Halal-slakt
Är ni för eller emot det?
Är ni för eller emot det?
Helt klart emot!
Jag själv vägrar äta halalkött under några som helst omständigheter.
Helt klart emot!
Jag själv vägrar äta halalkött under några som helst omständigheter.
Tyvärr har mestadelen av det halalkött som säljs i Sverige importerats från länder som inte har samma djurskyddslagar som här. Oberoende vad man köper för kött bör man kolla upp ursprunget.
Som vegan är jag emot all form av onödig slakt. Men jag tycker självklart halal är en grad varmare i helvetet, men ingen jättestor skillnad. Om man nu förutsätter att det handlar om svenskt kött.
Halal är respektlöst mot djuret och visar utåt att djuret måste "renas", vilket medför en väldigt ful bild av djur. Jag skulle verkligen hata att bli slaktat, och ännu mer som om det var för religion.
Ja, jag är Anti-teist i övrigt och är inte för religion i allmänhet. Religionsfrihet är inget jag är för då det oftast bara leder till förtryck av andra. Se bara i USA där man har laglig rätt att neka homosexuella människor sina tjänster endast på grund av sin religion. Tro vad fan du vill hemma, men man har ingen rätt att ta ut det över andra på något sätt.
Som vegan är jag emot all form av onödig slakt. Men jag tycker självklart halal är en grad varmare i helvetet, men ingen jättestor skillnad. Om man nu förutsätter att det handlar om svenskt kött.
Halal är respektlöst mot djuret och visar utåt att djuret måste "renas", vilket medför en väldigt ful bild av djur. Jag skulle verkligen hata att bli slaktat, och ännu mer som om det var för religion.
Ja, jag är Anti-teist i övrigt och är inte för religion i allmänhet. Religionsfrihet är inget jag är för då det oftast bara leder till förtryck av andra. Se bara i USA där man har laglig rätt att neka homosexuella människor sina tjänster endast på grund av sin religion. Tro vad fan du vill hemma, men man har ingen rätt att ta ut det över andra på något sätt.
Emot. Halalslakt utan bedövning först, vilket inte är tillåtet i Sverige, är riktigt barbariskt. Djuret får halsen avskuret när det är medvetet och får sedan kämpa med att försöka få luft med avskuren hals. För större djur som nöt kan det ta flera minuter innan det dör. Totalt barbari.
Förutom det är jag emot halalslakt eftersom det kräver att slaktaren är muslim, alla andra religioner, eller ateister diskrimineras från det jobbet.
För att ett slakteri, eller vilket livsmedelsföretag som helst, ska få kalla sig halal så krävs att anläggningen inspekteras och godkänns av någon halalcertifieringsorganisation, som tar betalt för detta och de brukar basera sina avgifter på företagets omsättning, något som förstås påverkar varans pris. Konsumenterna får alltså i förlängningen betala lite extra för en certifiering som de överhuvudtaget inte är intresserade av om de inte är muslimer.
Och, viktigast av allt, halalcertifieringsföretagen har i vissa fall skänkt pengar till organisationer med minst sagt tvivelaktiga värderingar. Tror inte att det finns ett enda som är för HBQT till exempel.
Jag skulle bojkotta företag som satte en halalmärkning på sina varor, oavsett vad det var för vara. Tack och lov är det ganska ovanligt i Sverige än så länge.