• Anonym (Mot)

Halal-slakt

Är ni för eller emot det?

• Svar på tråden Halal-slakt
  • Atena
    Pentagram skrev 2016-07-01 13:00:43 följande:
    Jag är också ateist men jag ser inte riktigt varför jag skulle bry mig om huruvida någon välsignat maten jag äter eller inte, det har liksom ingen effekt på MIG. Så länge jag slipper betala extra för det, naturligtvis.

Jag menar, om någon gick förbi mitt bord på en restaurang och lade en förbannelse på min mat så skulle jag ju inte hävda att min mat blivit kontaminerad och kräva en ny måltid...
    För att jag inte på något sätt vill stödja den galenskap jag anser att religion är och det lidande och krigande som sker i religionens namn. Samt att djur ska slaktas efter hur det beskrivs i en 1300 år gammal sagobok. Samt att halalslakt i andra länder innebär ett extremt lidande för djuren, att det inte är samma lidande för djuren i sverige spelar mig ingen roll. Jag vägrar att stödja det alls, vare sig det påverkar mig eller inte. Det handlar om mina principer.
  • Anonym (Sarah)

Alltid roligt när en massa svenskar precis vet vad de pratar om...

• Eszra
    Anonym (Mot) skrev 2016-06-28 23:05:18 följande:

Är ni för eller emot det?

Definiera Halal!
  • Anonym (:))
    Rataxes skrev 2016-06-30 21:00:17 följande:

Emot.

Sprider alltid glädje med att lägga stekfläsk i halalkylen.

Busigt! Kan tänka mig att den vanligaste reaktionen hos muslimer är "oj den här har visst hamnat fel, flyttar den åt sidan och tar det hen kom för att köpa"

För att svara på frågan. Jag har inget emot svensk halalslakt särskilt som djuret inte får se sina artfränder bli dödade om det ska gå rätt till.
    Jag äter kött så slakt som slakt.

Tycker annars att det är kul när folk som är emot halalslakt äter gris som faktiskt också dödas genom att halsen skärs av.
  • Atena
    Anonym (:)) skrev 2016-07-01 14:14:32 följande:
    Busigt! Kan tänka mig att den vanligaste reaktionen hos muslimer är "oj den här har visst hamnat fel, flyttar den åt sidan och tar det hen kom för att köpa"

För att svara på frågan. Jag har inget emot svensk halalslakt särskilt som djuret inte får se sina artfränder bli dödade om det ska gå rätt till.
    Jag äter kött så slakt som slakt.

Tycker annars att det är kul när folk som är emot halalslakt äter gris som faktiskt också dödas genom att halsen skärs av.
    Alla djur som slaktas( I sverige om dom är större än kanin och höns) får halsen avskuren och avblodade. Skillnaden är att dom bedövas med slaktmask, alltså en bult i hjärnan så dom är hjärndöda innan halsen skärs av. 
  • Anonym (bea)
    Atena skrev 2016-07-01 15:24:35 följande:
    Alla djur som slaktas( I sverige om dom är större än kanin och höns) får halsen avskuren och avblodade. Skillnaden är att dom bedövas med slaktmask, alltså en bult i hjärnan så dom är hjärndöda innan halsen skärs av. 
    Grisar bedövas med gas. Helt ofattbart att det är lagligt.
  • Atena
    Anonym (bea) skrev 2016-07-01 16:13:26 följande:
    Grisar bedövas med gas. Helt ofattbart att det är lagligt.
    Dom får bedövas med gas, det innebär inte att det alltid görs. Det har inte gjorts med dom grisar jag har varit med och slaktat i alla fall. Dom får också bedövas med el, bultpistol, kulvapen och hagelgevär. 
  • Anonym (Mot)
    Fröken Apelsin skrev 2016-06-29 03:37:02 följande:

Den enda skillnaden är att djuret är vänt mot Mekka och att en bön läses över djuret. Vad är det som är så plågsamt med det?

Nu går nog djurrättsaktivisterna upp i taket.
  • Anonym (Mot)
    Pentagram skrev 2016-06-29 11:04:31 följande:

Jag får sällan uppfattningen att sådana här trådar startas utifrån en idé om vördnad för djuren. Det är mer en ursäkt för en annan agenda...

Jag är inte SD:are, så du kan vara lugn. Jag får däremot bilden av att många feminister "godtar" vissa saker med hänvisning till att det är något som kommit till oss ifrån andra länder / kulturer. "Kulturrelativism" heter det tydligen, det fanns visst ett namn på det.
  • Anonym (Mot)
    M i s s skrev 2016-06-29 17:23:00 följande:

Halalslakt i Sverige är som all annan slakt i Sverige. Så om man skulle vara emot det så borde man vara emot all annan slakt också. Frågan borde varit om man är för eller emot slakt, det är liksom samma sak för djuret, i Sverige.

I andra länder är det en annan sak.

OK, vad tycker du om slakt generellt då?
Svar på tråden Halal-slakt