• Anonym (Mot)

Halal-slakt

Är ni för eller emot det?

• Svar på tråden Halal-slakt
  • Ominous
    Atena skrev 2016-06-30 19:26:36 följande:
    Jadu, jag föder upp och slaktar till viss del själv, mig har det inte avskräckt ett dugg. Men jag antar att alla är olika.

Självklart blir man avtrubbat tillslut. Det är därför psykopater börjar med att plåga djur, för att sedan avancera mot människor. Man avtrubbar sig själv för att kunna göra värre. 

Att se slakteri en gång gör en däremot inte avtrubbad. Vi ska visa, inte normalisera.

• Lord Hans

För.

När man håller i kniven lär man sig att respektera djuret och livet och lär sig förstå hur naturen fungerar, dessutom smakar köttet bättre (rent psykologiskt då). Västeuropeisk slakt är som att trycka på en knapp, då blir folk avtrubbade. Den är inhuman om något.

• Anonym (bea)
    Lord Hans skrev 2016-06-30 20:34:28 följande:

För.

När man håller i kniven lär man sig att respektera djuret och livet och lär sig förstå hur naturen fungerar, dessutom smakar köttet bättre (rent psykologiskt då). Västeuropeisk slakt är som att trycka på en knapp, då blir folk avtrubbade. Den är inhuman om något.

Det resonemanget förutsätter ju att varje köttkonsument själv slaktar de djur de ska äta upp och det är det ju i stort sett ingen som gör.
  • Rataxes

Emot.

Sprider alltid glädje med att lägga stekfläsk i halalkylen.

Sverige = omvänd nattväktarstat. Hög skatt som går till allt en stat inte ska lägga sig i, men otillräckligt försvar & polis.
  • Ominous
    Lord Hans skrev 2016-06-30 20:34:28 följande:

För.

Först och främst så respekterar man aldrig någon när man dödar den. Skulle du anse att någon som skar halsen av dig var respektfull emot dig?

För det andra så finns det inte knivar i naturen, och jag känner inte heller till några andra arter som föder upp och avlar fram kött-djur. Så att visa hur naturligen fungerar genom att stå där med sina moderna vapen för att slakta domesticerade och framavlade djur är ju inget än både skrattretande och ironiskt. 

Då fördrar jag verkligen våran slakt där man avlägsnar sig från vad man gör. För personer som faktiskt kan ta livet av andra varelser på löpande band är inga människor jag vill ha i mitt samhälle. Att vi slaktar bakom stängda dörrar gör att vi kan uppnå någon form av kärlek och respekt mot djur genom att inte kännas vid det som händer. Folk som känns vid det och är normala(ej avtrubbade) blir väldigt ofta vegetarianer.

Kulturer där man slaktar djur som om det vore inget är oftast kulturer som ser djur som väldigt lite mer än växter. Helt med avsaknad av djurrättslagar. 

Man får föredra vilket man vill, det här är ju bara vad mitt personliga ideella samhälle. Där det inte är normalt att kunna ta livet av ett djur med sina händer.

• Anonym (Fy faan)
    Rataxes skrev 2016-06-30 21:00:17 följande:

Emot.

Sprider alltid glädje med att lägga stekfläsk i halalkylen.

Haha, det ska jag också göra :)
  • Atena
    Ominous skrev 2016-06-30 20:09:27 följande:

Självklart blir man avtrubbat tillslut. Det är därför psykopater börjar med att plåga djur, för att sedan avancera mot människor. Man avtrubbar sig själv för att kunna göra värre. 

Att se slakteri en gång gör en däremot inte avtrubbad. Vi ska visa, inte normalisera.

Oj då måste jag ha vara född psykopat. Jag bröt nacken av mina första fisk när jag var fyra, tittade på när smågrisar kastrerades som 8 åring. Slaktade mina första kaniner innan jag var femton. Du vet, mat är en bra sak. Vill du vara vegan så är det helt okej för mig. Men att kalla folk som slaktar själva för psykopater är inte direkt okej. 

Ha gärna din åsikt men kör helst inte ner den i halsen på andra. Det är som att ha en kuk. Det är helt okej, men håll tvinga den inte på folk.
  • Atena
    Nyfikna72 skrev 2016-07-01 09:26:02 följande:

Undrar om de som är emot halal har valt bort fisk som föda?

Nej, varför skulle jag göra det?
Svar på tråden Halal-slakt