• Anonym (Mot)

Halal-slakt

Är ni för eller emot det?

• Svar på tråden Halal-slakt
  • Anonym (Mot)
    leonie skrev 2016-06-29 20:15:04 följande:

Helt klart emot!!! Allt som sker enligt religion ska inte accepteras. Jävla silkesvantar för all denna "hitta på kultur". All slakt ska vara av respekt och till djurets "bästa", om man nu kan säga det i sådana här omständigheter.

Precis, dessvärre är kulturrelativismen rätt utbredd idag. Däremot inte sagt att allting med andra kulturer är dåligt (vår vanligaste maträtt Spagetti med köttfärssås är ju ett resultat av omfamnande av främmande kulturer, t ex), men på punkter där det går på tvärs med andra svenska värden (som jämställdhet, djurrätt, osv), får inte flera tusen år gamla skrifter gå före och köra över dessa värden endast med hänvisning till att "religionsfriheten" är en mänsklig rättighet, eller något sådant. Tror du håller med mig här. Stackars djuren liksom, de kan ju inte rå för vad Allah eller Gud eller någon annan säger att människor borde äta för något. Givetvis är inte "vanlig" slakt helt fantastisk bara för detta vill jag säga, för er som skulle angripa mig på den punkten annars.
  • Anonym (Mot)
    Hen skrev 2016-06-29 22:17:49 följande:

För eller emot, jag fattar inte riktigt frågan. Jag är emot djurplågeri, men äter tex svenskt kött. Och halalslaktat i Sverige ( eller Nya zeeland ) skiljer sig inte mot annat kött. Jag äter däremot inte dansk gris. Oavsett halal eller ej. 

Varför äter du inte dansk gris? Finns det bra djurplågeri och dåligt djurplågeri?
  • Anonym (Mot)
    Ominous skrev 2016-06-30 17:40:19 följande:

Som vegan är jag emot all form av onödig slakt. Men jag tycker självklart halal är en grad varmare i helvetet, men ingen jättestor skillnad. Om man nu förutsätter att det handlar om svenskt kött.

Halal är respektlöst mot djuret och visar utåt att djuret måste "renas", vilket medför en väldigt ful bild av djur. Jag skulle verkligen hata att bli slaktat, och ännu mer som om det var för religion.

Ja, jag är Anti-teist i övrigt och är inte för religion i allmänhet. Religionsfrihet är inget jag är för då det oftast bara leder till förtryck av andra. Se bara i USA där man har laglig rätt att neka homosexuella människor sina tjänster endast på grund av sin religion. Tro vad fan du vill hemma, men man har ingen rätt att ta ut det över andra på något sätt.

Hurra! Vilket bra inlägg.
  • Anonym (Mot)
    Nyfikna72 skrev 2016-07-01 09:26:02 följande:

Undrar om de som är emot halal har valt bort fisk som föda?

Du likställer torskfisket i Östersjön med Halalslakt?
  • Anonym (Mot)
    Anonym (Sarah) skrev 2016-07-01 14:00:40 följande:

Alltid roligt när en massa svenskar precis vet vad de pratar om...

Vad har nationalitet för betydelse? Grunden för detta ämne är väl ändå religion?
  • Anonym (Mot)

För övrigt intressant att så många på detta forum jobbar extra som slaktare, hade jag aldrig kunnat föreställa mig.

• Aniiee
    Anonym (Mot) skrev 2016-07-04 07:58:11 följande:

För övrigt intressant att så många på detta forum jobbar extra som slaktare, hade jag aldrig kunnat föreställa mig.

Eller så är de inte så många, men det är de som engagerar sig i frågan. Precis som det är föräldrar som haft/har förstoppade barn som engagerar sig i frågor om förstoppade barn och personer som har katter som engagerar sig i frågor om katter.....
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Anonym (Mot)
    Aniiee skrev 2016-07-04 08:02:46 följande:

Eller så är de inte så många, men det är de som engagerar sig i frågan. Precis som det är föräldrar som haft/har förstoppade barn som engagerar sig i frågor om förstoppade barn och personer som har katter som engagerar sig i frågor om katter.....

Men en del av dem som skrivit i tråden har jag sett härja i många delforum, inte bara i trådar som gäller slakt.
  • Aniiee
    Anonym (Mot) skrev 2016-07-04 22:04:00 följande:
    Men en del av dem som skrivit i tråden har jag sett härja i många delforum, inte bara i trådar som gäller slakt.
    Självklart engagerar sig de flesta i mer än en forumdel. Du tänker baklänges.
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Anonym (Mot)
    Aniiee skrev 2016-07-04 22:45:28 följande:

Självklart engagerar sig de flesta i mer än en forumdel. Du tänker baklänges.

Men då haltar din logik aningen.
Svar på tråden Halal-slakt