• Kmora

BF Januari 2017

För alla oss som har BF i januari 2017!

• Svar på tråden BF Januari 2017
  • Ivana1988
    tuuli skrev 2016-11-08 13:13:05 följande:
    Vad märkligt att de gör så olika på olika mvc! Trodde att det var likadant överallt. Jag lämnar urinprov varje gång jag är där (varannan vecka) - har fått med mig en hel hög rör hem - men har bara tagit två blodprov, ett vid inskrivning (armen) och ett i fingret vid glukosbelastningen vecka 28. Jag kollar blodtrycket varje gång och så mäter hon magen och väger mig varje gång också. Allt känns rätt okej och brukar väl ta max tio minuter. "Mår du bra? Japp!" Nästa gång tänker jag dock nämna att jag börjat få som liknande mensvärk när jag har sammandragningar ibland, mår till och med lite illa av det då och då, så jag vill höra så att det är ok. 

Vecka 31 för mig nu. Börjar känna lätt panik av allt som vi inte köpt än, har inte fixat nån babyhörna i sovrummet eller nånting. Vagn och säng och ett halvt ton kläder har vi iaf, men inte så mycket annat. Som t.ex madrass, kudde, sovpåse, blöjor, lakan, skötbord, hink med lock, tvättbar plöjpåse, filtar osv osv osv.. 
    stressa inte, vecka 30 här och vi har lite kläder iag o beställt en vang...köpte lite grejer igår på ikea (tvättlappar o sånt men Inga stora grejer) och ska flytta nästa vecka.. en kompis I vecka 19 har precis allt och hela rummet till bebisen är färdigt, hon har t.o.m. bröstpump ... alla är olika:) man klarar sig och det finns mycket tid kvar:)
  • angelikkaj
    Maria 79 skrev 2016-11-09 01:04:15 följande:

Hej! Kan man vara med här? Väntar tredje barnet, BF 12/1 :) Har en son på 12 år och en dotter på 7 år :)

Självklart. Välkommen hit!
    *2006,2010*MF v7 9april*+16Maj med BF 24jan-17*
  • angelikkaj
    Ivana1988 skrev 2016-11-09 07:36:10 följande:

stressa inte, vecka 30 här och vi har lite kläder iag o beställt en vang...köpte lite grejer igår på ikea (tvättlappar o sånt men Inga stora grejer) och ska flytta nästa vecka.. en kompis I vecka 19 har precis allt och hela rummet till bebisen är färdigt, hon har t.o.m. bröstpump ... alla är olika:) man klarar sig och det finns mycket tid kvar:)

Ja oftast har man en tendens till att köpa massa onödiga grejer. Så bättre att ha det man känner själv man behöver å köpa i efterhand.

Läser man vad man behöver ha i olika checklistor blir man ruinerad
    *2006,2010*MF v7 9april*+16Maj med BF 24jan-17*
  • Ivana1988

hur går det för er annars? Njuter ni eller börjar det bli jobbigt?

Jag känner att fram tills v29 var det lugnt o sedan blev det bara tugnt, lite foglossning på gång, ont I ryggen, orkar inte så mycket längre och nu är det svårt att somna för barnet är helt vilt på nätterna .. 10 veckor kvar.. man får se vad som hander med *jag ska jobba fram tills BF* då haha

• Ivana1988
    angelikkaj skrev 2016-11-09 07:43:16 följande:
    Ja oftast har man en tendens till att köpa massa onödiga grejer. Så bättre att ha det man känner själv man behöver å köpa i efterhand.

Läser man vad man behöver ha i olika checklistor blir man ruinerad
    ja exakt.. det finns ju affärer! det är inte mer än att skicka mannen/mamman/dra själv och köpa om något verkligen saknas...och det är inte så mycket man behöver I början .. och visa saker är ju bra att ha men inte kanske först bebisen är några veckor/månader gammal.. men man blir lite så där när man laser alla checklistor andra har med 500 grejer på:):)
  • fernandasmamma
    Ivana1988 skrev 2016-11-09 07:43:43 följande:

hur går det för er annars? Njuter ni eller börjar det bli jobbigt?

Jag känner att fram tills v29 var det lugnt o sedan blev det bara tugnt, lite foglossning på gång, ont I ryggen, orkar inte så mycket längre och nu är det svårt att somna för barnet är helt vilt på nätterna .. 10 veckor kvar.. man får se vad som hander med *jag ska jobba fram tills BF* då haha

Jag mår bra förutom den j*kla halsbrännan!
    Jag kan bara äta frukost sen kan jag inte äta något förrän på eftermiddag/kväll då halsbrännan gör så jag inte har någon matlust.
    Och äter jag på kvällen så får jag världens halsbränna på natten..
    Lagad mat är ju bara att glömma då jag aldrig vet vad jag vill ha..
    Det är inte så tungt ännu (är i början av vecka 30) men det kommer väl bli tyngre och tyngre när magen växer..
    Jag har jättekonstiga drömmar också, mycket om att min sambo blir jätteelak och vi gör slut.
    Jag hade tänkt jobba ända fram till bf, men nu så har jag och min chef bestämt att jag ska jobba December ut..
    Så blir cirka tre veckor hemma innan bf om han/hon inte föds för tidigt eller för sent.
  • fernandasmamma
    tuuli skrev 2016-11-08 13:13:05 följande:
    Vad märkligt att de gör så olika på olika mvc! Trodde att det var likadant överallt. Jag lämnar urinprov varje gång jag är där (varannan vecka) - har fått med mig en hel hög rör hem - men har bara tagit två blodprov, ett vid inskrivning (armen) och ett i fingret vid glukosbelastningen vecka 28. Jag kollar blodtrycket varje gång och så mäter hon magen och väger mig varje gång också. Allt känns rätt okej och brukar väl ta max tio minuter. "Mår du bra? Japp!" Nästa gång tänker jag dock nämna att jag börjat få som liknande mensvärk när jag har sammandragningar ibland, mår till och med lite illa av det då och då, så jag vill höra så att det är ok. 

Vecka 31 för mig nu. Börjar känna lätt panik av allt som vi inte köpt än, har inte fixat nån babyhörna i sovrummet eller nånting. Vagn och säng och ett halvt ton kläder har vi iaf, men inte så mycket annat. Som t.ex madrass, kudde, sovpåse, blöjor, lakan, skötbord, hink med lock, tvättbar plöjpåse, filtar osv osv osv.. 
    Vi har skaffat det mesta, men har inte gjort i ordning någon babyhörna i sovrummet.
    Och spjälsängen står hos mina föräldrar och väntar på att vi ska hämta den men det gör vi nog längre fram, typ Januari.
    Det som vi har kvar att köpa är spjälsängsskydd, mobil till spjälsängen och skötväska.
    Blöjor och tvättlappar och liknande köper vi väl i Januari..
    Vi måste måla om i hallen och byta golv och lister, och byta lister och måla om i sovrummet innan December är slut, det känns lite stressande
    Men vi får nog ta in en målare som fixar väggarna då jag inte vill måla nu när jag är gravid, och sambon har aldrig målat väggar förut.
    Plus att bredspackla kan ingen av oss.. :-P
  • fernandasmamma
    Maria 79 skrev 2016-11-09 01:04:15 följande:

Hej! Kan man vara med här? Väntar tredje barnet, BF 12/1 :) Har en son på 12 år och en dotter på 7 år :)

Välkommen!!
    Vad kul med tredje barnet
  • Ivana1988
    fernandasmamma skrev 2016-11-09 10:40:50 följande:
    Jag mår bra förutom den j*kla halsbrännan!
    Jag kan bara äta frukost sen kan jag inte äta något förrän på eftermiddag/kväll då halsbrännan gör så jag inte har någon matlust.
    Och äter jag på kvällen så får jag världens halsbränna på natten..
    Lagad mat är ju bara att glömma då jag aldrig vet vad jag vill ha..
    Det är inte så tungt ännu (är i början av vecka 30) men det kommer väl bli tyngre och tyngre när magen växer..
    Jag har jättekonstiga drömmar också, mycket om att min sambo blir jätteelak och vi gör slut.
    Jag hade tänkt jobba ända fram till bf, men nu så har jag och min chef bestämt att jag ska jobba December ut..
    Så blir cirka tre veckor hemma innan bf om han/hon inte föds för tidigt eller för sent.
    men gud vad jobbigt! jag älskar att äta och nu har det ändrats helt - var sugen på allt som var salt o så men för några veckor sedan blev det bara sött istället... och julskinka haha. men sugen på mat alltså riktig mat är jag inte...

jag har gått upp kanske 8 kilo men det känns som att 7 av dom är magen då den är så framåt... kommer behove en kärra I vecka 40:D

tänkte faktist samma... planen är jobba året ut och sedan åka till jobbet runt 9/1 bara för att kolla läget och om jag har gjort allt jag behoved så att tjejen som börjar istället för mig vet allt.. har Inga stora planer på att jobba faktist:))

• fernandasmamma
    Ivana1988 skrev 2016-11-09 11:28:18 följande:
    men gud vad jobbigt! jag älskar att äta och nu har det ändrats helt - var sugen på allt som var salt o så men för några veckor sedan blev det bara sött istället... och julskinka haha. men sugen på mat alltså riktig mat är jag inte...

jag har gått upp kanske 8 kilo men det känns som att 7 av dom är magen då den är så framåt... kommer behove en kärra I vecka 40:D

tänkte faktist samma... planen är jobba året ut och sedan åka till jobbet runt 9/1 bara för att kolla läget och om jag har gjort allt jag behoved så att tjejen som börjar istället för mig vet allt.. har Inga stora planer på att jobba faktist:))
    Ja igår kändes det som att magen och halsen skulle gå sönder så mycket halsbränna hade jag!
    Jag gillar mat annars, men nu är det rätt så tråkigt blir bara på helgen jag äter lagad mat för då kan jag sitta och fundera ut det på Torsdagen vad vi ska äta, men bara spontant komma på någon mat nej
    Jag har gått upp 4,5 kilo cirka, men det är bara mage på mig också, hade samma med graviditeten med dottern fast då gick jag upp 17 kilo :-P vägde betydligt mindre då visserligen innan jag blev gravid..
    Min barnmorska frågade mig i Måndags (på skoj) om jag var säker på att det bara är en i magen hehe
    Jag vet inte ännu vem som ska jobba för mig då min chef inte hittat någon ännu.
    Men det blir säkert bra..
Svar på tråden BF Januari 2017