• Anonym (Mot)

Halal-slakt

Är ni för eller emot det?

• Svar på tråden Halal-slakt
  • Eszra
    Anonym (Mot) skrev 2016-07-05 21:53:06 följande:
    Det jag förundras över är att så många feminister i tråden försvarar medeltida tillvägagångssätt att skaffa mat. Jag trodde att feminism = jämställdhet + djurrätt.
    Vad? Har diverse feminister startat tråden här? 
  • Eszra

TS, vet du varför SD i slutändan inte kommer vinna? För 99 % av deras medlemmar är enbart idioter. Ni vill provocera och har själv 0 koll på det som ni pratar om. 
    Vad kommer och hända om det svenska folket gillar halal, typ som i den här tråden? Ja, ingenting, antar jag.

• Anonym (Inget beskymmer)

Inte läst hela tråden men med tanke på att det enda som skiljer vanlig slakt från Halalslakt är att djuret vänds mot Mecka och för höra en bön, så ser inte jag beskymret. Annars sker slakten på samma vis, dvs, djuret får en bultpistol i pannan så det är medvetslöst, hängs upp och får halsen avskuren.

Ja, djuret får förblöda även i "vanlig" slakt eftersom hjärtat måste pumpa för att så mycket blod som möjligt ska rinna ut.

• Anonym (Sarah)
    Anonym (Mot) skrev 2016-07-05 21:53:06 följande:
    Det jag förundras över är att så många feminister i tråden försvarar medeltida tillvägagångssätt att skaffa mat. Jag trodde att feminism = jämställdhet + djurrätt.
    Vem?
  • Eszra

Ts, vet du varför Åkesson tjänar miljarder kronor varje år och du fortfarande starta idiottrådar här? För att han är smart.

• Atena
    Anonym (Inget beskymmer) skrev 2016-07-08 13:18:17 följande:

Inte läst hela tråden men med tanke på att det enda som skiljer vanlig slakt från Halalslakt är att djuret vänds mot Mecka och för höra en bön, så ser inte jag beskymret. Annars sker slakten på samma vis, dvs, djuret får en bultpistol i pannan så det är medvetslöst, hängs upp och får halsen avskuren.

Ja, djuret får förblöda även i "vanlig" slakt eftersom hjärtat måste pumpa för att så mycket blod som möjligt ska rinna ut.

Exakt, och just det att det vänds mot Mecka och välsignas till något som jag anser vara en sagovarelse gör att jag vägrar halal. För jag är ateist och jag har rätt enligt lag att slippa religiösa inslag i mitt liv, allt enligt religionsfrihetslagen. Så det är inte så bara! Och jag vet mycket väl hur slakt går till, men jag vill äta kött utan religiösa inslag tack så mycket. 

Och för den delen ni som skriker rasister åt människor som inte gillar halal. Är ni inte medvetna om att kristna, muslimer, buddister osv inte är raser, utan religioner?
  • Anonym (Helsnurrigt)
    Atena skrev 2016-06-30 07:58:42 följande:
    Allt halal och annat religiöst slaktat kött också för den delen.
    Fast det finns en stor skillnad. Kosher godkänner inte bedövning och är förbjudet i Sverige. Halal godkänner bedövning, man vänder djuret mot mecka och djuret får heller inte se andra djur dö ( vilket annars är norm inom slakt ). Djuret visas alltså mer respekt än normalt ( i länder där bedövning är ett krav ), och du motsätter dig den respekten enbart pga något du ändå inte tror på? 
    Verkar verkligen helsnurrigt. Typ, jag är emot religion, så därför skiter jag i att den enda skillnaden är att de vid slakt respekterar djuren? 

Poängterar att mina inlägg om halal alltså enbart gäller länder där bedövning är ett måste, så som Sverige och Nya Zeeland tex. 
  • Anonym (Mot)
    Aniiee skrev 2016-07-06 03:15:10 följande:

Ja, tydligen så har du missförstått vad jag skrev från början. Men det gör inget, det händer den bäste.

Vi har båda missförstått varandra. Du behöver inte använda den där översittarattityden igen.
  • Anonym (Mot)
    Eszra skrev 2016-07-08 13:15:49 följande:

TS, vet du varför SD i slutändan inte kommer vinna? För 99 % av deras medlemmar är enbart idioter. Ni vill provocera och har själv 0 koll på det som ni pratar om. 

Vad kommer och hända om det svenska folket gillar halal, typ som i den här tråden? Ja, ingenting, antar jag.

Jag är inte sverigedemokrat, fattar inte vad det är jag säger som får dig att anta att jag är det.
  • Anonym (Mot)
    Anonym (Sarah) skrev 2016-07-08 13:19:59 följande:

Vem?

Är det inte lite oschyst att namnge folk?
Svar på tråden Halal-slakt