - var sugen på allt som var salt o så men för några veckor sedan blev det bara sött istället... och julskinka haha. men sugen på mat alltså riktig mat är jag inte...

jag har gått upp kanske 8 kilo men det känns som att 7 av dom är magen då den är så framåt... kommer behove en kärra I vecka 40:D

tänkte faktist samma... planen är jobba året ut och sedan åka till jobbet runt 9/1 bara för att kolla läget och om jag har gjort allt jag behoved så att tjejen som börjar istället för mig vet allt.. har Inga stora planer på att jobba faktist:))

• Ivana1988
    angelikkaj skrev 2016-11-10 06:55:00 följande:
    Börjat känna av foglossning riktigt ordentligt nu,så det är inga långa steg man kan ta. Hindrar mig i min sjukgymnastik men det får gå ändå

Nätterna sover jag väldigt dåligt. Fast jag är trött går det inte riktigt att sova. Å så måste man upp å kissa

Så tröttheten finns här på dagarna.

Idag blir det besök hos bm. Ska bli kul att få lyssna på hjärtljuden igen.
    jag var van att kissa 3 gg på nätterna för jag hade en sjuk hund som gjorde samma.. men han gick tyvärr bort för 14 dagar sen:( så jag var så van att inte sova nätterna på sista 1,5 år o nu helt plötsligt är det ingen som väcker mig så när jag väl går upp vid 5-6 så har jag sjukt ont I blåsan för den behöver tömmas....

Maariaaa skrev 2016-11-10 12:38:14 följande:

Jag njuter inte alls av detta haha

Spydde dom första 9 veckorna och en vecka efter jag slutade spy började foglossningen och i vecka 16 började sammandragningarna som har blivit hemska nu dom sista veckorna så jag kan varken sitta,sova, stå eller ligga utan att få en :/

Så jag har varit sjukskriven nästan hela graviditeten och nu börjar min livmodertapp ge upp så blir läkarbesök typ varannan vecka :/

Nä nu vill jag bara att han ska komma ut så man kan bli lite människa igen :p

men gud det later inte roligt.. jag spydde fam tills v14 sen började sammandragningar v19 typ och dom får jag när jag rör på mig lite mer än en vanlig 70 åring... sen kom hemorrojder, ganska jobbiga och barnet gillar att sparka mot allt där.. sen fick jag svamp förra veckan...då var jag gråtfärdig haha

hall ut det kommer bli bra, det kan iaf knappt bli värre hoppas jag!
  • Ivana1988
    angelikkaj skrev 2016-11-10 12:53:10 följande:

Besök hos bm idag resulterade i att bebisen hjärtljud lät kanon fint. Å SF måttet såg bra ut.

MEN glukosvärdet var för högt idag så på måndag blir det en glukosbelastning. Fyyyyyy.

Å mitt järnvärde har sjunkit från 116 till 113 så det måste jag försöka få upp mer. Lite mer viktigare också å få upp det när man ska göra snitt..

nä det låter inte roligt, vad gör dom ens då? Har ingen koll på sånt...

mina järnvärde är också nere men inte tillräckligt för att ta piller och jag vägrar eftersom jag redan har problem med magen osv...

tar du järntabletter?
  • Ivana1988
    miinxs skrev 2016-11-13 09:52:40 följande:

Åh tycker det börjar kännas tungt nu att vara gravid.. Känner att babyn skulle kunna komma nu (för min egen skull då) men såklart bäst för den att den stannar därinne ett tag till. Två månader kvar, och fy sjutton för det säger jag bara.

Tack o lov att jag inte jobbar, det hade jag inte klarat av nu.. Har börjat känna av små stickningar i nedre delen av magen då och då, jobbiga sammandragningar och även värk, känns som mensvärk. Någon som vet om man kan/får ta värktabletter såhär sent i graviditeten? Har panodil hemma men vet ej om jag vågar ta dem.

det går nog bra med alvedon.

känner likadant... orkar inget, magen är giganstisk och vi ska flytta på onsdag..jobbar heltid också så känner bara nä 9 veckor kvar han kan vara inne fram tills Jul sen kommer jag nog vilja ha ut honom:))
Svar på tråden BF Januari 2017